|
|
|
|---|---|
Gemini__ |
Hej! Detta fenomen har uppkommit den senaste veckan. Det är endast backen som krånglar. När man försöker lägga i backen kan det ibland hända att man bara kan föra spaken halvvägs till det rätta växelläget. De andra växlarna går i hur fint som helst, även vid lite mer aktiv körning. Kan det vara något i växellänkaget som felar månntro? Lådan har ny olja sen ett par veckor tillbaka(rätt mängd och sort). Mvh: Thomas |
|
Hur mår kopplingen? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Gemini__ |
Kopplingen har ingen tendens till att slira el. likn. Kanske huvud/slavdylindern är defekt. Dåligt tryck i systemtet. Det är hög tid att byta bromsvätska också, kanske där vi har problemet just nu? Mvh: Thomas |
Gemini__ |
"slavcylindern" skall där stå samt "systemet". Det enda som jag inte gillar med detta forum är en "edit-funktion". |
Gemini__ |
"är att det saknas en edit-funktion" menar jag, puh! |
|
Kolla hur långt upp från golvet som dragläget på kopplingen ligger! Är det nära golvet kan problemet bero på att kopplingen inte kopplar ur 100% bra. Tror inte att det beror på "gammal" bomsvätska. Däremot kan det ha kommit in luft i systemet vilket kan göra att koplingen inte kopplar ur ordentligt. Prova ngn gång när backen inte går i att trycka växelspaken resolut mot backläget och mycket sakta släppa upp kopplingen. Då borde backen hoppa i. Var försiktig så att du inte får kuggskrap. Går backen i då så beror säkert problemet på att backdrevens kuggtoppar ligger emot varandra av ngn anledning! På gamla bilar är detta fenomen inte alls ovanligt och kan uppträda på andra växlar också. För mig som (nästan bara) har gamla bilar sitter det nästan i ryggmärgen att först lägga i 3:an eller 4:an och sedan backen vilket brukar lösa problemet. Och jag har inte sett någon koppling till detta fenomen och att lådan börjar bli dåligt. Jag har kört många tiotusentals mil med detta fenomen utan någon annan nackdel. Per L |
|
|
Per L: mycket bra svar.! tumbs up 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag |
|
Gemini__ |
Per L: Tack för ditt utförliga svar. Ska kontrollera vart jag har dragläget. Om jag har spaken tryckt mot backläget och sedan börjar släppa upp kopplingen går backen i. Men inte smärtfritt. Blev lite kuggskrap.(testade bara en gång). Mvh: Thomas |
|
Med tanke på att du alldeles nyligen bytt växellådsolja och rätt omedelbart fått detta problem skulle jag trots allt "sätta en femma" på att det har med varandra att göra. Om jag vore du skulle jag nog byta olja en gång till och mycket noga kolla upp att det blir rätt olja! Jag kommer inte ihåg om det var något speciellt med oljan till växellådan (har för mig att det skall vara automatlådeolja men jag är inte alls säker). Däremot kommer jag ihåg att till differentialen skall det vara någon sorts specialolja pga diffbromsen. Kommer ihåg att servicekillen berättade att häller man i vanlig diffolja så kan diffen börja knäppa (när man svänger skulle jag gissa) Per L |
|
|
Hällde i "Transmax Z". Det enda rätta enligt de BMW-kunniga jag språkade med innan bytet. Att det e rätt mängd e jag 100% säker på, då jag fyllde på tills det rann över. Köpte två liter, har för mig att det skall rymma 1.9l i växellådan. Fick i drygt 1.9l iaf. Mvh: Thomas BROMAN |
|
Gemini__ |
Lånade "Bromans" användarnamn, om ni nu undrar varför det inte stämmer =) |
| men ska där inte vara 1.3 liter i växellåda? | |
|
enligt etkn så skall där vara såhär: växellåda S6S 420G: 1,75 Liter växellåda Getrag 280/5: 1,25 Liter jag valde M5 E34 3,8 -95 och kunde välja båda växellådorna, vet inte om den finns med båda lådorna i verkligheten? MVH Johan K |
|
| S6S är den 6-växlade till -95. 280/5 är den 5-växlade för 88-94. | |
Gemini__ |
Ok, fel av mig. Fick inte i 1.9l då. =) 1.75l verkar vara det som gäller. |
|
I TIS från 2001 finns inte den oljan med som du nämner här ovan. Kan ju i och för sig bero på att den inte fanns 2001. I TIS står dock (för växellådor med orange klisterlapp vid påfyllningshålet) bla Castrol TQ-D som är en mineralolja. Den oljan du hällt i är syntetisk. Har dock ingen aning om det spelar någon roll om det är syntetsk eller mineralolja i lådan! Har du inte pratat med BMW så tycker jag att du skall fråga dom vad dom häller i en M5-växellåda. Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.