|
|
|
|---|---|
David S |
Jag har nyligen köpt en BMW 535iA -90 årsmodell, den har gått 27900 mil och är tyskimporterad och har fungerat utmärkt tills jag var ute med den häromdagen. När jag skulle spinna loss från en grusväg beslöt jag mig för att lägga den i neutral och varva den tills varvstoppet nästan tog i. Efter det lade jag den drive, men vad som hände var att bilen ryckte till och efter det så går det numera inte att köra bilen framlänges, vilket resulterade i att jag fick backa hem den. Allt funkar som det ska utom när man ska lägga den i drive, 1:a, 2:a eller 3:e växeln. Motorn varvar upp när man gasar men bilen står bara stilla, precis som den fortfarande ligger i neutral. Eftersom att instruktionsboken är skriven på tyska är det inget alternativ att läsa den. Det jag behöver hjälp med är att få reda på vad felet är, hur det kan åtgärdas och vad det kan kosta mig om jag ska lämna in den på verkstad. |
| Menar du allvar eller skojjar du? | |
David S |
Jag är allvarlig med mitt inlägg. |
|
Nu är inte jag någon automatexpert men det låter ju inte så bra. Man ska väl ALDRIG varva upp på det viset och sedan rycka i D. Det kan nog bara sluta med haveri....:( " tvätta, tvätta, tvätta.... " |
|
| Heller ingen automatexpert, men det låter ju varken billigt eller speciellt vist att behandla någon bil på detta sättet. Än mindre en 90:a som har gått nästa 30' mil... | |
| Du har väl smält lådan!! | |
David S |
Vad kostar det för en ny växellåda inklusive monteringsarbetet och hur troligt är det att det är hela växellådan som gått sönder? |
|
Oojojoj! Låter inte bra! Renovera en låda kan hamna på 15-20kkr, prova funktionen Sök inlägg och sök på tex automat AND renovera så har du litet att läsa. PS Välkommen till forumet förresten, synd att denna fråga blev din första. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
Paap Reeder |
... sannolikt det främre frihjulet som gett upp. Säkert bara spillror kvar av den. Petar du dit 6200 rpm från scratch ... så klarar ingen vanlig låda detta. Om du var ute efter att burna med en automat skall du göra "tvärtom" om vad du gjorde d v s lägg i D --- ställ dig på bromsen --- och varva till Festbremsdrehzahl ( ca 2000-2500) ... i max 10 sek ... så släpper du bromsen ... och far iväg med en hel låda som går både framåt och bakåt. MVH /// Paap R |
|
HAHAHAHAHAHAHA !!! Man kan inte tro att killen menar allvar. Så dum kan väl ingen vara, eller................... ? |
|
| ska man skratta eller gråta :/ | |
| vet ej vad jag ska svara! | |
|
Herregud........!! "The hardest cars to chase are german BMW cars ..." - L.A. Police Department... |
|
|
Hehe, denna tråd påminner mig om den där historien om killen som ringde data-supporten för att markören i word försvunnit från skärmen.... Länk min pärla |
|
Carl Adam Andersén |
Det blir billigare för dig om du köper en beg låda än renoverar den, 2-3 papp för en bra låda och lika mycket för arbete ? |
|
"När jag skulle spinna loss från en grusväg beslöt jag mig för att lägga den i neutral och varva den tills varvstoppet nästan tog i. Efter det lade jag den drive" Försökte du medvetet pajja lådan? Vad är det för fel på dig? |
|
|
Kan bara bli haveri om man gör som du gjort,bara att byta lådan. BMW e lag |
|
|
Jag håller med k1mzo, går man direkt från manuell till automat och inte riktigt förstår hur de fungerar kan det väl bli så här? Stackarn har ju bränt sin växellåda och det bli ju allt annat än billigt. Jag tycker att du ska göra som Carl Adam Andersén tipsade om. Ring runt till varenda skrot och kolla upp ifall nån har en beggad låda. Sök på Bildelsbasen: www.bildelsbasen.se Fyra cylindrar är fyra för lite |
|
|
Och en låda på en skrot ska du inte behöva betala många tusenlappar för. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
David S |
Jag har blivit varskodd om att bilen driver framåt på tomgång men det går inte fortare när man gasar så jag tänkte kolla om det var för lite växellådsolja, men jag behöver hjälp med hur man ska få upp oljestickan och var den är placerad. Om det inte är växellådsoljan som är problemet vill jag veta vad som då kan vara problemet om någon vet. |
|
Läs det ovanstående, lådan är formodligen trasig och du måste köpa en ny. __ BMW - When you need power and comfort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.