|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i -99 E46 som läcker spolarvätska. Tanken är hel och det rinner/droppar ut ur/vid höger strålkastarspolare. Vet någon om det sitter någon backventil i slangsystemet eller i själva strålkastarspolaren? Jag har ingen lust att riva spolmekaniken. Kan man möjligen sätta dit en extra backventil i slangsystemet. Tips mottages tacksamt! Niklas | |
| Det här är ett vanligt fel på e46, tydligen. Jag har själv samma fel på min och har tillfälligt löst det genom att koppla bort hela strålkastarspolar-mackapären från systemet borta vid vätskebehållaren. Kan tyvärr inte förklara felet, men jag minns att reservdelen skulle kosta mig 1 000 spänn, så jag valde den tillfälliga lösningen så länge... | |
|
Hej Niklas! Jag har precis bytt min "spolarpump" höger sida som läckte, hade frusit sönder i vinter. "Pumpen" är ingen pump utan en helt mekanisk del som är fjäderbelastad och öppnar (spolar) pga vätsketrycket. Den sitter djäkligt bökigt till under strålkastaren, som jag tog loss helt. Det kan vara den inbyggda backventilen som läcker, kanske kan vara värt att testa att montera en lös. Lycka till! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Hejsan! Har samma problem med min på vänster sida. Det hände i vintras så kanske är det något som frysit sönder alt spruckit, vad vet jag ? Ska försöka plocka bort den list som spolarmunstycket sitter i i helgen så får vi se vad det kan vara. Behållaren läcker ut på en natt. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
| Har exakt samma fel. Har gjort som Rammstein så länge iaf. Verkar vara lite trångt att meka där under. | |
|
Det är säkert kopplingen till själva spolarmunstycket som läcker.Ta en skruvmejsel och dra försiktigt ut hela munstycket och kolla kopplingen. E46 fantast!!Inne på min elfte för tillfället..Och fler blir det :-) |
|
|
Samma fel fast på min e36 istället, läcker/droppar spolarvätska på höger sida, har inte vetat vad man ska göra med det men kanske samma fel som hos dem andra här?? behind a great man there is a great BMW |
|
| Det här kanske är en jävligt dum fråga men...när någon säger höger strålkastare...menas det då om man sitter i bilen eller står framför den? | |
|
Vet inte riktigt hur andra tänker, men nog tror jag att de allra flesta menar sett i färdriktningen. Vi har ju t.ex högertrafik, behöver inte utveckla detta mer väl :-) Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Min 330 läckte vid den understa pumpen. Jag tog loss hela behållaren med pumpar och tätade med silikon, det var varken trångt eller svårt. | |
| Vanligt att det läcker i anslutningen till strålkastarspolningen, speciellt om man har varit och rivit i den tidigare. Ny koppling är det som gäller då packningen inte säljs lös. Men jag tror inte det är stora pengar. | |
|
Lite gammal tråd men.. Har ju samma problem på min läcker vid vänster strålkastare. Så tänkte att nu är det dags att byta den eller iallafall titta var det läcker. Men är det någon som vet eller har någon sida där man kan se hur man tar bort hela strålkastaren? Antar att det är som på E36 att man ska ta lös hela lyktan för att komma åt. Tobbe |
|
|
Ett alternativ är att helt enkelt dra ur strömmen till den nedre pumpen. då kommer iaf spolarvätska till rutan som det skall. Strålkastaren kan du montera ner när du får tid. |
|
|
Man får i så fall blockera slangen också annars rinner det ut ändå. Sök på Xenon eller strålkastare and E46 så bör du hitta trådar om hur man demonterar strålkastaren. |
|
|
Jag tror faktiskt att jag äntligen har fixat min läcka i spolarvätsketanken. För någon månad sedan bytte jag packningen (eller silen, som de sa hos BMW). Det visade sig efter ett tag att det var inte där det läckte utan det var själva spolarmotorn som läckte. Sedan jag bytte ut spolarmotorn har jag inte märkt av något läckande alls. Underbart när det håller tät...;) Jag minns förövrigt också att jag har läst ganska bra instruktioner på hur man skulle täta spolarmunstyckena. Är övertygad om att det var här på forumet. Funderar faktiskt på att koppla ut den främre spolarpumpen. Vet inte om den gör så mycket nytta utan kladdar mest ned bilen. Vanligtvis anser jag att det är dags att tvätta bilen när man måste använda spolarvätskan, men nu under hösten kanske man inte orkar tvätta så ofta. |
|
| Hade samma problem på min bil och då var det vid anslutningen till vänster strålkastarspolare det läckte. Bytte packningen och sen dess har det inte läckt. (Packningen gick inte att köpa löst utan man fick köpa anslutningspluppen med packningen sen kunde man plocka över packningen) | |
|
Hej. Har samma problem på min bmw 316 -01 Har tagit bort allt som står i vägen och tagit ut spolar "pumpen" men vart byter man tätningen och hur?eller är det bara o köpa en ny "pump"? Det läckte på vänster sida,(förare sidan.!) Mvh M.S |
|
|
Samma problem här. Det droppar under högre strålkastare och efter nån dag är behållare tom. Jag har letad här på forumet men hittar inte hur man kommer åt "pumpen" eller packningen, altså hur man tar bort strålkastare. Vilken del menas med "anslutningspluppen"? Länk Har någon en bra länk med bilder? |
|
| Det är den "pumpen" till strålkastaren som läcker, ja tog lite gängtejp o lira runt lite sen bytte jag in bilen orkade inte hålla på med den. | |
|
Hade samma fel på min 316i -01 men det lagade sig själv efter att jag bökade lite med spolarmekanismen. //BMW CS #6780 Livet är alldeles för kort, i förhållande till hur länge man är död. M.J (Visby) |
|
| "Anslutningsplupen" är nr två i bilden artikelnr 61678377456 i mitt fall var det gummitätningen på denna som läckte. Har för mig att jag plocka loss delar av innerskärmen för att komma åt denna men det var aningen bökigt och så var det några årsedan så kommer inte ihåg exat hur jag gjorde. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.