AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.602

Ska ringa ESS imorgon angående Kompressor till 330Ci

Sida 2 av 4
ang hur mkt effekt det är e ju inte så svårt att lista ut iaf med lite sånär exakthet? vad laddar kompressorn? för att punga ut 330hk borde den ladda 1bar vilket låter lite halvgalet utan kompsänkning, bättre soppapump och topp-packning
såg nu att den laddar 8PSI 330hk my ass utan att göra andra saker samtidigt
Jag skulle tro att det räcker med ca 0.5 bars ladd för att nå 330hk i en 330i. Hur mycket är 8psi?

Flåklypa
flåklypa: hur räknar du då? standard brukar man säga 10hk/0.1bar ladd självklart skiljer mellan olika motorer etc, men att 330 snurran skulle ta så bra hand om luften låter ju lite för bra

har dom inte 230hk org?

då låter 300 som nån annan sa här uppe mkt mer troligt
och att köra 0-100 på 5sek låter mkt svårt med den vikten kontra effekt om man jämför med tex olika M-modeller
hmm såg nu också att det var 340hk på 8psi det får du ju nästan hålla med om själv låter omöjligt utan portning, avgas och kanske tom kammar
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

jimboo, man brukar säga 10%/0,1bar så räknar du på 1,5x231 så ser du att 330-340hk inte skulle vara helt omöjligt med kompressor på 330. Avgassystemet får du nog räkna med att byta då det styper en del. Jag tvekar inte på ESS, då jag sett vad deras byggen går för.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jimboo: Du har helt klart för dig, 300 är vad den lämnar, dvs ~30% mindre än vad som utlovats.
Jag kan visa dynopapper på två st 3L maskiner som visar precis samma sak.

ryk 330xi: Visst är det skillnad mot orginal, men inte en sådan skillnad som utlovas.

Erik G: Kompressorn laddar hela tiden, men den har inte tillräckligt med tryck uppe förens vid 4000rpm.
4000-rödmarkering där skjuter den på bra, men under 4000rpm så är ingen imponerad.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Nakata: Nej ESS håller tyvärr inte det dom lovar.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Kolla den här länken då det är ju lysande effektkurva Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
insugstemp 74gr.. eeeh nej tack
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
tsaros, om man inte får ordentligt laddtryck under 4000 r/min låter det som om det var något fel på det aktuella exemplaret.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Nockenwelle: Det är inget fel på det, tanken är att den ska ladda max 7Psi vid rödmarkering, iom utväxlingen på det hela så får du inget direkt laddtryck under 4000rpm.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Jimboo, du har rätt.
Jag räknade på att man även modifierar övrig hårdvara någorlunda efter effekten. Nu vet jag inte hur bra en M54B30 svarar på trimning men 300hk låter rimligt om resten är orört.

Flåklypa
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
300hk är fakta, nya spridare samt ny mjukvara resten orört.
Om jag skulle ge mig på ett ESS paket idag så hade jag först kollat hur många hästar där fanns från början och sen jämfört efter monteringen och därefter betalt i procent räknat.
Utlovad effekt = Begärt pris, 70% på utlovad effekt = 70% på priset.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Som jag sa tidigare så har jag ingen aning om det är 300, 250 eller 330 hk, men för mig är det ovesäntligt då bilen går så pass mycket bättre än förut.

Ska gämföra den mot M3 någon dag då pappa har en sådan. Min är iofs automat och fyrhjulsdriven så den är ju tyngre och har mer förluster. Min står på verkstaden för lite service nu så det blir inte i helgen men förhoppningsvis under nästa vecka och då ska jag återkomma med svar.
Det positiva med att ha min på verkstad är att jag får låna M3 under tiden så jag stressar inte på verkstaden nu :-)
Tsaros, min bil fyrhjulsdrift och automat ska enl bmw göra 0-100 på 7,6. Då jag inte bromsar fast den utan flyttar foten från broms till gas så gjorde den enl mina tester 0-100 på 8,5sek efter kompressorn på samma sträcka så grorde den 0-100 på 6,5 bilen blev två sekunder snabbare till 100. Hade man haft lite varv på motorn så hade såklart tiderna förbättrats avsevärt mot att starta på 800rpm. Dock får man en differans som borde vara rättvis. 50-150 har jag för mig blev 5 sek snabbare, tyvärr hittar jag inte pappret så där är jag lite osäker.

Att det bara är 300hk kan mycket väl stämma då alla uppger några glädjehästar men betydligt bättre går den och jag är hur nöjd med installationen som helst. Dessutom är dom fruktansvärt serviceinriktade och hjälpsamma vilket jag tycker är viktigt.

Som jag sa i förra inlägget så ska jag testa den mot m3 smg2 och återkomma med resultat
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
ryk: Huvudsaken är att du är nöjd, utan tvekan.
300hk är inte 335, paketet lämnar i praktiken 30% mindre än utlovat.
Det tycker inte jag är ok.

Angående deras hjälpsamhet så kan jag tyvärr inte hålla med dig nu när det är problem med deras produkter.
Innan köpet så var dom mycket hjälpsamma och väldigt snabba, nu svarar dom inte på mail ens.

Installationen håller hög klass, synd bara att dom kapade bladen till kylfläkten för att kylslangarna skulle gå fritt, men bortsett från det så håller installationen som sagt mycket hög kvalitet.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Tsaros
Pröva att ring till dom, jag har ringt ett par gånger efteråt och dom har varit ypperligt hjälpsamma. Ringde för en månad sedan då jag hade lite olja i luftfiltret och jag fick delar som löste problemet inom tre dagar efteråt.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Vi åker upp till dom istället, enklare på det viset.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.