|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
"Mig veterligen finns det ingen M3 touring med fyrhjulsdrift och dragkrok." Köp en X5 4.8is. "Min bil blev drygt 100´ billigare än en M3 och då har jag öhlins dämpare och kompressor men framförallt har jag touring, fyrhjulsdrift och dragkrok." Billigare i INKÖP ja. TOTALT är en helt annan story. Du kommer att torska desto mer på värdeminskning och reparationer. Räcker ju att de börjar kolla mer noga på besiktningen så är du rökt med kompressorn under huven. |
|
|
Griseknoen Angående besiktning. Montera bort remmen från kompressorn och förklara att man enbart kör på bana med kompressorn påkopplad. Då kan de inte säga någonting... "Köp en X5 4.8is" Jo jo, för en mille! Hur kan du ens jämföra den kolossen med en M3! Angående värdeminskning, så tror jag inte att alla som trimmar sina bilar kör som galningar hela tiden och på detta sätt råkar ut för reparationer. Dessutom så är exmpelvis 330in utmärkt att timma upp till en dryga 300hk då chassi bromsar kanske med untantag koppling klarar de extra vridet och hk. Hur många Saabar och Volvon som rullar i Sverige är trimmade. via BSR och andra trimmfirmor? Varför skulle man inte kunna trimma sin BMW? Visst! Det är en en viss riskmoment med trimming, Men det är upp till var och en att bedöma den. Vissa råkar ut för, fan ta mig allt strul man kan tänka sig, menas andra är jättenöjda. Så är det väl alltid! Mvh |
|
|
"Hur kan du ens jämföra den kolossen med en M3!" Det gör jag inte. Han vill ju ha touring, fyrhjulsdrift och dragkrok men en vassare bil än den 330 han har idag. Angående värdeminskning har jag själv försökt sälja trimmade bilar och vet hur svårt det är. Ifall du tror motsatsen, så lycka till. |
|
|
"Angående besiktning. Montera bort remmen från kompressorn och förklara att man enbart kör på bana med kompressorn påkopplad. Då kan de inte säga någonting..." Kan dom visst. Har du flyt kan det funka, men det byggar som sagt på just flyt. Har du otur och får en besiktningsman som inte går att muta eller se genom fingrarna kan du få problem... Många går det säkert bra med, men att de "inte kan säga någonting" är BS. Men, som sagt, vill du chansa, så lycka till. |
|
|
Griseknoen Jag använder bilen för bankörning samt bruksbil och då är det en bra kompromiss. Som jag skrev tidigare så skulle jag helst av allt ha en M3 och 530 och att ha en x5 och m3 lär ju knappast bli billigare. Jag har kört 7-8000 mil med min bil och kompressor (12000 totalt) och inte haft några reparationer mer än i normalfallet så det stämmer inte för mig som du säger, men det kan kanske vara annorlunda för någon annan (jag vet inte vem du refererar till eller om du bara tror) Att värdeminskningen skulle vara så horribel som du säger tycker jag inte stämmer då vi sålde en kompressormatad 328 nyligen och fick minst lika bra för den som en utan kompressor, men det kan säkert variera från fall till fall. Desssutom är reservdelarna, försäkring bra mycket dyrare till en m3 än en 330 så för mig har det blivit billigare än en M3 Men det är inte så mycket att bråka om, det är ju helt valfritt att göra som man vill. |
|
|
En update på "vår" 530 som har en ESS kompressor, som bekant så är det för lite effekt i maskinen. ESS har nu bokat in en dag så vi kan köra upp med bilen till dom. Så en totalsågning kan inte göras i dagsläget även om det har varit lite svårt att få en tid hos dom. Jag skriver mer allt eftersom jag vet mer. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Ytterligare en update och en lösning på problemet vi hade med för låg effekt. Vi var uppe hos ESS idag och dom fick kika på bilen. Efter en runda eller två på deras nya fina Dynojet så var det klart att något inte stog rätt till. Efter en stunds letande så hittar Hans orsaken, en bit BMW orginalslang som inte hade hållit tätt. Nu kommer jag såklart inte ihåg vad slangen hette eller vad den hade för funktion. Slangen byttes mot en ny och en runda till på Dynon gav 268,28hk på bakhjulen, dvs rätt nära sanningen av den utlovade effektökningen. Bilder på den defekta slangen som "kostade" 21hk finns här, Länk Länk Med detta så var båda problemen med 530´n lösta och alla är nöjda och glada :) // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.