AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
675

lossa bromskolvar?

Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej!
hade lite bråttom att demontera bromsoken för renovering. Bromskolvarna kärvar.

Hur får jag ut kolvarna ur oken utan att behöva montera tillbaka dem dvs. trycka ut dem med bromsen? Tryckluft räcker inte då kolvarna kärvar.

Tacksam för tips!
Lite kärvande ok ska ju inte sätta stopp för 15 bar tryckluft, såvida du har ordentligt tätat.
Annars kan du ju vara lite drastisk med en polygrip och försöka vrida om lite på den, kanske tom en rörtång. Det är ju ändå den "yttre" delen av kolven som du kniper åt...

Men akta dig för fasen, så att du inte får kolven på näsan! =)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Polygrip och rörtång är ingen höjdare att använda. Du förstör garanterat tätningsytan mot dammtätningen.

Kärvande kolvar brukar kunna kärva riktigt ordentligt och jag kan bara se två möjligheter att få ut ordentligt kärvande kolvar:
- sätt tillbaks bromsrören och tryck ut dom med bromspedalen. Detta är det allra enklaste
- sätt dit en smörjnippel och tryck ut kolvarna med en fettspruta

Per L
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Tack för tipset!
Så tryckluft kan vara värt att prova. Bra att veta att våldsamma metoder även kan användas, rörtång...så länge glidytorna inte skadas.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Ok Per L, försiktighet anbefalles mao...!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Instämmer med Camata, yttersta delen går bra att ta tag i med en polygrip.
Läs även detta: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
jag använder tryckluft med stor framgång! tar en 10 cm bromsrör, sätter på en nippel och konar ena änden som sedan skruvas fast i oket. Andra änden konas och sedan trär jag en slang över konan som har lagom tight passform, denna sätts fast med slangklämma..sedan passar andra änden av slangen perfekt på blåsmunstycket som vi har till tryckluften så den trycks på där och sen är det bara att köra!

OBS!!!! lägg en planka eller något mellan kolvarna, för när dom lossnar så är det en satans kraft dom flyger ut med!

MVH
Johan K
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Vad kostar det cirkus tror ni att lämna in fyrkolvsok för renovering med nya packningar etc?

Vet ni någon bra firma i Stockholm eller nordvästra Skåne som gör detta?
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Hej!

Hittade inte dessa på Eniro, någon som vet vad de heter (exakt) eller vilket nummer de har? Annan firma?

Industri & Broms Renovering, tomtebogatan, Stockholm(?)
Har du provat att få tag på en vanlig bilverkstad?
Det kan ju hända att det är någon gammal mekaniker där har lust att renovera något ok åt dig!
Men det är ju inte direkt vanligt, nu för tiden, att renovera ok, då det finns utbytesok.
To
141
Tomas Stadler
750iL -99
530i Touring -01
Jag brukar trycka in kolvarna så långt det går när jag byter hjul höst och vår. Detta räcker för att de skall hålla sig fina. Det är därför jag inte lämnar in bilen för byte av hjul. Grannarna tror jag är snål och fattar inte detta med bromsarna och hur viktigt det är. Har aldrig haft problem med bromsok. Dessutom är det det bra att byta klossar innan de är alltför tunna så att kolvarna mest befinner sig långt in i oket.

Mvh

Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.