|
|
|
|---|---|
|
Som de flesta E30 gör så går min som en råtta när den är kall. Har märkt att den börja hacka, eller missa när man kör i jämn fart också. Det händer sällan, kanske någon gång per kilometer. Bilen dör i någon hundradel och rycker till sen går den fint igen. Några bra tips? hur ska jag gå till väga? | |
| bytte stift för 20 mil sen. Blev inte bättre.. | |
|
Byt tändkablar. Det var det på min! |
|
Lundqvisten |
Det är lmm klaff som kärvar..tag bort och rengör samt smörj klaffens leder. Minsta mikroskopiska motstånd i klaffen får motorn att rycka/hugga. |
|
Fixade lmm igår och det blev inte bättre. Har inte bytt kablar än. Kan man mäta dessa på ngt sätt för att se om de är kassa? onödig utgift om det nu itne är dom som är kassa. Den går riktigt illa på tomgång nu också. Hela bilen gungar. |
|
| du kan mäta upp tändkablarna med en vanlig ohm-mätare. värdet ska ligga nånstans i närheten av 600 på alla kablar... | |
Lundqvisten |
Har du kollat ventilspelet...0,25mm KALL. |
|
Nej, jag har inte kollat ventilspelet. Kan inte sånt ;( Får väl köra till ngn som kan hjälpa mig med det. |
|
parolof |
ventilspelet lär knappast ge sådana symptom, låter mer som ett elfel på beskrivningen, tändspolen månne |
| Har de löst sig? | |
| Min 325 gör samma sak. När den är kall och man inte kört den på en dag, så "dör" motorn i en sekund, blir tyst. Låter som den inte tänder. Men det har jag lärt mig å leva med. Detta fel varar i någon minut tills motorn körts en stund. | |
|
Hej. Har inte haft tid att kolla det och det kommer förmodligen ta ett tag ;( Ang ventilspelet så borde dom nog ställas. Tickar som fasen. Har hört att de ska stå lite lösare än vad instruktionsboken säger. Stämmer det? |
|
|
Ett tips om ni skall byta tändkablar: Undvik Biltemas färdiga satser, de håller fruktansvärt låg kvalitet, den jag monterade till vinterhäcken hade egenskapen att bilen började misstända och rycka efter 200 mil. Ventilspelet skall ställas till 0,25mm när motorn är iskall (gärna stått över natten). Byte av tempgivare till motorstyrningen kan också göra underverk (det är den blåa av de två som sitter vid termostathuset), givaren kostar ett par hundra hos BMW. Titta också till rotor och fördelare när du ändå är i farten. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Visst kan man titta, men jag förstår ju inte om det är bra eller dåligt ;(... Vägrar köra till en verkstad som tar hutlöst betalt bara för felsökning. Örk ;(.. |
|
| Haha, det här är lustigt. Min vattenpump brakade ihop. LÄmnade in kärran på verkstad och när jag fick tillbaka den så har allt slutat. Den rycker inte mer, den missar inte mer och den är som drömmen igen !Jahu! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.