AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.209

När behöver man fylla på AC:n?

Micke992
Är det någon som vet något bra sätt att ta reda på ifall AC:n behöver fyllas på, förutom att dra igång den och se ifall det kommer kallluft förstås???

Micke992
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det ska vara ett slutet system så om man behöver fylla på så betyder det väl att det läcker någonstans?
ACn är ett slutet system och ska aldrig behövas fyllas på.
Försvinner kylmedel är det läckage någonstans i systemet.

LexCom: jag ger mig, du var snabbare :)

Micke992
Ok!! Trodde man behövde fylla på freon med jämna mellanrum även när allt funkar som det ska.

Micke992
Micke992
Jag tackar för tipsen.

Micke992
Nope, därför blir man lite irriterad när man läser bilannonser där det står "ACn fungerar bra men behöver fyllas på". Sannolikt är det något som är galet.

Micke992
Jo, så sant. Det är ju när man läser sådana annonser som man börjar ta för givet att den behöver fyllas på med jämna mellanrum.

Micke992
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

///MVH Hasso
Länk
alain
hej
en ac system är inte någånting som är gallet när den behöver fyllas på.
om man vill att den ska fungera som den ska, man MÅSTE sätta på den en gång i veckan oavsätt tempen ut, kallt eller varmt.
Som ni säger, det är en slutet system, men det är en gaz.och den inte eternel i behållare. här i Swerige, rekommendra att kolla upp det på våren innan värme. i varma länder, den kollas upp en gång i månaden på grund att man använder detta dynet runt.
om en anons säger att den är ok,och måste fyllas på, det är på grund att det saknas kanske litet gaz. hur ska man veta detta??
sätt på ac på den minsta temp, vänta 10 minuter och lägg en termometer framför fläkt utgång och kolla hur mycket du får.
Är det rätt, då är det ok Är det fel,kan du fylla på.
det behöver inte finnas någon lekage för det
Lycka till!
MVH ((Alain))

---
varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
alain: Var menar du att köldmediet tar vägen om det inte läcker ut?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Be
96
Bearcat
730iA -91, 300C -09, Jeep GC -93
Håller med alain: Gasen som systemet innehåller är extremt flyktig och det försvinner lite med åren hur tätt och fint det än är. Det har och göra med att atomernas uppbyggnad är mindre än den som är i gummit i slangarna tror jag... Så det sipprar konstant ut en mycket liten mängd dygnet runt.

Har man ingen termometer kan man känna på kondernsorn (Den stora silverfärgade klumpen i motorrummet. Den bör bli märkbart kallare än omgivningen när bilen gått 5-10 minuter.

Slår inte komressorn till alls är systemet tomt eller trasigt vad säljaren än säger... Har det varit tomt en längre tid har gummit i slangar och packningar torkat och MÅSTE bytas ut= dyrt

Är bilen konverterad till det nya medlet R134A (Gul lapp i motorrummet på denna service SKA finnas) kan det löna sig att fylla på och täta även på en gammal bil. Annars måster man bygga om "hela skiten" och det kostar i många fall mer än bilen...

Min 525 TDS -93 är konverterad 2002 och det bellade loss på 8-9000:- inkl allt har jag för mig

Alla bilar från cirka 1994 har det nya medlet från start!
Micke992
Man får tacka för alla tips, nu vet man lite mer om AC:n.

Micke992
alain
Hej

Tack Bearcat!

Du kompleterar det jag inte sa.
När jag sa att den MÅSTE sätta på helst en gång i veckan, det är på grund att det hälper att hålla allting tätt och packningar och slangar slipper torka, många inte vet detta och där har man lekage efteråt. många gånger är detta orsak av utbytess av delar och stora pengar.

MVH ((Alain))

---
varje beröring av bromsen är ett tecken på rädsla!!!
Ug-Lee
Det står ju mycket i mektips ang AC, och där står det oxå att ett svinn på 5% om året är inget onormalt för äldre bilar, undra hur gamla äldre är ;-)

Står mycket läsvärt om ac i gör det själv.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lämnade in min på Expertkyl i GBG för påfyllning förra sommaren. De sa att upp mot 5% tapp per år inte är ovanligt. Funkade klockrent efter fyllning.
Jag fyllde på min gamla 740-95 hos en ambulerande ful-fyllare från västerås för 500:- fungerade perfekt efter det! innan kom det ingen kalluft alls.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Väcker en gammal tråd lite. Vill absolut inte bråka med AC experterna här, men. Jag har börjat jobba för 3mån. sen som provningsingenjör inom bl. a. klimat mm. Har lagt massor med tid sedan dess på att lära mig om klimatanläggningar mm. Har ställt frågan till experter både på företaget och på t.ex. Volvo (till klimatgurun). Alla deras dagens "plattformer" har en årlig läcka på ca. 5-10%, beroende på körsätt mm. enligt alla experter som jag frågat hittils, finns det inget system som inte läcker lite. Det är framförallt packboxen på kompressoraxeln som läcker, men den är som tur på lågtrycksidan.

Men visst, man ska ge fan i annonser som säger "AC behöver fyllas"! Har det mesta läckt ut, är det "riktig läcka" som är dyrt!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo men det stämmer bra, är ju det jag försöker påpeka i mitt AC rep.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.