AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.980

Hur får man ut en skruv vars gänga är sönderrostad?

Tjo!

Fick för mig att byta ut skruvarna till sidoblinkers på E36an, då de var rostiga och det ger ett sunkigt intryck.
Ena sidan var inga problem att byta.
När jag skulle ge mig på den andra sidan så visade det sig att gängan var så rostig så att den gick sönder när jag skulle skruva ur skruven. Nu går huvudet på skruvmejseln bara runt, och får inte fäste... :(

Kan man på något smidigt sätt få ur skruven?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
får du inget tag alls eller inte tillräckligt för den ska lossna?
om du har lite tag har du provat med nån rostlösning?
annars åker du på mekonomen eller nån annanstans dom kan tänkas ha och köper skruvutdragare(En sorts vänstergängad skruv även kallad "grispitt") som du gängar in efter att ha borrat i ditt fall ett litet hål i skruven, då du gängat en bit brukar dom oftast röra på sig....

Satsen jag köpte kostade ca 50kr och innehöll 4 eller 5st i olika storlekar och tro mig det är värt att ha hemma....

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Får du inte tag med en spårskruvmejsel eller en annan storlek på stjärn....skruven sitter tror jag bara i en plastplugg.....ha du tur kanske lite milt våld räcker men ta då bara i den kanten där skruven sitter för annars förstör man väl blecket på andra sidan...

Mvh Andreas
Halva gängan "pulveriserades" när jag började vrida. Rosten bara dammade av... så nu ser gängan ut som en cirkel ungefär. Finns nästan inget kvar mao.

Hur ser en sån här skruvutdragare ut? Länk? :)

/// Olof

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Är det gängan eller krysset som är förstört?

Jag har också bytt de rostiga skruvarna på min E34, skönt att höra att det finns fler pedanter! ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Oj, jag uttryckte mig nog lite fel. Det är inte gängan som är sönder, utan "krysset" på skruvens huvud. Därav att jag inte kan skruva ur skruven :)

Detaljer är viktiga. Finns dock en hel del annat kvar att göra sen... :)

/// Olof

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag skulle prova att borra ur den.
Jag antar att du har köpt nya skruvar på BMW, så du kan välja lagom dimension på borr = något större än vad själva gänga är. Var stadig på handen, det är nog inte så lämpligt att slinta...

Skruven sitter mycket riktigt i en plastplugg.

Erik

___
Hmmm. Du menar att jag ska borra rakt igenom skruven tills den "försvinner"? :)
De nya skruvarna är givetvis inköpta hos BMW...

/// Olof

Länk
Äh, glöm det. Får leta upp en sån där skruvutdragarsats då.

/// Olof

Länk
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
ser ut som en skruv fast vänstergängad konisk och med gängtappfattning....du kan ju alltid fråga...heter iaf skruvutdragare finns även på biltema...

Mvh Andreas
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Erikw: ska inte borren vara något klenare/mindre än gängan, annars tar inte den nya skruven?!

Olof: även med skruvutdragare måste du borra först. Finns hos Clas Ohlsson
Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
VillaRosa:

Ok, tack. Jo, men det lär nog inte behövas något djupt hål. Tror det blir enormt mycket bättre "grepp" ändå än med skruvmejsel i det bortslitna "krysset"...

/// Olof

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag menar att bara borra sönder skruvskallen, inte att försöka med gängurtagare. Det kanske kan fungera med en "grispitt", men tror det är ett onödigt steg att ta till.

Borra med en skruv som är lite STÖRRE än skruvens diameter, så lossnar skallen. Sedan får du vinkla ut blinkersen med gängdelen kvar, det bör gå även om blinkersen är tänkt att skjutas något framåt innan man vinklar ut den. Skruvresterna får du ta med en tång.

Erik

___
Ok, jag förstår vad du menar, Erikw.
Får se hur jag gör, nu har jag 2 metoder att ta till iaf.
Återkommer med hur det gick.

/// Olof

Länk
Oj, Hade nog borrat bort skallen på den sönder rostade skruven... tagit loss blinkersen och vridit ur skruven genom dess egna gängor med en tång eller dyligt!

Shake That Ass
Niclas.S
Precis som Slim_m säger, säger jag också

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.