|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Vad har du för problem? hoppas det löser sig i vilket fall | |
|
För lite effekt samt ett missljud från själva kompressorn. Det låter lite som om ett lager inte mår som det ska. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Jag har läst igenom tråden lite här. Och jag ska försöka uttala mig så försiktigt som möjligt. Jag har vart och kikat mycket på sidan www.e46fanatics.com som jag tycker är en helt underbar sida. Jänkare gillar fart o starka motorer, så kompressor har naturligtvis kommit upp. Och där så föredrar många, väldigt många ASA kompressor, har läst om några stycken som inte vågar chansa på ESS kompressorn, jag tror inte delarna i sig skiljer så mycket men det är så jag har uppfattat det. Finns det ingen som säljer ASA kompressor i Sverige?? Eller är återförsäljare, för det hade jag Personligen satsat på än ESS, Gladiatorn har mycket kunskaper i detta ämne, annars om kompressor och ESS. Ha det gott grabbar |
|
|
George.K Du menar denna tråd på www.e46fanatics.com Länk ? I så fall får ja det till att de föredrar ESS. Om nu inte mina Engelska kunskaper är allt för rostiga ;-) mvh |
|
|
Där finns en hel del trådar Nakata, det är inte alla som är fullt lika positiva till ESS produkter. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Varför diskuterar ni överhuvudtaget dom stenålders kompressororna som ess och Asa saluför? Som någon nämde, det laddar dåligt under 4000rpm. Radialkompressor som är så pass uppväxlade behöver högre varv för att ge tryck...därav det sämre laddtrycket på lägre varv. Jag har sagt det innan och säger det igen om skulle sattsa på kompressorladding så givetvis skulle jag annvända den absolut bästa som finns på marknaden dvs Autorotor/Lysholm |
|
| Varför hålla på och trimma bilen för samma pengar som det kostar att skaffa en M-bil istället? Jag menar, allting annat i era bilar är inte dimensionerat för ESS motorn så byten av kopplingar, potentiella problem med besiktning, lägre andrahandsvärde, etc. etc. uppväger totalt sett inte kostnaden som krävs för att köpa motsvarande M-bil. | |
|
Stenålders vet jag inte. Vet bara att ASA har grymma grejor, och att dom flesta i USA (som hänger på sidan e46fanatics) föredrar ASA och det måste ju finnas nån anledning till det, eller va säger du tsaros? |
|
|
Jag kan för lite om kompressorer för att ge mig på ett uttalande i stil med "stenålders". Varför man trimmar kan bero på en mängd olika faktorer, tillexempel så kanske bilen man har är betald och man vet vad som är gjort med den. Det är inte alltid det känns rätt att byta bil helt enkelt. ASA verkar ha en hel del populära produkter om man kikar på e46fanatics, framförallt så verkar deras paket ge utlovad effekt. Nu är det inte frågan om en totalsågning av ESS i dagsläget, även ESS har nöjda kunder på samma sida. Problemet med dom ESS paket där jag själv känner till all fakta är att dom lämnar ~30% för liten effektökning. Det ser jag som ett problem, möjligtvis att ESS kan lösa det vilket jag hoppas på. Skruvkompressorer är ovanligare till våra bilar av någon anledning, vilken vet jag inte. Men funktionen av dessa är att dom laddar fullt från väldigt låga varv, och det låter trevligt i mina öron men det kanske inte håller som det ska på det viset. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
Griseknoen Mig veterligen finns det ingen M3 touring med fyrhjulsdrift och dragkrok. Min bil blev drygt 100´ billigare än en M3 och då har jag öhlins dämpare och kompressor men framförallt har jag touring, fyrhjulsdrift och dragkrok. Det går det inte (vad jag hört) att montera drag på M3 så då skulle jag behöva ytterligare än bil när jag ska dra skotern till fjällen. Så nog blir det allt dyrare med en M3. Dessutom är bromsarna underdimensionerade på M3 vilket är skrattretade på en så pass dyr bil med framtoning av sportbil. Men för övrigt så är det en underbar bil och jag skulle såklart helst av allt vilja ha en M3 som sommar-lekbil och en 530 som vinterbil men ibland får man göra kompromisser när inte plånboken räcker till. |
|
|
Lagerljudet visade sig vara drivremmen som var kass, då återstår bara en effekthöjning sen är alla nöjda och glada igen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Bra det var ju lätt åtgärdat. Ska du ställa på högre tryck för att höja effekten eller hur ska du (ni) gå till väga? | |
|
Vet inte, det får ESS lösa. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros; tänkte på ditt uttalande "Jimboo: Du har helt klart för dig, 300 är vad den lämnar, dvs ~30% mindre än vad som utlovats."... Är jag helt ute o seglar om jag antar att 330 hk var förväntat - och att 300 hk isåfall är ~9 % mindre än väntat?... |
|
|
Sani: Utlovad effektökning är 104hk, faktisk ökning är 69hk, dvs ~30% för lite. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros: Det man i första hand ökar med kompressor/turbo är vridet, om de ska höja trycket mer så kan du inte räkna med lika bra hållbarhet då vridet ökar ännu mer. Men visst förstår jag att du vill ha valuta för pengarna. Mvh |
|
|
Jag vet inte om dom kommer höja trycket, det som är av intresse är att få den ökningen som utlovades. Att dom kanske inte kommer upp till 335hk kan jag förstå, men lite närmare än såhär måste dom rimligtvis komma. Hur dom ska komma närmare får ESS avgöra helt och hållet. För dom pengarna som detta har kostat så hade man nästan lika gärna kunnat sugtrimma då priset ligger farligt nära 1000:- /hk i dagsläget. Jag gnäller inte bara för att jag kan, utan jag vill upplysa eventuella köpare av deras paket att noga se till så hästarna finns på plats innan betalning sker. Om ESS löser problemen så kommer jag skriva det här, om inte så kommer jag skriva det med. Precis som jag skrev att det vi trodde var ett lager bara var drivremmen. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros Jag kollade på ESS hemsida och jag antar att det är din 528 som du har kompressorladdat? I så fall står det ju ingenstans att 528an får 335hk efter monterad kompressor. Både E39 1996-1998 528i TX1 7PSI Supercharger System (114-01) samt 1999-2000 528 VT1 7PSI Supercharger System (108-53) Ger 300hk respektive 302hk . Kompressorer till 330:in där ska de enligt ESS ge 315hk respektive 340hk mvh |
|
|
Nakata: du ställde frågan på första sidan i denna tråden och fick svar av mig då. Det är inte min 528a utan en mycket god väns 530 detta gäller. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
|
tsaros Sorry! har för tillfälligt "alzheimers light ....." Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.