|
|
|
|---|---|
|
Som så många andra e34 har min klonk i framvagnen (har M-chassie). Har bytt: -Stabiliseringsstag (kränghämmarstagen) -Styrleder yttre hö + vä -Fjädrar (en var av) Klonket är kvar. I övrigt är det brytit, bänt och kollat i allt i framvagnen och styrväxeln men inget glapp hittas. Är det bara att krypa till korset och byta stötdämpare OCH fjäderbenslagring samtidigt? Eller går det att avgöra på nåt sätt vad av de två sakerna som gör detta superirriterande ljud? Ångrar som fan att jag inte lät verkstan kolla det när jag nyss bytte fjädrar av de hade lös fjäderbenen samt gjorde hjulinställning... | |
|
jag kan sätta pengar på att det där casterstagen som det låter i.(tryckstag eller bakre länkarm som dom oxå kallas, thustarm på engelska) dessa ser ut så här: Länk du kan läsa här ifall du vill byta själv: Länk det är svårt att "se" ifall dom är dåliga, oftas klonkar det över små kanter och när du bromsar in eftersom hela bilens vikt flyttar sig till dessa bussningar, är det glapp i dom juckar bilen i glappet eller hur man ska förklara. på sidan där kan du läsa att du ska ha bussningen från 750/850 eftersom dessa är mkt hårdare och håller bättre. tänk på att dra åt den när bilens däck ligger på marken annars blir det felbelastat. har du bilen på 4punktslyft kan du pressa upp ena hjulet och "simulera" att den hade legat mot marken och dra åt då. |
|
| Håller med Baader! Hade liknande problem själv " klonk över små kanter" vid mkt låg hastighet. Höll på att bli skvatt galen. bröt och bände inget märktes. Hittade felet till slut CASTERSTAGEN ( vä). | |
| ett par sånna kompletta med bussnigar kostar nästan 2000kr på mekonomen... är det någon som vet vart man kan hitta billigare? | |
| Baader, du har nog en poäng... Men mecken sa att inget glapp kan hittas i casterstagen. Han har kollat vid 2 olika tillfällen. Ska jag stryka att det kan va stötdämpare och/eller fjäderbenslagring ändå? Det låter som ljudet kommer vid viktförskjutning, inbromsning i låg hastighet mot kant/kullersten/ojämnhet.... | |
| meken sa det eftersom man inte kan SE ifall casterstagen e slut. man HÖR det vi inbromsningar och körning över kanter | |
| Det var flera meckar som felsökte på min BMW och de fann inga glapp!! sa att jag skulle sluta lyssna så noga !? Jag hittade felet genom att hissa upp bilen i fram så att framhjulen hängde i luften, sedan gav jag fullt rattutslg vänster och bröt nere vid stagens infästning vid hjulet med ett litet bryt järn, samma sak åt höger. Ett glapp på vä sida märktes, bytte båda kasterstagen. sedan "tvärtyst" i fram | |
|
Tjena alla! Man kan hitta dom billigare. På BMW ca 330 kr styck kompletta. Bytade för ett par veckor sedan, gjorde ordentlig skillnad i framvagnen. Det stämmer nog att det är svårt att se/känna om casterstagen är slitna, dom jag pratade med sa alla ( Jaja de är casterstagen alla gånger). Ha de. Malm Nära bankar ingen bäver! |
|
|
Baader. Jag såg din länk nu, Blev lite osäker, finns ju tusen olika namn och nästan lika många stag till bmw. Men enligt mitt kvitto så har jag köpt och monterat casterstag, Sen om det stämmer det vet jag inte, men hjälpte de gjorde det. Mvh Malm Nära bankar ingen bäver! |
|
| om man kollar på dom underifrån bilen och tänker efter så förstår man ganska lätt vilka det är. eftersom kraften kommer framifrån när man bromsar och kör över kanter så måste ju den bakre armen bli belastad. alltså borde den främre hålla i evigheter... | |
|
Baader: Jag köpte mina casterstag inklusiva bussningar på Micro förra året för ca 1650kr paret. Hur priserna ligger idag vet jag ej...? // Jögge Länk |
|
|
malm: Hoppsan! Finns det så billiga casterstag på BMW kompletta (inklusive bussning) för bara 330kr styck...? På vilken BMW-station köpte du stagen? // Jögge Länk |
|
|
Bara för att det inte ska uppstå någon förväxling mellan olika stag i framvagnen, så ser casterstaget ut så här: Länk // Jögge Länk |
|
|
Jag tror malm har bytt krängningshämmarstagen. Då verkar priset stämma lite bättre. Köpte casterstag på motornord. 2000 är väl inte så farligt. Tro dessutom att man får m5 bussningar för det priset vilket jag köpte. Tråkigt med ditt klonk tomlin. Har väl haft lite samma problem. Kan bara medela att ALLT är bytt i framvagnen. Casterstag Krängningshämmarstag Främre länkarm Fjäderbenslager Dämpare Frädrar (Styrleder ej bytta men nogrannt kollade) Och det finns fortfarande ett litet klonk när man kör över fartgupp och brunnslock. Dock märks det främst vid låga farter. Som sagt så är ju allt i framvagnen bytt så det kan ju inte vara något där som klonkar längre. Börjar fundera på om det är typ nått motorfäste/kudde eller något sådant som glappar lite. |
|
|
Frapp: Lider med dig! Detta klonkljud är ju så förbannat irriterande! Slutsats i mitt fal alltså: Byta casterstagen då det verkar vara en mycket vanligare felkälla till våra klonkande e34-framvagnar än stötdämpare och fjäderbenslagring. Eller? |
|
|
Tjena alla! Jaha då har jag kollat upp dehär med verkstan. Dom hadde satt rätt namn på fel stag och fel pris på fel stag och fel summa på rätt pris, vänt på det och skakat om lite. Sådär där har ni förklaringen varför mina casterstag var så billiga. Mvh Malm Nära bankar ingen bäver! |
|
|
Besiktade precis bilen. Fick en anmärkningen som löd ungefär så här: vänster fram länkarmslager bakre skall bytas. Är det samma sak som casterstaget? Har det berömda klonkljudet speciellt vid inbromsning. MVH//Mange |
|
| ja det är bussnigen i casterstaget som e dåligt | |
|
Räcker det att byta bussningen? Eller bör man byta hela casterstaget? |
|
| snål som jag är skulle jag bytt bara bussningarna, men gör det på båda sidorna...om du fortfarande har klonk e det nog spindelleden på andra sidan som är slut oxå å då får du byta allt........ | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.