AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.356

Import från privatperson, kreditkoll ?

te
3
teoism
BMW 850i-91
Hejsan !
Jag funderar på att plocka in en M3:a från Tyskland eller Belgien. Jag planerar att köpa den av en privatperson men då undrar jag om det är någon här som vet hur man kontrollerar så att bilen inte är satt som säkerhet vid lån eller satt som säkerhet vid andra krediter ?
Mvh
Thomas
Hej!

Har själv köpt en M3 coupé 98 från en privatperson i Tyskland, men jag kollade inte upp ngn kredit på säljaren. Vet inte hur det funkar, men om du får briefet är bilen din!

Vet inte hur man kollar upp det!

Lycka till!

mvh
Scheckheft
Hej
Jag vet inte hur det ser ut i Belgien men i Tyskland framgår ägaren av Fahrzeugbriefet som bologna påpekar. Skulle en bank någon annan person äga bilen finns briefet i bankens eller personens ägo. Den som äger briefet äger bilen! Tips: be säljaren att legitimera sig. Stämmer uppgifterna överens med briefet? Upprätta ett skriftligt kontrakt, mallar finns att ladda ner från mobile, autoscout och ADAC.
Läs lite mer på Konsument Europa:
Länk

Lycka till

Mvh
Scheckheft

Ett ytterligare tips är (både i Sverige och utomlands) att man i köpekontraktet låter säljaren skriva under på att bilen ej är behäftad med några som helst kreditskulder eller obetalda avgifter eller böter.
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Är det inte så att en privatperson inte har rätt att sätta en bil som säkerthet för ett lån? Ej heller inteckna en bil. Detta är något som bara företagen har rätt att göra. Om personen däremot köpt bilen av en bilfirma som står som ägare på bilen till allt är betalt så är det ju förstås en helt annan femma.
I Sverige kan man ha bilen som säkerhet. Ett krav från kreditgivaren brukar då vara att bilen måste hållas helförsäkrad.

En bil som är köpt på detta sätt känner man igen i det svenska bilregistret på att ordet "KREDITKÖP" kan finnas med.
Vid leasing och liknande sätts brukaren som ägare av skattetekniska och vissa andra skäl (t.ex. är det ägaren som är skyldig att betala en ev. p-bot). Ordet LEASING eller KREDITKÖP finns då med i bilregistret.

Detta ser man även om man väljer att få en ägaruppgift via bilregistrets SMS-tjänst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.