|
|
|
|---|---|
Nils P. Hult |
Fick en märklig tanke såhär på småtimmarna.... Hur skulle det se ut om BMW började tillverka Wankelmotorer, och dessutom monterade in dem i sina bilar!!! Skulle ni köpa en sån? |
| nja, det vette fan allså, man vill j uha det där gamla fina BMW-artelleriet där under.. | |
| Låter inte som någon lysande idé... Förstår inte vad det skulle kunna tänkas tjäna till... Wankeln är extremt kostsam att utveckla dessutom saknar den uppenbara fördelar jämfört med Ottomotorn. | |
|
Wankelmotorn är en intressant konstruktion, som verkade lovande i slutet på 60-talet.... tyvärr har väl utvecklingen sprungit ifrån den, i modern tid är det väl bara Mazda som försökt hålla liv i konstruktionen. Hållbarhet, bränsleekonomi, miljövänlighet och körbarhet är några viktiga områden där Wankeln har svårt att hävda sig mot både Otto- och Dieselmotorer av denare datum, och några egentliga fördelar har den inte förutom möjligen lägre vikt och mindre storlek än motsvarande kolvmotor. Jag skulle nog inte köpa en BMW med Wankelmotor, om nu inte trollkarlarna på BMW:s motorutvecklingslabb tar fram en Wankel som är hiskeligt mycket bättre än de vi sett hittills! /// Gunnar E. |
|
| Wankel är nog inte alls en dum ide, jag har en ifrån en Mazda nerplockad i delar som gårr 4000 mi, det vore kul att sätta i den i en mindre bil nångång | |
|
Wankeln är en sinnrik och smart motorkonstruktion. Jag skulle hellre ha en wankelmotor än otomotor, om nu bara fler biltillverkare (BMW) ville utveckla tekniken. Wankeln är ju mindre/effekt och lättare än en vanlig kolvmotor. Varvar betydligt bättre.Kraftförsörjningen är oxå jämnare i en rotationsmotor, som det oxå heter. Eftersom varje förbränningsmoment varar under 90 grader av rotorns rotation och utgående axeln roterar tre varv för varje varv rotorn roterar, varar förbränningsmomentet under 270 grader av utgående axelns rotation. Detta betyder att en motor med rotor ger kraft under tre fjärdedelar av varje varv som den utgående axeln roterar. En encylindrig kolvmotor ger däremot bara kraft under en fjärdedel av varje varv som utgående axeln roterar. Att wankeln har sämre "körbarhet" undrar jag vad du menar med gunnare? Den dra lite mer bränsle, men så är den heller inte alls lika mycket utvecklad och förfinad som ottomotorn blivit. Att den skulle ha lägre hållbarhet låter oxå lite märkligt? Rotationsmotorn har ju betydligt färre rörliga delar jämfört med en motsvarande fyrtakts kolvmotor! En rotationsmotor med två rotationscylindrar har tre huvuddelar som rör sig: de två rotationscylindrarna och den utgående axeln. Den enklaste fyrcylindriga kolvmotor har grymt fler rörliga delar som slits, dvs kolvar, vevstakar, vevaxel, ventiler, ventilfjädrar, vipparmar, kamdrev, kamaxel mm. Vad jag läst om wankeln så tycker jag det verkar va en superbra motor. Synd och skam att den inte fått lika mycket utvecklingskapital som ottomotorn av bilindustrin. Mvh |
|
|
De främsta nackdelar som brukar framföras är hög bränsleförbrukning och mindre miljövänlighet, vilket är ganska tungt vägande skäl idag. |
|
|
Dessutom är wankeln dyr att tillverka samt har ganska dålig driftsäkerhet. Detta eftersom det är svårt att få kolvtätningarna att hålla. //Chrille |
|
|
Kolvtätningar kan man väl byta ut då och då? Det finns ju saker som behöver bytas på vilken motor som helst. Miljövänligheten har mazda fixat. Och bränsleförbrukningen... med lite utveckling så är den helt acceptabel. Detta är ju ett forum för BMW, och jag vet inte om disskutionen om wankeln ska tas här? Men har ni nånsin kört en wankel motor? Mazda rx-8 är väl det enda relevanta i wankel väg man kan köra idag. >>>Need for Acceleration>>> |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.