AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
940

Kylkåpa till generatorn.

Lundqvisten
Tjena..

Har för länge sedan sett en E34 med kylning till generatorn. Någon som har detta på sin E34:a? vore tacksam för bild, eller en liten förklaring om hur det sitter fast samt vart luftintaget är?
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Jag har det på min bil: Länk. På din 540 ser det lite annorlunda ut: Länk.

Kan tyckas vara lite överarbetat mhy till vårt svala klimat, men förlänger troligen livslängden på generatorn, då luften som kyler är mindre förorenat då intaget (på min bil) är via vänster plastkåpa bakom hel/halvljus.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kan väl säkert förlänga livslängden, om man klarar sig från att få "småsten o getingar" in i generator'n via detta kylningsrör.
Just detta hände på min 735:a.
Lyckades dock klara mig från skador på lindningarna,upptäckte detta i samband med en "generatoröverhalning" förra sommar'n.

Om man monterar någon form av lite finmaskigt nät på "insugsröret" så borde man kanske klara sig ifrån detta...

Mvh Janne.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Stilla undran Janne> Hur lyckades du få in sten där? Jag har på min likadant som Z.motor, och där kan det iaf inte komma in några stenar, knappast några getingar heller:-) Hur sitter det på en 735:a?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Attans, glömde fråga Z-motor> Hur mear du att den luften skulle vara mindre förorenad? Mindre förorenad än vad?

*BAWORAK*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

SvanteE>>>Jag har iaf inte tryckt dit denna sten,den satt fast just innan lindningarna skulle ha fått "smaka"..
Antagligen så flyger en del "skrot" denna väg in i generatorn på dem flesta med detta system av kylning, men det är väl inte så vanligt kanske att generatorn "totalhavererar" pga det..

Vet inte exakt om det skiljer på utförandet emellan E34 och E32 men det är väl inte helt otroligt att det gör det.

Plus som sagt att det var ett "helt gäng" getingar och flugor inne i generatorn..Kommit in samma väg :)

Mvh Janne.
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
SvanteE >>> Ja, allt är ju relativt, men jag tror att kylluften som kommer via intaget bakom ljusrampen är mindre besudlade med smutspartiklar, oljedamm, väta med mera som rörs upp av turbulens i motorrummet. Kanske mer av akademisk karaktär, men empiriska prov & försök får väl utvisa om så är fallet :-)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag tror dig Janne, men det låter så osannolikt att ngt skulle kunna komma in genom öppningen som är så "tight" inpå lysenas baktycken. Och under de är det ju knappt luft för att ngt skall kunna komma in. Det är ju inte öppet rätt ner så att säga o inte uppåt heller.
Men rent tekniskt kan det kanske komma in ngt mellan lusena i galleröppningen där.

Z-motor> Förstår hur du tänker och det låter inte helt orimmligt, fast någon empiri tänker jag inte ägna mig åt:-) Låter det heuristiska ta över och därmed basta:-)

*BAWORAK*
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
SvanteE >>> Ditt plausibla tankesätt får mig att reflektera alltmer aktivt, varvid jag vidmakthåller min hypotes om kaotisk rörelse medelst överlagrad luftströmning till generatorn, enär de mindre frapperande och laminära strömningarna genom kylrören :-)))
Systemet med "aktiv" kylluft har tillkommit bl.a för att hålla nere ljudnivån från kylningen. Det är liknande konstruktion som för motorns insug med "luftfällor", burkar osv där lufthastigheten minskar och några stenar osv lär nog inte följa med. Dessutom gör systemet att generatorn får sval luft utifrån istf varmluften under huven.
På vissa 540 är generatorn vattenkyld, minskar kylfläktens effektbehov och ljudnivån ytterliggare.

FP
Lundqvisten
Hur pass varma/heta blir era generatorer? Jag har en Bosch 90A uppgraderad med en s.k intelligent laddregulator laddar med 14,7v. Är dock lite skeptisk till den ökade värmeutvecklingen i generatorn, känner man på den efter ca 30min körning så är den väldigt varm, t,om riktigt het faktiskt. Kan detta ev,skada generatorn.
Mina tidigare erfarenheter är att generatorerna endast blir ljumna.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Z-motor> Denna överträfflighet av akademisk vokabulär får mig att le:-) Ack var är väl den tiden dåt det lågs vid ärorika läroverk. Dags att öppna Habermas tror jag. Butälj på Dig broder, nu drar jag till Korsakov:-)

*BAWORAK*
Värmeutvecklingen är helt beroende på uttagen effekt och omgivningstemperatur. Om generatorn går på max eller nästan max så blir den ordentligt varm. Just laddströmmen till batteriet är bara hög de första 30-60 min efter urladdning, start osv därefter sjunker strömmen. Om generatorn efter denna tid fortfarande ger 70-80% av sin maxström så har man för stor förbrukning alt. för liten generator.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.