AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.601

Ska ringa ESS imorgon angående Kompressor till 330Ci

Sida 1 av 4
Har ju varit lite i bytes planer med 330'an, men imorgon tänker jag ringa ESS angående deras lilla kompressorkit till 330, 231hk-> 310hk.

Vad har ni för åsikter? Är ESS så bra som deras rykte säger?

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

bayerischemotor:

Antar att du har läst:

Länk

Och efter att fått förmånen att köra/åka 540ESS så är jag i all fall övertygad att de är seriösa.
Ja det är 99% säkerhet att det blir av, undrar bara hur lång väntelistan är...

Länk

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Bayerischemotor ring dom här och också Länk

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ojdå länken vart kajkoLänk

-Never feel sorry for yourself.-
bayerischemotor:

Måste du regga om bilen efter instalation? eller klassas den som en vanlig 330 efteråt
Na
85
Nakata
330i Touring
bayerischemotor

Här en till som ska göra det. Dock den stora kompressorn -Var i kontakt med dem i förra veckan och killarna på ESS var hur
trevliga och serviceinriktade som helst. Den stora paktetet "2001-2003 330 TX2 8PSI Supercharger System " kostar runt 50 lakan.

Skulle kunna komma intill redan i Maj om jag ville sa de! Tyvärr fattas det lite kosing men snart är jag i hamn....

Var för övrigt i mailkontakt med Petter en 330XIt ägare som jag hittade via Autopower. Hade har köpt och monterat den stora kompressorn där och han var hur nöjd som helst med sin.

Nakata:

Tar den lilla pga att man är ju lite rädd om hållbarhet.

Jag vet inte exakt hur det blir med registreringen, kanske måste ha 200€ med i fickan när man besiktar:)?

Länk

Nu är man ju knäckt!

Ringde en kompis på finska AKE, dvs Bilprovningen, och det visar sig att det är omöjligt att genomföra, utan att nybeskattning, nyregistrering, och nybilsgodkännande ska göras på bilen! -Jo glöm det... Visserligen kan man ju chansa, men det är det nog inte värt. Polisen plockar brickorna direkt. Detta ska tom göras om du ens chippar bilen! Synd som fan. Blir att byta till nåt då.

-S U C K!

Länk

Na
85
Nakata
330i Touring
Hej!

Mina mailkontakt med Petter som hade gjort kovertering av sin 330i hade inga problem med besiktingen! Det hade inte ens märkt av kompressorn. Däremot dikuterade jag med Teknikerna på ESS och de sade att det går att plocka bort remmen och förklara att man enbart sätter på den när man kör på bana om de märker något och det ska räcka i de flesta fall som förklaring , om inte besktingmannen är alltför övernitisk.

bayerischemotor hur vanligt är det att du blir stoppad av polisen och sedan att de börjar titta under huven? Dessutom kommer det inte lägga märke till kompressorn om inte de inte har alldelles speciella motorkunskaper. Jag tror chansen att du åker dit är minimal.

Mvh

Jag bor ju i finland, och med tanke på att besiktningmannen är en av min fars vänner, skulle han inte avrått mig så totalt han gjorde idag... En 330Ci med M3 prestanda med kompessor ljud märker nog många människor. Dessutom är jante lagen grymt stor i Finland, det betyder att nån gärna avslöjar det hela till Polisen... Jäv*ar...

Måste ta en funderare... Men att först lägga ut 4400€ och sedan få körförbud på bilen låter inget vidare.

Länk

k1mzo du blir fortfarande avhängd en org gammel evo ju ;)

förövrigt lär du behöva byta till starkare koppling om inte det ingår?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Glöm inte försäkringsfrågan

Händer det en alvarlig olycka med din bil inblandad så kan du ge dig på att FB kollar under huven. De kommer sannolikt snabbt konstatera att det sitter en kompressor och snabbt utreda att bilen är olaglig. Det i sin tur innebär att du blir personligt ansvarig för hela härligheten. Med personskadekostnader kan det innebära miljonbelopp för din del och existenminimum för lång tid fram över.

Det avhåller mig från trimning, tyvärr har vi regida regler i det här landet när det gäller trimning av bilar.

Personligen anser jag att du skall kunna trimma hur mkt du vill bara du anpassar resten av bilen till trimmet, besiktar och försäkrar därefter.

E
OK, glömmer nu Kompressorn. FB godkänner inte nåt sånt. Bilen måste typbesiktas om, skatt betalas m.m. Äsch! Jag som var redan i startgropen mot Norge:(

Nåja...

Länk

Koppling ingår inte från ESS men å andra sidan fungerar orginal kopplingen, växellådan är det inga problem med (i alla fall inte på våra bilar).

Nakata det var med mig du mailade ;-)

/Petter
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
K1mzo: Du får inte ut alla hästar ESS utlovar, du får ut ~300hk.
Och 0-100 på 5 sekunder stämmer inte det heller.
Hållbarheten på motorn verkar det dock inte vara något direkt fel på, men som sagt så är effekten mindre än vad dom lovar.
Kopplingen får stryk, 5-6000 mil sen så åker du nog på ett byte.
Det tråkigaste är nog att kompressorn inte laddar något nämnvärt förens vid 4000rpm, men så är det ju med det paketet.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
tsaros

Konstigt enligt Petter som jag nämde i mina tidigare inlägg på tråden så håller ESS det dom lovar!

Dvs 340hk med den stora kompresssorn och hans tider var till och med bättre, kopplingen kan jag inte utalla mig om.

Vad baserar sig dina uppgifter på?

Mvh

ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
En väns 530 samt en amerikansk 330, både ger identiska resultat.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
En kompressor laddar väl genom hela registeret? Det är väl turbon som kommer efter en stund?

Min: Länk
Nakata, jag har lagt in ett inlägg lite högre upp i tråden. Det var mig du mailade med ang kompressor.

Om det är 335 hk som ess säger eller 300 kan jag inte svara på då jag inte bromsat bilen, men klar skillnad är det i vilket fall. Min blev 2 sek snabbare 0-100 och 70-150 kom jag inte ihåg siffrorna på men den blev betydligt mycket snabbare.

Na
85
Nakata
330i Touring
ryk 330xi

:-) Såg inte ditt inlägg....Ja du har ju erfarenheterna så det är ju bara att brassa på med info till alla som har frågor eller felaktiga påståenden.

Vidare vill jag påstå att det skiljer nog en från fall till fall när det gäller prestanda på kompressormatade BMW. Om ESS är bäst låter jag vara osagt.

Ja 2 sek snabbare 0-100 dvs 5.5 s Orginal 330i 6.5s.

Fel marignalerna blir således 0.5 sek. En bra förare kan med en frisk 330i orginal komma ned till 6.3s Så samma förare kan mycket väl komma ner till siffrorna som ESS påstår.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.