|
|
|
|---|---|
|
Hej, På min E38:a kör jag på Ventus Sport K104:or för närvarande, och jag tycker de allmänt är helt OK för pengarna. Men jag är rätt petig med ljud och tycker de väsnas väl mycket, så jag överväger att byta till tystare däck när det är dags att byta nästa gång. Så jag undrar om man kan få lite tips om vilka riktigt tysta däckmärken/typer man kan välja? Har någon t.ex sett några tester där ljudet verkligen mätts och jämförts på något vettigt sätt (dvs inte bara tyckeri)? Sen antar jag att det är så att bredare däck låter mer än smalare av samma typ, eller kan detta vara försumbart?? Mvh. /Kjell | |
|
Inte bara bredden påverkar ljudet. Mer profilen. Och fram för allt prestanda, Desto bättre ett däck är prestandamässigt, desto mer ljud. Framförallt för att ett riktigt bra däck har hårda sidor för att ge bra stabilitet, och kurvtagning, det gör att mer av ljudet leds in. |
|
|
Men hur är det, man får väl inte sätta på däck med lägre hastighetsklass än bilen är typad för? Min bil gör ju 250kph, och har nu 18-tums ZR däck. Såvitt jag förstått är det tillåtet att byta till 16 eller 17 tum, men inte att gå ned i hastighetsklassning? Mvh. /Kjell |
|
|
Har kollat massor av däcktester på webben och i tidningar. Buller och komfort: Michelin lär vara ett säkert val. |
|
|
Förmodligen är det ett Måndagsexemplar (eller fyra) som vi fått med familjens V70N. Utan att ljuga så är faktiskt dubbade Nokian Hakkapelitta 3:or på asfalt tystare än Michelin whattevvah, varför vet jag inte. Jag kan inte tänka mig att det ska vara sådan märkbar skillnad i gummits "mjukhet" som ska orsaka sådant ljud... Min bil går då braaa mycket tystare med Nankang-15" än med Hakka-2:or. |
|
|
Instämmer vore intressant med ett test så som Kjell svensson säger. Mvh Danne -Never feel sorry for yourself.- |
|
| Någon som testat Yokohama AVS dB?Dem ska ju vara speciellt framtagna just för det här ändamålet | |
| Jag kör med Yokohama AVS Decibel 205/55 R16, det är de tystaste däcken jag använt hittills. Känns som att det är riktigt bra grepp med dom också men ganska mediokert grepp när det regnar. | |
| Håller inte med alls, men det kan i mitt fall bero på dimensionen, 225/45/17. Bullrar nåt enormt, mer än vinterdäcken, och framförallt slits de som bara fan. Greppet är dock suveränt. | |
|
I jobbet (taxi) har jag kört bilar som Volvo, Merca, Saab, Toyota med en mängd olika däckmärken. t.ex Michelin, Continental, AGI, Goodyear, Fighter, Hankook, Falken, Pirelli, Nokian, Gislaved, Euromaster mm Tystast däcket hittills är Nokian |
|
|
Nokian är väl också ett av de dyrare märkena? Jag kör med Euromasters SUNNY och det är nog inget tyst däck direkt och inte jättebra grepp heller. De va dock billigt, speciellt om man känner däckaren :-) |
|
|
Kör taxi i jobbet och exremt petig med både vägljud och små microvibrationer....... På jobbar bilen med dimension 215/65 -16 är det inte svårt att få den att gå tyst har i alla fall provat alla märken till den. (lite udda däck finns inte så många). Prielli scorpion bra ljudmässigt och vibbmessigt men kass livslängd ca 2600mil, Nokian nrvi bra också men också ganska få mil ca2800mil. Michelin synchron helt knäpptyst inga vibbar och hör och häpna 5800mil på samma däck!! Detta dock på en volvo xc70 På privatbilen har jag nu Dunlop sp sport 01 275/35-18 och 245/40 -18 funkar fint har dock bara kört ca 500mil men dom går bra. men köpte dom hos bil och motor i taberg tyckte dom småvibbade lite på vägen hem åkte direkt till mjölby gummiverkstad och dom fick balansera med "superbalanseraren" Fela sammanlagt 85g på bakhjulen och 40g fram fast de stod ok på maskin i taberg!!! Skillnaden mellan dynamisk och vanlig balansering är enorm! Hade michelin pilot sport 2 innan dom är i en liga för sig tystat minst balnsvikter helt klart bäst.. Dock tycker jag dunlopen inte är långt efter och de är ju halva priset... Jag provkörde en volvo.... |
|
|
Hej Kjell. Jag kör min bil på Pirelli Nero, de tycker jag är tysta om man jämför de som jag hade på min gamla bil som var just K104 Ventus. Men det är på två skiljda bilar och dimensioner. Mvh //Sibbe Länk |
|
|
ErikThörn Har de fått en ny maskin i Mjölby, eller..? (jag tyckte den de hade i våras var som vilken vanlig balanserare som helst, förutom datorgrejset...) Om du ska dit nå' mer så kan du säga att Jimmy från lastbilsverkstaden vägg-i-vägg har skickat dig dit, så kanske det blir braigare pris..! =) - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Tack för bra förslag, alla! Erik Thörn; håller du koll på livslängden även på privatbilen? Jag undrar hur den är på Michelin Pilot Sport2 däcken? Michelin Synchron hade jag inte hört om förut, intressant tips. Jag antar att dessa är mer åt "normalhållet" än PilotSport? Vilket isf är vad jag är ute efter då jag inte kör direkt sportigt... Tysta, slitstarka, vägegenskaper, pris är vad jag prioriterar i fallande ordning. Jag har frågat i några andra trådar utan att få något direkt svar; Är det någon som vet vad blir konsekvensen om man sätter på däck med lägre hastighetsklassning än vad som finns i regbeviset? Kollas detta på besiktningen? Kan f-bolaget bråka vid händelse av olycka? Mvh. /Kjell |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Michelin PS 2 är tysta och komfortabla även i dimensioner som 275/35 18 men visst kostar dom en slant . Conti Sp 2 är också komfortabla och tysta däck åtminstone 235/45/17 som jag kört på sedan år 2001. (undvik Pirelli p6000 och P7 har allt som varken du eller jag vill ha) Teknikens värld hade ett bra test i våras Toyo proxies fick mycket bra betyg, bästa köp och då var Michelin ps2 och andra dyrgripar med i samma test. Uniroyal rainsport är ett komfortabelt, tyst däck också där man får mycket däck för pengen. Viktigt är ju rundhet och lättbalenserade också vet ej hur E38 är i vibrationskänslighet för orunda däck men E39an är hopplös. Hastighetsklassningen har jag inte koll på men jag vet att Saab-99 turbo på 80-talet blev stoppade vid tyska gränsen med 180km/h klassade däck :) ///MVH Hasso Länk |
andha45 |
Hej, håller med Hasso, Michelin samt Conti är tysta och komfortabla däck. Kan tillägga att Michelin håller längre och att Contis livslängd numera är kortare men å andra sidan är våtgreppet bättre (gäller flertalet Conti vs. Michelin). Jag har aldrig hört talas om att någon bråkat om det vid besiktningen. Man får ju köra på M+S-däck året runt - och de är oftast T-, H- eller V-klassade. Så om jag vore du skulle jag köra på 215-65-16 H-däck alt. 235-60-16 V-däck beroende på hur långt du vill gå i kompromissen åt komforthållet. Att försäkringsbolaget skulle bråka tvivlar jag på, det kan ju bero på också hur en olycka ser ut. Om du kör av Autobahn i 250 i en tvär kurva med 65-profils H-däck kanske... Jag hade tidigare på en S80 W-däck, helt meningslöst på en bil som går i 210 med 170 hk... så jag förstår din problematik. PerHall |
| Eftersom vi har max 110 i sverige har hastighetsklassningen mindre betydelse, UTOM i fallet med de bilar som är sk "helfordonsgodkända" (EUregel...) förenklar införsel av bilar mellan EUländer, så man slipper regbesiktning typ.. I de fallen får inget ändras gentemot typintyg, där står tom vilka däck bilen får användas med! | |
|
Satte Yokohama AVS Decibel på min förra E39 Mitt val idag skulle vara Michelin Primergy. AVS Decibel är inte alls särskilt tysta på svensk grov asfalt. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
andha45 |
E36, om du menar vilka märken det gäller så tror jag det är så att för motorcyklar får man inte byta märke, men däremot för bil om de håller samma klass. Stämmer att helbilsgodkänd måste ha någon av däcktyperna som den helbilsgodkänts med, men jag fick min Volvo levererad med icke godkänd dimension pga att jag beställde andra fälgar - från fabrik. Märkligt men uppenbarligen sant. Volvo skyller på åf ("de ska inte kunna levereras så men åf har trixat med vårt system"). Vi har en "kultur" i Sverige av att vara ganska släpphänta när det gäller däckspecifikationer. Ni kan ju läsa denna tråd...: Länk PH |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.