AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.649

Vad ger sej först på kardan?

jo
34
jonnyz
118d -2014
Hardyskica, knutkors, stödlager eller cv-knuten?
Har vibrationer runt 100 och måste göra något åt det. Om jag kunde få svar här ka jag köpa grejorna i förvag.
Tackar på förhand.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har du haft isär axeln! Delar du på axeln vid stödlagret och inte sätter dit dom två halvorna exakt som dom satt är risken mycket stor att du får vibrationer. Dom två halvorna är inte balanserade var för sig utan ihop och kan bara sitta på ett sätt för att garanterat undvika obalans!

Annars är det nog stödlagret som ger sig först. Eller rättare sagt gummit runt stödlagret och då sjunker axeln ner på mitten och får felaktig vinkel. Den skall helst vara helt rak mellan växellåda och diff.

Hardyskivan på en automat vet jag inte hur den ser ut men på min manuella 3.0S -72 höll den i ca 66.000 mil innan jag behövde byta ut den. Konstigt nog genererade den "högfrekventa" vibrationer (mycket "snabbare" vibrationer än obalans i ett däck) i ratten så jag trodde först att det var ett felaktigt hjullager eller fel på däckmönstret på mina nya vinterdäck.

Glappa knutkors har jag också haft men det har aldrig genererat vibrationer.

Kryp under bilen och titta och känn på hardyskiva och knutkors så ser/känner du om något är fel.
Du kan också se om kardanaxeln "hänger ner" på mitten. Då är troligen gummit på stödlagret dåligt. Går i och för sig bra att höja stödlagret (åtm på min 3.0 och 630) genom att lägga brickor mellan stödlager och dess färste i karossen.

Per L
jo
34
jonnyz
118d -2014
Knutkors och stödlager ligger gömt under avgassystem och skyddsplåt, så det är svårt att komma åt. Köper nog ett stödlager och plockar isär bilen. Tycker inte att knutkors ska ge sej efter 18000 mil.
Tack för infon!

Hakar på lite.....hur märker man om stödlagret (gummit) har gett med sig?

har konstigt oljud fram till ca 35km /h men sedan är allt lugtn,om det skulle va stödlgret...borde det inte låte mer ju fortare man kör?
mvh
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Automat (åtminstone E32 750) har såvitt jag kunnat se ingen Hardyskiva utan fast flänskoppling.
Jag har liknande vibrationer/flärpljud precis efter start och upp till 20-30 km/h.
Misstänker att främre kardanknuten slår i värmeskölden mellan kardanaxeln och avgassystemet.
Funderar på att byta växellådskuddarna för att "lyfta" drivpaketet något för att gå fritt från skölden. Synpunkter och tips?
Kan givetvis även vara stödlagret som spökar.

Lars
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Får kanske tillägga att min misstanke grundar sig på att
(o)ljudet är helt varvtalsberoende och ökar med ökande varvtal på kardanaxeln.

Lars
jo
34
jonnyz
118d -2014
Det var CV-knuten.
Mvh /jonnyz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.