|
|
|
|---|---|
| bilen laddar ur under körning??har bytt generator,men ändå lika,den dör helt,kollade laddning vid en verkstad, och konstaterade att generatorn inte laddar alls,end 11 volt,trots varvning osv,lika var det innan bytet av generatorn,även när man vrider på tändningen så tänds ändast abs lampan,inte oljetrycket,inte batterlampan,mfl,har varit så en tid enl förra ägaren,men varför laddar den ur under körning???nån som haft liknande problem????har även bytt batteri | |
|
Utan laddningslampan blir det ingen laddning på många bilar. Otroligt att verkstaden missat det. Lampan ska tändas när man slår på tändningen för magnetiseringsströmmen går genom lampan innan generatorn börjar ladda. Troligen har en trasig lampa för 5 kr kostat dig flera tusen, men det kan ju också vara nått besvärligt kabelbrott eller liknande som orsakar att lampan inte lyser. //Magnus |
|
| ok,men var kollar jag detta som första ställe?har ingen koll på sånt här,varken laddningslampan,oljelampan el nån annan lampa tänds vid påslagen tändning,endast abslampan tänds då.??var ska jag i första hand börja kolla,med tanke att laddningslampan har en mkt viktig funktion??? | |
|
Laddningslampa: Man bör väl kunna leta upp kabeln som går från generatorn till laddningslampan och mäta denna med Ohm-meter. Kanske inte är så enkelt pga reläer/dioder i vägen men kan ju alltid hoppas. Svårt och ta ut instrumenten? Kör man och generatorn inte kan ladda batteriet trots att den i sig fungerar förstör man diodbryggan i den (läs: den går sönder.) Kör inte en meter till förren problemet är utrett. Alla lampor: Låter som ett rejält jordfel eller kretskortet som sagt ajö? Köra omkring utan oljetryckslampa låter lurigt... Fundering 1: Koppla in en lampa på generatorn direkt som laddlampa och se om det går? Fundering 2: Du har inte något gammalt urkopplat larm eller immobilizer som ligger och stör? Jag är elektriker så det är därför det tänkta korta svaret flippar ur lite. -lycka till- |
|
|
nalle66> jag skickade mail till dig för nån månad sen,du har ju haft prob med lådan+ en massa annat.Om du kommer ihåg så sa jag åt dig att det första som kollas är batt+laddning.En 7a är inte kry med ett halvdant batt el rasslig laddning.Mao så är limpmode ett faktum. Mvh/Micke |
|
| hej,micke,kommer ihåg att du skulle löda reläet ang bakljuset,men nu e det så att jag bytte bort bilen,mot en annan bmw 735,som har detta fel,typ att när tändningen vrids på,så tänds inte laddningslampan,/batterilampan,oljetryckslampan,mfl,endast abs lampan tänds???,kan det vara kretskortet i huset som gått??e det ett jobb som du skulle kunna tänka dig att kika på???ska jag byta hela huset?även tank/temp och ecomätaren e död,???måste ha fart på bilen omg,pga jobb mm. | |
|
Du har mail. Mvh/Micke |
|
| förra vintern var min bmw"törsten" likadan! köpte nytt batteri och efter en vecka startade inte bilen igen, fick ladda den i garaget, köra till jobbet ladda den där. körde jag längre sträckor orkade den inte ens hålla halvljusen igång(laddade ur under körning! lämnade in den till bmwautomation men nej det var inget fel alls på bilen! lämnade den till nästa firma.... som till slut spände generator remmen och bytte skiva i generatorn sedan har den rullat vidare! vid det här laget har du kanske redan fått ordning på bilen men skriver ändå!mvh | |
|
Hej. Jag har en bmw 735 -91 som har liknande problem. Fast laddningslampan tänds när jag sätter på tändningen, däremot tänds inte EML lampan. Jag har bytt generatorkolen flera gånger men den laddar bara ibland. ABS lampan tänds plötsligt under körning och allt släcks. Ganska läskigt när det är mörkt! Vad är det första jag borde göra??? MVH The power of BMW |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.