AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
787

Dubbellucka som inte vill öppna.

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Var in i garage i dag och provade att öppna luckorna för att få in ljus i bilen utan lyckas. Men när jag tryckte en gång på stängning knarrade det till. Men när jag provar öppna hörs det ingenting , helt dött. Men trycker jag för stängning , knäpper det till. Till saken hör att klädselluckorna knarrar när jag kör , och det är j*vligt irriterande.

W
Pröva att hålla inne knappen ca 5 sekunder. Detta behöver göras om strömmen varit frånslagen för att takluckan ska nollställa sig själv. Orsakade rätt mycket huvudbry hos mig också tills jag kom på/läste det. Kom ihåg att hålla inne även efter "klicket" bara, hellre lite för länge än för kort.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Det kan även vara motorn till luckorna som hängt sig beroende på att du inte använt luckan på ett tag.
Tag bort den lilla luckan som döljer motorn i taket. Lägg handen på motorn samtidigt som du trycker på knappen. Känner du att de klickar till i motorn (eller hör) kan du knacka försiktigt med en hammare på motorn.
Har motorn hängt sig kan du bränna den om du gör som "Zhivago" skriver. Hör du inget "klick" är det nog som Zhivago skriver, dessutom ofarligt.
Ah, ett litet förtydligande då. Jag antar att luckan är helt stängd just nu. Dessutom menar jag trycka in som i "trycka uppåt", dvs normalt sett skulle en knapptryckning resultera i att luckan stängdes automatiskt, eftersom luckan är stängd ska sålunda inget kunna brinna. Detta står i manualen till bilen.
Det som står i manualen är alltså att en knapptryckning i mer än si-och-så många sekunder (minns inte exakt hur många) ska nollställa takluckan. Dessutom tycker jag mig minnas att klicket kommer när luckan nollställs, dvs inte direkt när du trycker in knappen som jag skrev innan. Mikaells råd är bra att gå på.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Jag har bytt batteri , så strömmen har varit bruten! Men lite senare idag provade jag igen och då rörde sig luckorna även vid öppning , men tror att de frysigt fast. Men vågar inte prova något mer innan nästa blidväder.

W
Wi
222
Wille
330xd/t -02
PS
Kanske jag kommer med frågor som manualen kan svara på. Jag har beställt en ny , men det verkar som det tar tid att få någon. Beställde även en ficklampa i oktober , har inte sett röken av den heller. Och snart kommer ljusetsårstid och behovet av en lampa kommer att vara ringa.

W
PIST OFF
Wille:DU kan ej öppna och jag kan ej stängamina luckor :) På min knarrade det oxå vid öppning och stängning.Det var kugghjulet som sitter på motorn som var slitet.Har betält en ny från skroten.Helt ny motor inne i BMW kostar ca 2300:-
men kontrolera kuggen

20tum SPLITT
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Har för några månader sedan fixat en touring med dubbellucka. Problemet med luckorna var att det gick inte att öppna dom. Prova om dom går att öppna för hand. Ta ur elkontakterna ur motorerna och försök dra luckorna för hand med en insexnyckel.
På bilen som jag fixade så hade hela vajerpaketet rostat fast så jag fick plocka ner hela ramen som luckorna sitter i. Sedan fick plocka ur luckorna ur ramen och smörja upp vajrarna och köra dom för hand tills allt gick lätt igen. Sedan plocka tillbaka allt och köra dom med motorerna.
Tyvärr var den bakre elmotorn paj, så när vi skulle synka dom så fungerade inte skiten ändå.
När man har flytta luckorna manuellt så måste man synka motorerna.
Det gör du genom att stänga dom manuellt i det läge så att dom befinner sig i stängläge. Slå på tändning och tryck takluckeknappen rakt upp i ca 20 sec. Man hör hur det knäpper idom när dom synkar sig.
Det är ett fascinerade system där motorerna arbetar ihop med varandra.
Men jag förstår att E-39 inte har det. det finns många grejer som kan gå fel och det är svindyrt att laga felen.
BMW ville ha 18 000 kr för att fixa felet på bilen. Dom byter hela ramen som vajrana löper i och det går inte att byta bara vajer. Troligtvis har motorn bak gått sönder på bilen och man har struntat i byta den och sedan har allt rostat fast.
Jag har dubbellucka på min och efter det att sett hur det fungerar så kör jag mina 1 gång/vecka för att dom inte ska ha möjlighet att rosta fast. Har man dessutom AC eller ACC så använder man ju grejerna ännu mindre.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Luckorna knarrar inte vid öppning och stängning utan när de är stängda och man kör. Det är alltså innerluckorna som knarrar mot varandra , irriterande. Men jag skall tvätta bort saltet idag , så då får jag se om de tinar upp så jag kan prova dem. Det är inte bara fördel med salt på vägar , tur man slipper det hemma! Men ibland måste man åka utrikes (sundsvall) och blir genast påmind om skiten.

W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.