AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
13.840

Växellänkage, hur förbättra?

Sida 1 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Hej.

Jag tycker mitt växellänkage till min E36 M3 5vxl ZF-låda är såsigt och odistinkt som fan. Ja det känns sämre än i en gammal SAAB.

Detta gör att man inte riktigt vågar lita på att man får i rätt växel när man har bråttom, och missar har hänt.

Har någon förbättrat detta på nåt vis och hur?

Jag klurar på att ta bort gummit i infästningen på lådan och köra hård bussning där istället. Hård upphängning i kardantunneln.

Omgjort växelstag med Uniballs i ändarna.

Kanske en tight metallbussning runt spakkulan med...?

Någon som genomfört nåt liknade som kan berätta sina erfarenheter?

ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Du ser de ingående delarna i bilden, se länken: Länk

Det troligaste är bussningen i växelspaken och själva växelförarstången (9) är sliten. Tyvärr finns inte bussningen i växelspaken att köpa lös. Så det är till att tillverka en ny (eller köpa en ny spak).
När du ändå är i gång så byt även delarna till växelföraraxeln på växellådan (12 och 15). Samt nya brickor och låsklips då det är mycket trevligare sätta ihop med nya saker.

Bussningen (7) runt växelspakskulan är troligtvis inte nämnvärt sliten. Samma sak gäller för de två bussningarna (2 och 4) för spakstället

Jag renoverade min växelspak med nytillverkad bussning. Jag passade på att byta övriga delar också när ändå allt låg löst. Det skall dock sägas att endast att växelspakens bussning och växelförarstången var märkbart slitna.
Känslan i spaken blev helt underbar efteråt.

/G
pg_ice
bumpar upp tråden

jag har lite glapp i sidled mellan växlarna
vilken del är troligen sliten då?
låter som nr4 eller nr7 ?

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag modifierade min spak genom att montera en kortare spak(från E60 545) och byta ut alla brickor(10) och låsringar(11) samt spaklagret(7) när jag ändå höll på. resultatet blev en mycket tajtare känsla men en del sidoglapp finns fortfarande kvar. Efter att jag klämde och kände så konstaterade jag att på min bil är det bussningen mot växellådan(2) som är glapp, alla nr enligt gasa's länk, hela det övre staget vrider sig och följer med vid "glappet" i sidled. Glappet jag retar mig på är det som är när man nästan bara nuddar spaken i sidled och den rör sig. Eftersom bussningarna(2 st på E39) är så pass knepig att komma åt så får det vara tills nästa kopplingsbyte :)
pg_ice
tackar för infon
får kika lite vart det glappar,det borde man ju se annars.
jäkligt irriterande är det när det glappar 2cm i sideled när man ska växla snabbt.
lätt att missa växlarna.

kommer man åt allt uppifrån eller måste man ta ner lådan?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
2cm?? jisses, det måste vara som att spela på Lotto när du ska hitta en växel ;)
uppifrån kan du se om övre staget och spaklagret är glappa om du tar bort växelspaksdamasken och ljudisoleringen under den. har för mig att det kan gå att komma åt att känna på växelstagets(9) bakre bussning uppifrån på E36 men är osäker(länge sedan jag fixade samma fel på min fd E36). Annars kommer du åt allt underifrån utan at ta bort lådan om du hissar upp bilen, med reservation för bussning(2) som jag aldrig kollade hur den satt på E36'an.
pg_ice
det glappar mer på 3ans växel än 2ans
hur nu det kan komma sig
om det har vinkeln att göra.

ska under bilen i morgon och kolla
pg_ice
kollade lite uppifrån och det man kom åt vilket inte var mycket

bussningen NR 7 glappar inte
det måste vara nånstans längst ner på spaken

sen såg jag även att staget NR1 glappade mot bussning NR4 i längstgående led.
alltså när man hade i en växel så fanns det ett glapp fram och tillbaka och då rörde sig staget NR1.
ska det vara så ?

To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Nr1 ska sitta fast utan att röra sig, det är i den som spaken sitter i så minsta rörelse där ger glapp vid knoppen. jag skulle byta nr 2, 3,4 och 7 så att spaken i sig sitter stadigt. och sedan 10, 11, 12 för att stadga upp länkaget. smågrejjerna kostar inte många kronor det är väl 4 och 12 som kan kosta nån hundring skulle jag tro.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Jag har renoverat min egen spak på 2 olika bilar, och enligt min erfarenhet så är 2, 4, 7, till stället lämpligt att byta. 3 är i stål och slits inte! I länkaget är det 10 som är aktuellt. Clipsen (11) och "gearshift rod joint" (12) är oxå i stål och slits ej! 13 är ett clips som håller 15 på plats, 14 är en skumgummibit som håller ute skit mest.

Har man sen tillgång till en svets och en liten rörbit som passar så passa på att kapa av underdelen på spaken och förläng 10mm med rörbiten (jag förlängde 12mm på min e46, och då stöter jag i kardanen när jag lägger i backen) så får man ett skönt kort växelslag!!

Diesel-räsern
/Rickard
pg_ice
glöm det där att man kommer ut underifrån
man ser ju inte äns länkagen :)

låter som man måste ta bort hela lådan för att komma åt och byta

jag har nya bussning NR4 och NR2 ligger

några fler tips?
pg_ice
ähh
måste ha kollat på fel ställe haha
blir att kika igen längre bak.

fan vad man är säker! ;)
pg_ice
innan jag sabbar nåt i onödan
jag har bara kollat hur det ser ut med bussningarna och hur det sitter fast

klippsen måste jag köpa nya för när jag försökte ta bort dom gamla så sprack dom.
ingen ide att fortsätta då.

en sak jag undrar över är hur man får bort NR4 Bussningen?
den sitter tydligen fast i plåtfästet och i ingröpiningarna på vardera sida
vågar man böja ut plåtfästet eller förstör man det då?

en annan lösning är väl att pressa ihopp bussning NR4 så att den släpper
vet ej hur känsligt plåtfästet är.
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
pg_ice: du har PowerPost..
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jag ska också försöka ge mig på samma ingrepp så spaken nu är hopplöst slapp...
En sak jag undrar som jag inte tror riktigt framgår...? men vilka av dessa saker går att komma åt från ovansidan? alltså inne ifrån kupén?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det du kommer åt inne från kupén är endast 7:an.. resten sker underifrån.. Och för att lossa och byta 7:an måste du först lossa 9,10,11 underifrån så att spaken kan lyftas uppåt.

Diesel-räsern
/Rickard
pg_ice
jag fixar skiten ikväll
ska byta NR4 NR2 och alla Clips

NR7 glappar inget på min så den låter jag vara

återkommer med hur det gick :)
pg_ice
Bussning NR4 bytt
lite bättre nu men fortfarande glappt som fan fram och tillbaka

Bussning Nr2.
det var ju en jäkligt bra placering på den ;)

hur är det tänkt att man ska få bort sprinten?
hur fan gjorde ni som tog bort den?
ska sprinten tryckas ut till vänster eller innåt mot högersidan?

Glappet som är nu beror helt och hållet på bussning NR2
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Det är nog därför vxl-lådan ska sänkas ner när man byter bussningarna ;)

Enligt instruktionen du fick (bild 4) så lyfter man upp ett låsbleck som sitter på sprinten och drar ut sprinten åt vänster om jag fattat bilden rätt.

Var det så lätt som det såg ut att byta Nr4?
pg_ice
hmm får kika igen då
fick för mig att ritningen bara var för NR4
men det låter ju rätt logiskt att om det inte sitter clips så måste det sitta nån låsanordning.

japp NR4 var enkel när man kom på hur man skulle göra :)
lirka in en 4-5mm insex nyckel i hålet vid fästet sen är det bara att böja ut det så hoppar bussningen bort.
när man sätter dit den så hakar man på spåret på ena sidan och trycker med ett rör underifrån så motsatta sidan trycks upp.
pg_ice
Tozzy: det stämde bra när jag kollade igen :)

som vanligt med ritningar.
först verkar dom helt omöjliga att läsa efter ett par gånger så klarnar det ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.