|
|
|
|---|---|
|
På grund av dålig tomgång så tänkte jag byta tändstift + tändkablar + luftfilter + fördelarlock och rotor. -Tändstiften köptes hos biltema. -Kablarna var bra och behövde inte bytas. Bilen funkade bra några dagar. Efterhand började den smårycka vilket den inte gjorde innan. -Sen byttes också fördelarlock och rotor. Bilen lät bättre på tomgången men ryckte mer och mer. Har gjort inlägg om ryckig gång + dålig tomgång och har testat med det mesta, byte av tomgångsmotor och luftmassemätare. Bilen blev lite bättre men inte som jag hade hoppats på. Det jag undrar nu är vilka fel som kan uppstå när man byter tändstift(från biltema)? Kan bilen börja rycka? Händer oftast när motorn är varm men även kall. Vet inte om det kan vara så men jag har varit dum och inte tänkt på det innan jag bytte llm, tomgångsmotor osv. För som sagt så hände detta ungefär samtidigt som tändstiften byttes. Vad är det för tändstift som jag ska ha egentligen och vad kostar dom? | |
| biltema är biltema saker är itne altid av den kvalitet man kan önska om detvar biltemas egna märke på stiften så prova med stift från med en "bättre" kvalitet kör på beru sj och det fukar kanon dom kostar en slanm fist beror på vad man ska ha men mina gick på 80 spen styck på mekonomen väl invetsterade pengar | |
|
BMW brukar vara kinkiga om de inte får rätt stift - använd därför NGK-stift om du har möjlighet. De stiften fungerar nästan alltid utan problem! Eyquem (Sagem) som Biltema säljer, originalmonteras hos många biltillverkare (främst de franska) och fungerar utmärkt om man använder de i de fallen i alla fall...dock är de flesta BMW som sagt tjuriga om det inte är exakt rätt stift som monteras. Drog du dit stiften med rätt moment så de tätar ordentligt och inte överhettas? Hur ser stiften ut? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehehe... Exakt samma symptom hände min far när han trodde att han skulle vara smart och "spara pengar" genom att köpa tändstift på Biltema, till sin Peugeot 605 2,0 -97. Bilen började gå riktigt illa, men min far vägrade tro att det var biltemastiften som var felkällan. Han lämnade in bilen på Peugeot för felsökning. De bytte tändstift till Bosch, och helt plötsligt gick bilen som den skulle igen, och min far blev någon tusing fattigare. De stift som säljes på biltema verkar vara någon sorts andrahandssortering, eller så är rekomendationerna helt fel. Skall dock tilläggas att jag körde den förra bilen (320i -88) på Biltemastift i cirka 2000 mil utan några som helst problem. Typiskt biltema med andra ord, man vet aldrig vad man får. Ena gången en kanonpryl, nästa gång rent skrot! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
jag hade faktiskt en liknande erfarenhet, dock inte av biltema delar...köpte fördelarlock och rotor på adcenter av märket Bremi...bytte båda två och bilen gick bättre (hade tidigare haft ryck och hack i 4000 varvs området) i några veckor men sen blev det likadant fast värre :( kollade kablar och knackade om stiften lite grann, då blev det lite bättre men sen fick jag höra att bremilock kunde slå sig av värmen och bli skeva så att det därmed blev olika avstånd till kontaktytorna i locket. Tog av locket och jodå, vissa ytor hade inga märken alls medans rotorn hade bokstavligt talat grävt sig in i plasten intill på vissa ytor...tog av locket och mätte, det skiljde 2-3 mm i höjd på sina ställen! kastade locket och köpte ett nytt på bmw (bosch denna gången, kostade inte mycket mer än det kassa bremilocket) och satte dit för ett par månader sen....klockrent! blir inte deformerat och är som nytt fortfarande (inga slitagemärken eller ngt sånt) så jag skall ju köpa sådana delar på bmw i fortsättningen... nu kanske jag fick ngt måndagsex av bremilocket men om det inte är ngn större prisskillnad till boschgrejor så är det valet självklart MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.