AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.628

Val av kärra, 520i eller 525i?

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Hejsan!

Är ny här idag, men tagit del av (läst) detta forum ett tag och uppskattar det verkligen, mycket kunnigt och trevligt folk. Jag är själv helt och hållet såld på och tokig i BMW-bilar. Efter att ha provat näras och käras Beamers, så är det inget att snacka om. BMW är upplevelse; elakt, varvvilligt och underbart motorljud och enormt genomtänkta lösningar på det jag tittat på. Nu är jag emellertid fattig student, och har därför inte råd med några vilda och dyra BMW-inköp, men är ändå fast besluten att skaffa en billig, eller i alla fall prisvärd, så snart som möjligt. Mina planer är att skaffa en E34 520 eller 525, då man verkar få "mycket bil för pengarna" och det verkar vara "köparens marknad" just nu, p.g.a. det enorma utbudet. Jag sliter som ett djur på bl.a. Pölsemannen mellan studierna och lägger undan alla pengar för att kunna skaffa bil. Lusläser Blocket och Powerbörsen varje dag, och har skaffat mig en uppfattning om prisbilden. Nu har jag inom E34-familjen dock bara testat en BMW 525 tdsAT, så jag har ingen större uppfattning om de gamla bensinarna förutom att de ser bra ut och låter gott. Så min första fråga här är: Kan man välja en 520 (88-90) utan att bli tokbesviken på draget, eller måste man satsa på en 525? Hur stora ekonomiska skillnader i drift och underhåll skulle det innebära att istället rocka loss på en 535:a?

Skulle verkligen uppskatta svar,

Trevlig Valborg önskar

Johan i Lund

Sechs macht Spass!
Jag själv valde mellan just 520 och 525 oxå. Men för mig som bor i storstan föll det på försäkringspremien. Jag valde en 520 av det senare E34 snittet med M50 motorn som nog anses vara betydligt bättre på alla plan än dom tidigare M20(?).
Här kan du spana in när man faceliftade E34 m.m. Länk

PeterB

Länk
Hej och välkommen till forumet önskar en annan Lundabo :-)

Jag skulle faktiskt rekomendera en 518 eller 525 om jag vore i dina kläder. Om ekonomin är huvudargumentet skulle jag välja en 518 som är välskött där kamremmen är bytt regelbundet (skall bytas var 4000:e mil!) och utan slarv med oljebyten. En 518 bör du kunna hitta för mellan 10-15kkr idag efter prutning (dessa är verkligen iskalla på marknaden!). En välskött 518 är ruskigt billig i drift och mindre bensin än sexorna.

Om du istället prompt vill ha en BMW med sexa skulle jag rekomendera 525, helst från 1991 års modell då den fick kamkedja och modernare 24v motor. Trevlig prestanda och är inte mkt dyrare i inköp än 518, kanske runt 20kkr, men försäkring, bensin och reservdelar är dyrare än till 518.

520 skulle jag undvika. Slö och törstig samt lika dyr i drift som 525. Det fanns kanske en poäng att välja 520 istället för 525 i lågkonjunkturens Sverige 1991-92 när skillnaden i inköp var enorm men idag är skillnaden försumbar pga det enorma utbudet. Prestanda mässigt får man ha ett atomur för att märka ngn skillnad mellan 518 och 520.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Hej och tack för era svar. Egentligen verkar ju en 518 vara det bästa valet, (försäkring, driftskostnader och skatt) men jag har oerhört svårt för den motorn. Det är en sexa jag är ute efter, så för min del så blir det isåfall en 520 eller 525. Men ärligt nu grabbar, är en 129-hästars sexa verkligen sååå tråkig? Vill ju inte tro det, men det verkar ju inte osannolikt när bilen i sig väger 1700 kg...

Om man nu tänker om och leker med tanken: Hur vore det med en 535? Är den så mycket dyrare att äga? På begagnatmarknaden finns ju en smärre uppsjö, och det verkar ju vara en ren sportbil med 3,5 l morrande maskin. Vad säger ni som varit med ett tag?

Johan i Lund

Sechs macht Spass!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Har du råd, så köp en 535, jäkla skön motor, men ska du köra billigt så satsa på en 518. En 525 med m20 motor drar faktiskt mindre soppa än en 520 med m20 motor (marginellt iofs), i ägande är det försäkringen som skiljer mest. Och jo en 520 med 129hk är rätt så slö faktiskt, jag tycker inte kamaxeln passar i den bilen riktigt.

Finns igentligen massor att skriva om just det här, men testa sök på forumet så borde du hitta massor av liknande frågor.

Se även det här: Länk

//Mvh Simon
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
520i 24V känns som en M5:a jämfört med 518i, så ett atomur behövs inte för att märka skillnaden där. Mellan 518i och 520 12V så skiljer det däremot nästan ingenting förutom att 520i:n är sämre i allt (förbrukning, reservdelar, försäkring). Men gillar man sexa så måste man ju såklart väga in motorljudet också.

Om jag var du skulle jag sikta in mig på 520i 24V som är en mcyket pålitlig bil. Lägg mellan 20-25000 så borde du få en färsch bil!
Undvik 520i med M20-motorn. Motorn harmoniserar väldigt illa med bilen i övrigt och kan knappast beskyllas för att vara BMW's mest driftsäkra maskin. Just kombinationen M20B20 och E34 verkar vara extra olyckssalig, jag tycker mig notera väldigt många motorras på just dessa bilar. Kanske orkar den klena motorn inte med att dra runt det tunga lasset?

Nej, satsa på en 24v!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Jag skulle nog rekommendera att du köper en 525i med 24 ventilers motorn om du vill ha en sexcylindrig motor. 525:an har 192 hästar och går att köra billigt bara man har ett ägg under gaspedalen ibland... :-)

Jag köpte min 525i-91 Länk för snart 2 år sedan för 25000kr, med skinnklädsel, AC, lättmetallfälgar på vinter och sommardäck. Jag gillar bilen skarpt...!

// Jögge Länk

Om du är student är nog en 535a inte att rekomendera den är mycket dyrare att äga,med dagens bensinpris skulle jag nog rekomendera en vw lupo diesel. :p
Tänkte själv köpa M5a men insåg ganska snart att jag inte skulle ha råd att åka med den.
Hur kommer du att köra bilen? Ska du åka mycket stadskörning blir nog 520 billigast men åker du mycket långkörning så skiljer det nog inte så mycket på bränsleförbrukningen mellan 520 och 525.
525i 24v är givetvis det mest förnuftiga valet, MEN jag förmodar att försäkringspremien är dyrare än motsvarande 520i. Dessutom så kostar en 525i en bra bit mer än 520i i inköp - fullt förståeligt.

Det skulle underlätta om Travel-In-Style kunde delge oss hur mycket han kan tänka sig att betala för sin bil :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
E3
29
E34silver
530iM Touring -93
Hei.

Har hatt 525i 24v -92 og har nå en 520i 24 -95.

For det første,- styr unna M20B20. Som de andre her allerede har fortalt, så er ikke denne motoren spesielt spennende i E34.
Hadde jeg vært deg, hadde jeg også styrt unna M20B25 (525i 12v) Først og fremst pga bensinforbruk.
En 520i 24v går omtrent like godt som en 525i 12v. og det med betydelig mindre bensinforbruk.

Nå vet jeg ikke hvordan du mest bruker bilen, men hvis du kjører med mye tung last i bilen, slep osv., ville jeg valgt en 525i 24v.
Det er først og fremst med tung bil man merker de 40+ hk som skiller 525i fra 520i.
Kjører du stort sett alene uten last i bilen ville jeg valgt en 520i.
Den går litt billigere en 525i, men forsikringspremien skiller nok en del. (For en student kan vel det bety ganske MYE :))

Går du for en sen 93`a eller nyere får du også denne motoren med Vanos.
Ikke at det bør være det avgjørende, men du får en litt jevnere momentkurve med denne motoren.

(Håper du forstår min norsk :)

Mvh
Stig
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Jögge: Jag har kikat på din bil innan när jag kammade igenom hela galleriet, den ser otroligt fin ut. Är mäkta avis..

Kalle: Jag hade tänkt att lägga mellan 15-20 papp i slutpris ungefär, men det beror på hur länge jag jobbar i sommar. Min plan var egentligen att försöka skaffa en bil redan i skiftet juni-juli, för att kunna köra med den på semester i sommar, men väntar jag tills terminen börjar i höst så har jag ju ett större kapital så att säga.

Stig: Jag förstår din norska utmärkt! Kul att få höra den "praktiska" skillnaden mellan 520 och 525. Då är det bara för mig att slå 12-ventilarna ur hågen med andra ord. De kanske passar bra i E30, men E34:orna väger ju ett par kilo mer.

Tack, jättekul att få respons på mina frågor! Jag brinner ju för det här, har t.o.m. bokat garageplats till vintern, utan att ha skaffat bil än...

Johan i Lund

Sechs macht Spass!
Jag går väl mot strömmen då och säger att jag trivs med min E34 med m20 motor =)
Visst är den slö, men man glider runt i en fin kärra! Den låter bra mycket trevligare än en 518 också.

För rätt pris så är den till salu ;)
Bilder finns i länken.

MVH Erik
_____
Bilen Länk
Travel-In Style: har äget en 520-88 och var mycket nöjd! Snabb?nej, men komfortabel. Jag hade den i typ 3 år och körde kanske 4000 mil. I dagsläget skulle jag satsa på en 24V i stället, men ekonomin måste få avgöra.
Vore jag i dina kläder skulel jag leta upp en 520 på en bilfirma i närheten och åka dit och be om en provkörning. Be att få ha den några timmar och känn efter. Om prestandan duger så gäller det väl bara att hitta ett riktigt fint ex, eller hur??

Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Sedär ja! Några som ger 12-ventilarna en chans. Fördelen är ju att de är mycket billigare i inköp, men man får väl också vad man betalar för. Har räknat ut att om bilen har passerat 20k mil, vilket alla har, så ska topplockaspackningen vara bytt/toppen renoverad. Sen skall väl kammen också bytas, och man får ju hoppas att kamremmen har bytts enligt gällande intervall. Rätt, fel?

Johan i Lund

Sechs macht Spass!
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Glöm inte 530 med 185hp som fanns 88-90. Billigare i drift än 535 och klart roligare än 525 12V.

///Magnus
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Tror inte att du ska förvänta dig en renoverad topp per automatik efter 20000 mil, att lyfta toppen brukar göras om toppackningen sticker, kamremmen/kedjan går av eller om den blåryker alltför jävligt. Den kan ju utan vidare gå 30000 mil utan att ovanstående inträffar om den är skött på rätt sätt. Har en del erfarenhet av 525 12v eftersom min kompis hade en -89 i fyra år och den körde jag ganska mycket med. Ingen räserbil men den går bra, hyggligt bottenstark men vaknar till vid 4000 varv med trevlig sång. 520 12v har jag bara åkt och inte kört, men pigg var den då inte... 520 24v har jag varken åkt eller kört, men 320 24v har jag kört och den var besvärande drögig under 4000 varv, tyckte inte att det hände nånting därunder. Vet inte vad som viktmässigt skiljer en e34 och en e36 men i mitt tycke så finns inte kraften där man i 95% av fallen vill ha den, alltså mellan 1500-3500 varv. Det beror ju på vilken körstil man har dock.

Angel eyesen monterade!Min bil: Länk
Johan:

Trevligt att du gillar min bil. :-)
Man kan få mycket bil för lite pengar idag. Med tanke på vad nypriset var på en 525:a 1991, så känns det inte så svårt att punga ut 25 papp idag om bilen är fin.
Försök att hitta en 525:a med 24 ventiler och AC, så blir du säkert nöjd...

// Jögge Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.