AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
573

Olika motorkablage på M5 3.8...

Smiley©
Vet någon vad det är som skiljer på dom 2 olika motorkablage som finns på M5 3.8?
Tänkte om det är lätt att modifiera det nyare kablaget till det äldre?
Det byts kablage sept 92.

Kom på en följdfråga:
Hur ser man om bilen är chippad?
Kan den vara chippad utan att man ser det på boxen utan att man måste läsa av mjukvaran?

/Thomas
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Det enda som skiljer vad jag vet är att gummiskyddet till boxen längst upp till höger i motorrummet är av en annan form. Jag har bytt motor i min 94:a till en 92:a och det var det enda som skiljde på den i alle fall.

Mvh. Bjarre
Smiley©
Inga andra kontakter eller så?
Jag har sett att det är en enkel kabel som skiljer mina 2 kablage, om jag minns rätt skiljde båda färgen och kontaktstycket.
Kan du haft en senare -92a än vad jag har då?
Jag ska kolla exakt vad det var som skiljde på dom kablarna nästa gång jag är i garaget.
Vad jag har hört så ska det skilja nåt med AC styrningen på dom 2 kablagen, men jag vet inte om det stämmer.

/Thomas
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Motorn jag monterade i tillverkades 1992-05 och som jag sa i tidigare inlägg så noterade jag inte vid bytet några andra skillnader än just gummiskyddet. Beträffande AC styrningen så vet jag inte då jag märkt att det är slut på gas i mitt system. Jag skall läcksöka och se fall jag får ordning på det. AC-knappen lyser i alle fall när jag trycker in den.

Det vore intressant om du kunde kolla upp vilken kabel det var som det skiljde på, så kan jag titta på mina kablage om det är likadant.

Sen är ju frågan vilka kablar som man skall räkna in i ett motorkablage?

Mvh. Bjarre
Smiley©
Om det var en sån tidig motor bör det vara samma kablage jag har i min bil nu, och funkade det för dig att sätta det äldre kablaget i en -94 så bör jag kunna ha -95ans kablage i min -92a byggd i Mars.

Det var en kabel som sitter i samma låda som styrenheten till motorn, ska kolla upp skillnade närmare.

Med motorkablage så menar jag det kablage som sitter på motorn, går till bl.a. styrenheten + en del andra kablar som går till lådan styrenheten sitter i, diagnosuttaget + den andra liknande kopplingen brevid, sen har jag inte kollat mycket mer på kablaget som hänger på min nya motor.
Kan det kablaget vara delbart någonstans, måste kolla det så att kablaget inte är mindre än jag har fått för mig.

/Thomas
Smiley©
Nu har jag kollat lite närmare på mitt gamla kablage när jag demoterade det ur bilen.
Det jag ser skiljer är gummigenomföringen som du sa,
kabeln i lådan där styrboxen sitter som jag skrev om tidigare (gamla kablaget har en enkel ledare med enkelkontakt kabelns färger är svart/grön med gula prickar, nya kablaget kabel har en enkel ledare med dubbelkontakt kabelns färger är svart/gul),
sedan sitter det en ca 20 cm kabel från stora kopplingen (brevid diagnosuttaget) som har 2 ledare och en dubbelkontakt.

Både enkelledaren i lådan och den 20cm kabeln går till ett orange relä (vid kabelgenomföringarna) i lådan, vet du vad det relät är till för?

Jag har inte kollat om det är nåt som skiljer på alla kablar som sitter på själva motorn, till givare m.m., men det lär jag märka när jag ska skifta kablage på motorerna.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.