|
|
|
|---|---|
|
Inspirerad av den livliga diskussionen om diagnosprogramvara skaffade jag ett ELM323-baserat ODB-II interface med Digimoto programvara samt snickrade ihop en adapter för att koppla in denna genom diagnossuttaget då min bil är för gammal för att ha ODB-II kontakt. Ett problem med min M62-motor jag dragits med ett bra tag är ojämn gång under uppvärmingscykeln, en stund efter kallstart. Bilen har varit inne på både ÅF-verkstad och oberoende för avläsning mm men inga fel funna av dem. Med hjälp av min simpla utrustning kunde jag konstatera att givaren för temperatur på insugsluften var helt åt fanders. Den visade på 69° C när det i själva verket var 14° C. Köpte en ny sensor för en dryg hundring hos min lokala ÅF och voliá - problemet med ojämn gång var borta. När den väl släpps skall jag skaffa Bimmer-Com. På detta viset räknar jag med att uppnå två saker: 1) Fullt laglig märkesspecifik diagnosprogramvara för en rimlig kostnad. 2) Ge Carsoft något att tänka på m.a.p. deras prissättning genom att stödja en potentiell konkurrent. Mvh Björn | |
|
Ha! Hej svåger! Men vilken diagnosprogramvara menar du? Bimmer-Com hittar jag inte en rad om? /L |
|
|
Tjena! Se här: Länk Mvh Björn |
|
|
Och var skaffar man en "ELM323-baserat ODB-II interface med Digimoto programvara" och vad kostar en sådan? Vad behöver man mera? Hur "snickrar man ihop en adapter"? Berätta mera, bilder och sånt... |
|
|
Jag har samma OBD-II interface med bl.a Digimoto och lite andra prg. Funderar på hur ett "fullt lagligt" program skiljer sig? Interface mellan OBD-II kontakt och den runda kontakten, är det bara en kabelövergång du menar? MVH Frågvis FP |
|
|
Hej 'Frågvis' Jo det är bara en kabelövergång. Se Länk för hur jag kopplade. Med 'fullt lagligt' menar jag att det inte är en myglad kopia av C**S**t. Hej 'PowerrMac', se här: Länk se ovan för länken om hur man snickrar ihop adaptern. Mvh Björn |
|
|
OK. Jag får ibland kommunikationsfel i synnerhet med den senaste versionen av Digimoto, kanske skall testa i diagnosuttaget istället. Jag har redan en original övergångskabel från OBD-II till runda pluggen, tyvärr på fel håll... Tydligen nåt man har för att köra en DIS eller motsvarande i OBD-II uttaget. Meddela gärna om/när du testat med andra program t.ex BimmerCom. FP |
|
|
..någon som har en aning om vad carsoft kostar? Hittade inte en ledtråd på deras webb. /L |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
60-70 tusen för sladdar interface och programvaror för VAG-BMW-MB som exempel dessutom kostar uppdateringar ca 5000 kr. ///MVH Hasso Länk |
|
Kolla även in AutoEnginuity som även finns till Pocket PC och Palm samt har Bluetooth OBDII adapter. Länk /RS2 |
|
|
Ska låna en AutoEnginuity ikväll och testa lite. /L |
|
|
Var som sagt ute och körde lite ikväll. Hade en stored dtc P0343 Camshaft Position Sensor A Circuit High Input (Bank 1 or Single Sensor) Tog bort den och ska kolla igen om ett tag, vet inte om det är ett tidigare åtgärdat problem. Vad jag däremot kollade var insugsluften som såg rätt hög ut, men när jag gasade ur så gick den ned. Vad är era erfarenheter? Läcker det in mycket värme från motorn eller ska den ligga nära yttertempen? |
|
|
Hej, jag har köpt ISO Interface från Penoren och kopplat upp mig med scantool men får inte upp något vettigt, inga felkoder finns registrerade vilket iof kan stämma. Men om jag tittar på sensor data så visas inga rimliga värden, motorvarv visar 0 rpm trots tomgång mm. Jag provade då att använda AutoEnginuity men programmet hittar inte interfacet, den står på 1. Locating OBD II connector och i listen nedan så står det OBD II connector not found. Jag undrar nu om ni vet om AutoEnginuity funkar med ett elmscan ISO OBD II interface ? Är tacksam för all hjälp Mvh //Sibbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.