|
|
|
|---|---|
| säkert bra men om de går sönder så blir det dyrt dom kostar över 4000 kr/st och det är inga garanier på att man ska kunna köra nån längre sträck bara till närmaste verkast för att bytta däck | |
|
Att bilar som z4 (och även mini cooper s) utrustas med dessa skräpdäck är bortom mig. Tur är att M-bilarna åtminstånde slipper. |
|
|
Idiotiskt, och hur hade dom tänkt sig att vi skulle kunna byta däck själva? Utan domkraft och fälgkors.. |
|
|
det är det som är meningen man ska inte göra det själv man ska åka på verksta |
|
|
Vad sjutton...nu då??? "Run-flat" har ju funnits sedan 1987!!!!! Det var ju standard på TRX 415 (16,5")som satt på första 750:n! Fanns på tumversionerna också! (salladstallrikarna, bla.) Jag har ägt fälgar o däck med detta: en sats 415 som kom från en M635csi, o en sats 390 till M535i E28! Nu är de ute o cyklar...Lämnar de ej med domkraft o fälgkors längre??? Sjukt! /Anders BMW - Das Steht Dir Gut! |
|
|
Jag tycker att de punkteringssäkra däckens fördelar väger över eventuella nackdelar. Istället för att stå och byta däck vid vägrenen i regnet en mörk novemberkväll kan man lugnt fortsätta tills man kommer till en verkstad. Dessutom behöver man inte oroa sig för att däcket exploderar under körning. Att domkraft och fälgkors inte följer med tycker jag dock är svagt. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
även om säkerhetsfaktorn är en stor del i valet av dessa däck så tycker jag ändå att det hade varit bättre att skicka med ett helt vanligt reservhjul på fälg (behöver ju inte ens vara alu, funkar precis lika bra med plåtfälg!) och en ROBUST domkraft samt vanligt fälgkors, inget sånt böjt åsanisseskrot... MVH Johan K |
|
|
Jag brukar kolla E60 Forums. De flesta är väldigt missnöjda med sina "run flats" (5-serien). Dunlop Run-Flats verkar särskilt impopulära. Många har fått byta däck efter klagomål till BMW. Visst är det bra med "run flats" vid punktering. Men det är 25 år sedan jag hade punktering senast. Jag sätter större värde på komfort och känsla än den extra säkerhet som dessa däck ger. |
|
|
Hur är det med vikten på dessa Run-Flat-däck/fälgar? Har svårt att tänka mig att den skulle vara lägre än för vanliga däck/fälgar. Jag är iaf inte sugen på att öka vikten på delar som ska följa fjädringen. |
|
|
De är dyrare, sämre komfort, sämre prestanda och tyngre. Att köra en bil med och utan run-flats är som dag och natt. Jag har inget positivt att säga om run-flats, mer än att modern teknik kanske kan göra dem helt okej inom en 5-års period. |
|
|
En god vän till mig har en mängd 1-serie bilar med Continental run-flats, livslängden på merparten av dessa däck (vinterdäck)var 1000mil. Till saken hör att detta är övningsbilar så dom har inte gått några direkt hårda mil. // Mvh Andreas Min 528i Touring Länk |
|
| Är det någon skillnad mellan fälgar för run-flat däck jämfört med vanliga däck, eller går bägge sorterna att använda på samma fälgtyper? | |
|
Fälgarna är samma. |
|
| Tur det i alla fall. | |
|
Fel väg att gå tycker jag för att uppnå "farbarhet",dvs tyngre,sämre komfort,dyrare....Nästan bara minus :( Trodde faktiskt inte att BMW ville göra det sämre ur väghållningssynpunkt...Dålig lösning just nu iaf,blir kanske en utveckling åt det "lättare hållet" så småningom. Mvh Janne. |
|
|
Jag har då ingen lust att tillbringa min lediga tid i kö hos åf för att byta till vintersulor i höst. Run Flat kanske har vissa fördelar men då får dom se till att slänga med fälgkors och domkraft. Har en kollega som är Merca fantast som tänkte byta till E60, men när han hörde att dom inte har domkraft o fälgkors så tänker han inte köpa BMW.., en kund mindre... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.