|
|
|
|---|---|
|
Bilen, en 520i E28, har idag börjat koka igen efter att bara ha rullat drygt 300 mil sedan helrenovering. Jag har luftat kylsystemet kontinuerligt så det borde inte vara några problem. Allt vatten är i princip borta och det har hamnat överallt i motorrummet. Har kollat alla slanganslutningar och dom sitter. Slangarna är hela dom också. Kylaren har jag också inspekterat, men det ser inte ut att vara något problem där heller. Finns det någon "svag länk" på dessa bilars kylsystem? Kan toppackningen ha gett sej så vattnet trängt ut mellan topp och block? Tycker en ny packning iaf borde hålla mer än 300 mil. | |
|
Du har kollat termostaten? Är det enda jag kan komma på, hade själv problem med att den öppnade sig försent på min e28.... aronat --- |
|
|
"Finns det någon "svag länk" på dessa bilars kylsystem?" Frågan du ska ställa dig är om det överhuvudtaget finns någon stark länk i BMW´s kylsystem.:-D Använd sökfunktionen så kommer du att få tips i massor. Lycka till!!! |
|
|
Asså, jag gjorde en helrenovering av motorn för cirka 300 mil sedan. Vattenpump, kylare, termostat, toppackning, planing av topp, nya ventiler, säten, etc etc etc. Det finns två saker jag vet inte är 100% 1) tändningen har inte vart helt exakt ställd på graden 2) den där metallbiten i fläktnavet (som jag har fattat ska ställa motståndet på fläkten) är lite extra böjd jämfört med vad den ska vara. spelar det SÅ stor roll så det kan bli nåt extremt övertryck eller så i kylsystemet? |
|
|
hittade detta på Länk "Motortemperatur Motortemperaturmätaren visar under normal temperatur vid landsvägskörning, men går lätt upp mot för hög nivå vid kökörning inne i stan? Ett klassiskt E28-fel. Och då är det i 90% fläktkopplingen som är kass. Denna är skitenkel att byta. Gör enligt anvisning: 1. kolla först att det verkligen är fläktkopplingen som kärvat. Gör då det gamla hederliga tidningstricket ;) Ta en hel dagstidning och sätt på motorn. När fläkten snurrar igång stoppar du in tidningen mellan rotorbladen (OBS! Ha en polare vid ratten som är beredd att stänga av bilen när du ger tecken). Säckar fläktbladen och det inte gör något motstånd är den kass. Dags att byta, vill man inte göra denna ritualen kan man bara när bilen är avstängd ta tag i fläktbladen på båda sidorna och vicka lite på fläkten. Är det glapp tyder det på bytesdags. 2. Fixa fram en 32 mm blocknyckel (har du ingen åk Biltema och köp en), samt en ny fläktkoppling givetvis (kostar ca 1000 kr hos BMW, men går att hitta beg. på skroten, men det är ett riskköp för ett par hundra kronor) 3. Lossa muttern med nyckeln (Observera att muttern är vänstergängad) och sätt på den nyinhandlade fläktkopplingen." aronat --- |
|
|
har du kollat fläktkopplingen? |
|
|
Hände mig också. Kolla så att termostathuset är helt tätt.( Plast ) kör du med AC:n så kolla om elfläkten går, min hade kärvat därför fick jag detta fel. Prova att köra utan AC |
|
|
Hmm, termostathuset bör vara helt, mitt är av metall iaf. Och AC har jag inte någon :) Har hittat en liten liten spricka i returslangen från kylaren till expansionskärlet. Kan ju vara så att det kommit in luft som täppt till kylsystemet men jag har svårt att tänka mej att det kan bli sånt övertryck så den sprutar ut allt vatten genom den lilla sprickan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.