AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.169

Tickande motor?

Nils P. Hult
Min motor tickar svagt.... eftersom jag bara kört bilar med moderna motorer tidigare underar jag om det är normalt? För visst är det mekaniska lyftare på ventilerna i en m20 från 85? Kan inte låta bli att oroa mig lite för det där tickande mjukt metalliska ljudet under huven.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Kan vara en ventiljustering som behövs göras, börja med det och se om det blir bättre och kolla dessutom skicket på kammen.
Lundqvisten
Nisse: Oroa dig ej i onödan det är en gammal bil du köpt, kolla ventilspelet samt pytsa i Biltemas motorolja: 5W50 så blir det betydligt tystare. Om du skall kolla ventilspelet så se till att du anlitar någon som verkligen vet vart det ställs in: Mellan exentern samt ventilskaftet avstånd 0,25 (dygnskall) De flesta ställer ventilspelet mellan kamloben & vippan då blir det helt felaktigt.
Hade min egen bimmer inne på auktoriserd BMW service för ett tag sedan, ventilerna stod helt fel inställda efter servicen. Så det var bara att hoppa i overallen och ställa allting tillrätta.
Nils P. Hult
Den förra ägarn påstod att han hade ställt in ventilspelet. Han är en VW-mekaniker. Beror det inte bara på att lyftarna är mekaniska?
Lundqvisten
Nisse: Sätt inte allt för stor tilltro till vad den förre ägaren säger sig ha gjort. (Tänk på generatorn?)

Testa först med Biltemas lite tjockare motorolja helsyntet 5W50. Det brukar oftast räcka för att dämpa det värsta ticket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.