|
|
|
|---|---|
|
Stora bekymmer. Under vintern så har jag passat på att ta loss kardanaxeln för att byta stödlagret och främre bussningen( den mellan axeln och vx-lådan. Hardyskivan bytte jag i fjol ). Problem uppståd då hela bakre "leden" föll isär med kulor och ring. Jag har lyckats montera tillbaka allt men bilen vibrerar helt otroligt. Jag är ju säker att problemet kommer ifrån axeln. Så, vilka fel har jag gjort. Hardyskivan kan vara felmonterad, hur ser jag det? Stödlagret är kanske för lite/mycket förspänd och bakre "leden" kanske inte är rätt monterad. Tacksam för svar | |
|
Mitt tips är att du gjort som jag gjorde första gången jag bytte stödlager. Jag rev helt enkelt isär skiten bytte stödlagret och satte ihop dom två kardanaxelhalvorna igen. Lätt som en plätt! Men.... Resultatet blev 20.000 mil med svagt vibrerande kardanaxel innan jag tröttnade och bytte ut den! Eftersom kardanaxeln är balanserad som en enhet måste man sätta ihop den på exakt samma ställe den satt innan du tog isär den. Det är ju splines i delningen så du har ju många möjligheter att sätta ihop den fel och då är risken mycket stor att du får vibrationer i den. Har du tur finns det körnslag på halvorna så att man ser hur den skall sitta. Jag har sett axlar både med och utan körnslag. Per L |
|
|
Hej Per och tack för ditt svar. Jag vet nu att felet sitter i den bakre " leden " som heter Diffrentialknut och ser ut som knutarna som sitter i drivaxeländarna. Den har börjat att kärva vilket gör att den har svårt att ta upp vinkelförändringar som uppstår och därigenom så börjar det att vibrera. Den ska jag nu byta ut ( sitter på splines och är säkrad med en SgA ) och kostar ca 1200.- vilket inte är så farligt. Jag återkommer med resultatbesked. |
|
|
Nu är det gjort. Jag har bytt diffrentialknuten och bilen går perfekt. Jag har faktiskt fått bort de vibrationer som funnits där i samband med acceleration de sista åren. Nu går den sådär silkesmjukt som man ska kräva av en sådan bil. Hoppas att någon annan har nytta av detta tips. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.