|
|
|
|---|---|
| Hej! Har en 316i -92 touring. Jag har problem med min tempmätare som i vanliga fall ligger "stilla" strax under kl 12.00 men numera ibland rör sig strax över kl 12.00. Långt ifrån rödmarkeringen men ändå oroväckande eftersom den i vanliga fall aldrig rör sig efter att motorn nått arbetstemperaturen. Jag kan nämna att jag tror att vattenpumpen håller på att ge sig. Det tjuter lite vid kallstarter och tjutet försvinner efter cirka 30-40 sek. och det försvinner lite, mycket lite, kylarvätska. Kan detta hänga ihop, ojämn tempmätare och vattenpumpen som håller på att ge sig? I så fall hur kan detta hänga ihop? | |
Lundqvisten |
När vatten pumpen "sjunger på sista versen", så minskar naturligtvis cirkulationen av kylarevätskan. Byt i tid. |
| Låter som en bra ide att byta innan pumpen rasar, men vad kan hända om man kör tills pumpen rasar? Har du några bra tips på hur man kan säkerställa att det är vattenpumpen som är problemt och inget annat. Skulle vara irriterande att byta pump och sedan finna att problemet kvarstår. Tänkte starta och köra en mycket kort sväng med remmen till v-pumpen avtagen. Kan det vara en bra ide? | |
Lundqvisten |
Är ej vattenpumpen bytt tidigare så byt den omgående till en nyare modell med skovelhjulet gjort i metall. Din modell är förmodligen i plast, om den ej tidigare är bytt. Kan vara så illa att flera skovelvingar har gått av på själva skovelhjulet. Därav den miskade kylvatten cirkulationen. Har för mig att Mekonomen har de betydligt bättre vattenpumparna med metallskovelhjul. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.