AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.246

Stenhårda kylarslangar 525i -92

jo
3
jojje111
525i Touring -92
Står i begrepp att köpa en 525i -92. När jag kollade var kylarslangarna stenhårda pga övertryck. När motorn kallnat så öppnade jag exp.kärlet och trycket släppte. Vad kan detta bero på???
Någon menade att det var en spricka i toppen och att jag absolut inte skulle köpa bilen.
Tacksam för tips

jojje
Smiley©
Det låter som om det är en spräckt topp eller topplockspackningen som sagt upp sig.
Svårt att säga utan att demontera toppen.
Om det inte är så att motorn kokar av nån annan anledning.

/Thomas
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Länk

Micke K. Länk
Det blir övertryck (runt 1-1,5 bar) och hårda slangar när motorn är varm, helt normalt. Övertrycket gör att kylvätskan kan hålla en bit över 100° utan att koka, öppnar man och släpper ut trycket vid varm motor så kokar det ofelbart över kraftigt osv. Så här har bilmotorers kylsystem varit konstruerade under lång tid, konstigt faktiskt att många fortfarande tycker det är konstigt, läser man inte i-böckerna längre...))
Kass topplockspackning skulle göra att trycket försvinner relativt snabbt när motorn stannas, samtidigt som de vanliga symptomen med avgaser i vattnet, ev. vatten i motoroljan osv visar sig.

FP
folke: jo det skall ju bli tryck i systemet men "stenhårda" slangar skall det ju inte vara, man skall ju ändå kunna trycka lite på dom...nån gräns får det finnas :)

MVH
Johan K
Gränsen går när när övertrycksventilen öppnar i påfyllningslocket, tror de brukar vara märkta 1,8 till 2 bar eller nåt. Vad som är stenhårt är väl kanske relativt, jag tycker inte trädgårdsslangar med 4 bar är speciellt hårda, andra tycker kanske 1,5 bar i kylarslngar är hårt.
Brandslangar i drift med 10-12 bar är rätt hårda...)

FP
Kollade med en BMW-verkstad och denne äldre BMW-meckare sa att på M50 (i detta fallet b20) motorer ska det finnas ett övertryck i kylsystemet vid arbetstemperatur på ca 1 bar. Detta gör i praktiken att slangarna ska vara rätt hårda. Man ska absolut inte kunna "trycka ihop dem) utan snarare enbart kunna pressa på dem som man man på lagom pumpade cykeldäck...

Har som tidigare nämnt att göra med att M50 (förmodligen fler BMW-motorer också) ska hålla en arbetstemperatur på en bit ÖVER 100 grader i själva motorn vilket gör att kylsystemet måste hålla nånstans strax under 100 grader..

Kan som sagt även vara spräckt topp/packning då detta gör att det kommer ut "avgaser" i kylsystemet som skapar ett övertryck...

Antes conocí a Lina no creía que algo podría valer más que esa uníca cosa; la amo...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.