AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.837

kapa fjädrar på en e34?

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

skulle behöva lite råd innan jag ger mig på kapa. Har bara originaldämpare, tror det är monroe. bilen ser ju ut som en volvo cross country och jag tänkte bara sänka den fram så den ser anständig ut.

det enda jag funderat göra är att lossa bussningar på länkarmarna och dra åt dom i det nya läget på hjulen(lägre) nått mer jag behöver tänka på?
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

en del säger att det inte går att kapa eftersom fjädrarna e koniska? men folk har ju kapat på sina e34or alltså måste det gå. men hur har dom gjort, trollat?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Vadå koniska? Fjädrarna är raka precis som vilka fjädrar som helst. Går hur bra som helst att kapa men man ska ju vara medveten om att man sänker livslängden på dämparna ordentligt samt att risken för bottning ökar ordentligt.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag har läst på forumet att fjädrarna ska vara koniska? men om det inte är så borde det vara enkelt att bara kapa dom. ska man lossa bussningarna på främre och bakre länkarm och dra åt när bilen ligger på backen i det nya läget...
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tänkte oxå fråga ifall man måste kapa exakt ett varv så att fjädern hamnar rätt i tallriken? ska man kapa nere eller uppe? spelar det någon roll?
Jag gjorde mig till och köpte nya original sportchassifjädrar till min fd 525i touring -95. Det blev kalasbra. Polaren gjorde budgetvarianten och kapade ett varv på sina framfjädrar på sin 525i touring -96. Det blev i princip lika bra, man såg och märkte ingen större skillnad mot min. Tar man bara och kapar ett varv är det OK. Då blir alltså bilen cirka 20 mm lägre vilket motsvarar den sänkning som original sportchassi ger. Givetvis måste man ställa framvagnen om man inte vill ha snedslitna däck, men det är ju kanske självklart. Tar man mer än ett varv är det nog en annan femma, då drabbas man hårdare av nackdelarna som Ambush är inne på.

Mvh
/Janne
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag ska prova att kapa 2 varv exakt fram och kanske ett varv bak, återkommer med resultatet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.