AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.407

Köpa M5- goda råd

Hej! Är på gång att köpa en M5 -00 som gått ca 14000. Vad bör jag tänka på? Den var visst direktimporterad av första ägaren till Sverige. Det var något finansbolag. All service är viss dokumenterad med fakturor och allt. Vad kostar en sån här bil ca i Försäkring i en stad på storlek med Helsingborg?
Tack för hjälpen
Kolla underredet. Jag har min som bäst på BMW för underedes fix, stag, bussningar m.m. Kommande räkning idag är ca 1000€.

Kopplingen är en svag punkt. Elektronik fel förekommer, däremot verkar motorn fysiskt mycket stark. LMM och ABS relaterade fel vanliga.

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Tack för svar! Vad tycker du om priset? 199.000 skr ev lite lägre..
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Angående försäkring så misstänker jag att det blir en svettig historia. Bor själv i Helsingborg och äger en M535 87:a. Får betala 7000:- för halvförsäkring.... Helsingborg är tyvärr en ligist stad. Kan tillägga att jag är 30 år.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
Priset låter ju billigt.

Min kostade bra mycket mer i Finland:) Nåja ska inte dra den ramsan igen:)

Min räkning idag blev 960€. Ouch. På 8månader har bilen kostat mig i slit delar, elektronik fel m.m. ca 2700€, alltså ca 25000kr. Överlägset den dyraste bil jag ägt, men samtidigt den bästa och finaste.

Delarna som byttes på min idag är blandannat:
TIE ROD, WISHBONE dessa var dyra, sen är det en massa små delar.

Länk

OUCH! Jag är tyvärr inte speciellt tät, jag bara älskar sportbilar! Dålig kombination tyvärr... Jag antar att den dricker soppa också plus att försäkringen nog springer iväg till en dryg tusenlapp i månaden. Det finns nog inte många förnuftiga argument för att köpa en sån här bil om man inte kan skita i pengarna. Trots det vill jag ha en....
Hmmm ... låter som om du ska fundera på en billigare bil. Inköpspriset är inte den stora utgiften med en M5:a, det är driftkostnaden. Du får nog räkna med att en normal M5:a med 14.000 mil på mätaren kommer att kosta dig minst 5.000 i månaden att äga ... och det är lågt räknat. Har du oturen att råka ut för ett större problem så kan kostnaden lätt dubblas eller t o m tredubblas.

Det värsta som kan hända en högprestandabil är att en (oftast) ung person som inte har råd att betala service och underhåll köper den, kör skiten ur den i ett år och sedan säljer den ... det kanske går bra om det bara är en person som gör så, men är det 2-3 stycken i rad så blir resultatet en slutkörd bil.
Ja det låter dyrt. Hur mycket billigare tror du det skulle vara med en 540? Eller skulle det vara något liknande?
M5'an drar ca 20l/100km blandat. BMW's uppgifter på 15l/100km är BS...

På landsväg i 80km/h ca 10l/100km, i 120km/h närmare 12l/100km.

I rusningstrafik som Stockholm, (Helsingfors i mitt fall) vill jag inte ens kommentera:(

Försäkringen är dyr. Min utan bonus skulle vara (i Finland, billigare här) ca 2700€/år för hel kasko i Helsingfors. Jag är registrerad i en liten stad, har 70% bonus (max) på både trafik och kasko. Den ligger nu på strax under 800€/år helkasko.

Länk

Men låt nu dig inte avskräckas! M5'an är en otrolig bil. Och man lever ENDAST 1 gång:)

Länk

kilroy
Det finns massor med länkar som tar upp kostnadsaspekten med M5 kontra 540...
Helt klart blir en M5:a dyrare att äga. Det kostar rätt mycket extra för nöjet att ta sig 0-100 ca 1 sekund snabbare med en M5:a jämfört med en 540. Strikt ekonomiskt är det ju inte värt priset...men nu är det ju en gång för alla så att vi köper bil inte bara med plånboken...Mvh kilroy"En arkeolog är en man vars karriär ligger i ruiner"

Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Musclepiano,
Jag betalar 11000 helår för min M5 på IF, med 6000 i vagnskade självrisk. Men jag har då samlat alla mina försäkringar där (Hem, vinterbil, tjejens bil samt M5:an)
Har du en begränsad budget som inte tål plötsliga haverier á 30' sådär så föreslår jag att du köper en som har garanti från firma, lite dyrare i inköp men säkrare och antagligen med möjlighet till lägre låne ränta om du inte tänkt lägga allt kontant.
En grundregel är dock alltid att förvisa sig om att bilen är i god kondition innan köp på alla tänkbara sätt, kolla autopowers beg guide samt gör M-test. Själv köpte jag dock min på magkänsla...
Sålångt allt gott, peppar peppar...

//Sibbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.