|
|
|
|---|---|
|
Besiktade mitt "lok" i fredags och var rädd för HC. Förra året hade jag 200 och i år 6. Detta var lite förbryllande. Förra året krävdes nya stift, ny olja, nya lock och etanol för att nå 94. I år gjorde jag rent locken och tankade 20 liter E85, hårdkörde så att kattarna varma och fick HC 6. Konstigt med kattar som har gått 2000 mil sedan förra året. Igår tog jag upp "mystiken" med en polare som driver en bilskrot och han berättade för mig att förra året fick de in massor med bilar som gick till skrot för att miljömätningarna på Svensk bilprovning visade höga HC-värden och att reperationer inte skulle löna sig. I år är inte är inte de alls samma ström av bilar, tvärtom är det väldigt få om några alls. Detta väcker ju frågor som: Har det mätt fel tidigare? Har de nya instrument? Kallibrera de instrumenten på ett annat sätt i år? eller... Det kanske bara är fräsha bilar kvar ;-) V12 - rules | |
Paap Reeder |
... jag har en egen mätare som jag kalibrerar regelbundet. Visar samma värden som SBP ... möjligen ligger SBP´s siffror ca 10 % under mina som jag vet är riktiga. ... min erfarenhet från i år: ett stift som har ett avvikande elektrodgap ... ger 150 i HC! (Både på min och SBP´s mätare) MVH /// Paap R |
|
Panzerzug: Att strömmen av underkända bilar skulle bero på Bilprovningens mätinstrument håller jag för osannolikt. Samtliga använder samma mätinstrument, och alla dessa instrument kalibreras exakt likadant med stor noggrannhet med täta intervall. I de fall det hänt att en mätare börjat felvisa mellan kalibreringarna har detta upptäckts redan efter några bilar som blivit underkända i följd med liknande värden, sånt märker man ute på stationerna. När detta hänt återkallas samtliga bilar man misstänker blivit felaktigt underkända och kunden kompenseras... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.