AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.793

Serviceintervall E46 316

Jag har en fråga ang. serviceintervall på en E46 316 (105hk). Jag håller på köpa en sån av en försäljare: Förra service (gjort för 1000mil / 10 månader sedan) var en "oil service" och nästa är då insp. I. Dvs. att om ung. 1400mil är det dags för Insp. 1. Frågan nu är då, om man måste göra ett oljebyte innan? Dvs. efter ett år - eller kan den gå två år mellan oljebyten enligt BMW? Oavsett vad, vill jag byta olja, frågan är, vem som skal betala.
Ingen som vet??
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Du får betala all extra service utöver det vanliga själv! Jag byter olja på min bil efter varje 2500 mil!

------
Länk
Länk
Oljan skall bytas var 2500 mil eller var 12:e månad.
Dvs det som inträffar först av ovanstående.

Jag personligen byter oljan var 1250 mil då jag tycker 2500 mil är på tok för lång tid att åka på samma olja.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
I fri service som gäller 3 år/8000 mil så ingår även 12:månaders oljebyte om man kör mindre än 2500 mil om året.

Länk
Tyvärr får jag inte gratis service på en fyra år gammal bil. Jag har hört från en dansk kompis, att det i serviceboken står, att oljebyten måste göras vart annat år eller när bilen har gått dom ung. 2500 milen. Stemmer det?
Poängen med min fråga är, att om BMW säger, at man måste byta olja varje år, är det dags att byta om två månader = försäljaren måste byta oljan. Om BMW innestår för oljebyten med två års intervall, får jag byta själv..
Bmws föreskrifter säger att så är fallet. Så de tycker jag du skall påpeka för försäljaren.

Länk
Inte för att jag inte tror dig, Wendtan, men är du i 100% säker? Står det i din instruktionsbok t.ex.? Kanske det är annorlunda melan en 316 och en 330 (även om priset här i DK på min antagligen är ung. det samma som priset på din i SE..:-( )
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man får fritt oljebyte efter ett år om man kört mindre än 2500 mil gratis.
Carl Johan:

Eftersom wendtan inte svara så svarar jag i stället Ja det stämmer använde mig själv av detta då jag körde Bmw.
Ok, tack för svaren!

@Tom i norr: Vem skulle då betala??
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag antog att bilen var under tre år och det var frågan..
Vad kostar respektive servicar ? nån som vet det?
Bilen är ju en 01a vilket innebär att "fri service" är slut.

Inspection I och inspection II samt oilservice... vad betalar ni och hur ofta ska dessa göras?

Behöver man göra servicarna på bmw-verkstad eller går det bra med vilket verkstad som helst? eller måste dom ha bmws datorer osv? (Själv intresserad av 316 e46 nämligen)
Det viktigaste är, att du hittar en verkstad som lyssnar på dig och som du litar på. Då är det inte så viktigt, om det är BMW eller inte, tycker jag. Det finns dåliga BMW-verkstäder och det finns bra uaktoriserade - och tvärtom.

Serviceprisen kann du hitta om du söker på forum. Oljeservice bör inte kosta så värst mycket, Insp. kostar väl mellan 4.000:- och 7.000:- på BMW, beroende på ort och om det är I eller II..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.