|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur säker en BMW 3xx är egentligen. Enl Länk så är den ju skit. Å andras sidan är den ju ok enl. Länk Nån som kan kommentera? /Packe | |
| Man kan inte få allt... Köp dig en volvo eller varför inte en renault:-) | |
|
men jag vill ha en cool bil som du, blixten. ;-) Borde kunna få nån form av säkerhet med BMW men tji :-/ |
|
Jompa |
Jag kan berätta om en incident som hände mig och min föregående 328ic på E6 mot göteborg. När trafiktempot minskade drastigt så var det en mazda 323F som körde på bakdelen på min bil. det första jag ser när jag kliver ur bilen är att mazdan ser ut som fan. Jag tänker att min ser väll lika dan ut där bak, men när jag kollar så ser det inte så farligt ut. Vad jag behövde byta var plasten på bakre kofångaren samt att de bytte gummibussningen på vänster sida innanför kofångaren för säkerhets skull. Jag ringde senare upp ägaren av mazdan för att kolla hur det gick med hans bil. Till svar får jag att den har gått till skrot för hela bilen hadde blivigt ramsned samt att rambalkarna tryckts i hop hela 4cm. Det är vad jag kallar BMW-Power |
|
Fast om det är en fördel ur trafiksäkerhetssynpunkt att BMW inte har några deformationszoner bak kan väl diskuteras =) //Koffe |
|
|
Har också funderat en del hur det är med gamla BMW 3 seriens säkerhet. Euroncap från -97 ser inte precis lysande ut. Å andra sidan kan man resonera så här: BMW hade ingen anledning att försöka frisera säkerheten i e36'orna eftersom man ju hade den nya e46 serien alldeles på gång. För andra och nyare bilar är det ju så att konstruktörerna kan frisera säkerheten en del när man väl vet hur säkerheten kommer att testas (euroncap !!) så man ser då naturligvis till att bilen mer eller mindre har en 4'a från början. Dessutom ta en titt på Vägverkets website! Där skriver man att man bör titta på flera säkerhetstester, man har själv länkar till 4 tester (Euroncap, AMS krocktest, engelska DETR och Folksam). I dessa är e36 inte så dålig. Euroncap - mja ! AMS - hyggligt DETR - bra Folksam - hyggligt Folksams statistiska undersökning förtjänar en kommentar tror jag. BMW e36 har där iår blivit degraderad från 20 % bättre än medelbilen ner till medelbilen. Detta tror jag beror på att e36 mer och mer blivit tillgänglig och en favorit för "olycksbenägna yngre män". Ta en titt på Folksams website. Där kan man se vad olika typer av säkerhetsutrustning egentligen betyder vid ett olyckstillfälle. Airbags förutom förarens airbag verkar inte hjälpa så mycket, samt att gamla vanliga säkerhetsbälten hjälper väldigt mycket. Slutligen har jag funderat på vad BMWs stora motorer betyder i sammanhanget. Är det en fördel att ha en 150 kilos sexa framför sig den dan man kör in i en Laguna ? |
|
|
Tja! Om man säger så här... Euroncap höjer i princip sina krav på bilarna varje år. Filmen som finns här på BMWPower när Trafikmagasinet testar E36:an visar att E36 var en av de säkraste mellanklassbilarna "då". Allting är relativt.... Om man kollar på en bil från 94 av samma märke som på en 97:a, (båda har krockat likadant) så är 97:an mycket hållbarare eftersom de kommer med ny-teknik hela tiden. Tycker att de där testerna är mycket missvisande... (Man kan ju inte jämföra en gammal bil med nya bilar, ur säkerhetssynpunkt) Tack för mig! Mvh Tobias |
|
|
Tyvärr är det ju så att E46 är riktigt dålig när det gäller säkerhet, den får 25 poäng i Euro NCAP, där den tävlar mot Merca, Audi och bla Volvo! BMWn hamnar sista bland 4 stjärnorna på gränsen till 3!!! Detta är oroväckande dåligt av BMW!! |
|
| Det kostar en massa pengar att ligga bland de främsta på säkerhet. BMW prioriterar andra saker högre tex motorer och drivlina. Hade jag själv mest prioriterat säkerhet hade jag valt en annan bil än bmw. | |
| Håller inte med om att BMW inte prioriterar säkerhet. Säkerhet är idag ett säljande begrepp. När jag köpte min E39 visste jag att det var en stor och säker bil som är kababel att skydda mig och mina passagerare i händelse av en kollission. Att den dessutom är komfortabel, snygg och körglad gör inte saken sämre. | |
bmw_z |
3 serien har bra krockskydd,har testat e30:n . Råkade köra 180 på 50 väg i norge (norskt rekord iaf då 1997 enligt domen),det var varmt i byn,frost en kilometer längre upp på berget,o sommardäck,inte visste jag det :) ,landade 5 meter ner i en ravin första gången ,taket bröt av ratten på mitten,det var lågt..men nog f överlevde jag, Bilen var med i en undersökning senare om hur man kunde överleva mkt svåra olyckor,tyckte det var ett bra betyg för en gammal fin -84:a BTW söker ni roliga sommarvägar,glöm S, de roligaste bmw vägarna finns i Norge men passa er för "purken" |
bmwnisse |
Jompa: ( o övriga herrar av detta forum ) Har haft en mazda 323f 16v tidigare, fick otäck sladd i en kurva vintertid och bilen "parkerades" mot en lyktstolpe i en hastighet av 10-15 km/h. j#%&a framhjulsdrift. Ramsne', bara skrot. Den var fräsch, Mazdan, alltså. Lyktstolpen står kvar:=). Resultatet,,, bakhjulsdrift. |
bmwnisse |
Glömde tillägga att "nu minsann ska det skaffas en pansarvagn", och jag missade hela poängen med mitt förra inlägg:[ |
Soton |
Va fn du skall väl inte åka ut för att krocka? Smäller det så är du lika död vilken bil du än har, eller väldigt svårt skadad... Livet består av BMW o hockey alena... |
| Jag har inte tänkt att krocka men andra kanske krockar med mig. Hur shom helts så tänkter jag inte få bröstkorgen krossad och benen mosade i en BMW. Hockeyn har du däremot rätt i. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.