AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
695

Finns det två olika klimor till E36 -97?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag och min polare har inte samma klima trotts att vi båda har 328:or ifrån -97. Till utseendet ser dom exakt likandana ut men det som skiljer verkar vara att min även styr fläktstyrkan själv vilket hans inte gör. I display:n nere till vänster där jag texten "AUTO" så har han bara en fläktsymbol.

Vad är skillnaden? Och vad beror det på?

Mvh Jimmy

P.S: Har sökt utan att hitta svar.

Min ögonsten: Länk
Jag frågade BMW om detta för något år sedan och fick svaret att det finns olika klimapaneler till den digitala kliman för E36 och även E39 under modellåret 1997, beroende på tillverkningsdatum eller om den blivit utbytt.

Anledningen att jag kollade med BMW var därför att det cirkulerade ett rykte här på forumet för ett par år sedan där det påstods att om "AUTO" inte syntes i panelen var detta en indikering på att panelen var på väg att ge upp. Detta rykte verkar ha uppstått när förvånade E36/E39 ägare med trasig panel fått en utbytespanel av nyare generation där "AUTO" plötsligt dök upp i displayen...

På min står det inte heller "Auto" och jag har, precis som din polare, en fläktsymbol istället. Alltså har du en nyare generation klimapanel än din polare (och jag).

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Ji
2.380
Jimmyboy

Oki, då va det som polaren trodde då. Men hur fungerar din? Om du tex. drar på med full fart på fläkten och sen trycker på Auto-knappen går då din fläkt ner till "automatiskt" nivå? Min gör det men inte hans, så frågan är om det inte skiljer mer än i bara utseende? Eller är polarens klima sönder och behövs bytas?

Mvh Jimmy

Min fläkt styrs helt automatiskt, dvs precis som din. Kör man ex på fullt blås och sedan trycker in "Auto" så går den ned till "automat-nivån". Om man ex har haft bilen ståendes i solen och startar kliman på autoläget på ex 20-grader blåser den ju som sjutton för att kyla ned kupen, för att sedan gå ned succesivt när det blir svalare.

Detta skall den göra och har inget att göra med själva panelen. Troligtvis är hans fläktmotstånd trasigt och behövs bytas. Är ju ett standard fel på kliman till E36/E39. Men innan han byter detta kan han prova att damsuga i den lilla sensorn som sitter på högersidan (ser ut som ett litet galler). Det samlas rätt mycket damm där inne efter några år som kan ge felaktig kupétemperatur till själva klimatorn.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är som Kristoffer skriver. Att fläkten styrs automatiskt är ju den funktion som skiljer om man jämför mot den icke digitala ACC'n som satt på 328:or tidigare.

___
//Ulf
Ji
2.380
Jimmyboy

Kristoffer: Oki, så då måste det vara något fel på hans klima. Sensorn är redan fixad och rengjord då jag tipsade honom om detta tidigare. Men att det skulle vara fläktmotståndet tycker jag låter konstigt då fläkten fungerar i alla manuella lägen. Vilket den ej skulle ha gjort ifall någon el. några spolar skulle varit avbrända. Fläktmotståndet slår ju/väl bara ut vissa hastigheter tex. att fläkten bara fungerar på 1 och 2?!

Någon som haft exakt detta problemet, och fixat det genom att byta fläktmotstånd. Alltså inte det traditionella "fläktmotståndproblemet".

Programmer: Ja precis det är ju det jag tyckte va så konstigt att hans klima från -97 inte skulle reglera detta automatiskt.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.