|
|
|
|---|---|
|
Jahapp så fick man en 2:a med sig från besiktningen...... Glapp yttre styrled hö+vä. blev faktiskt lite förvånad men det visade sig vara en svaghet på dessa bilar. Är detta något man ska ge sig på själv då undrar man ju... Har forskat lite och kom fram till att man inte behöver byta styrlederna utan bara bussningarna. //Rob | |
|
Det finns inga bussningar i samband med styrlederna, det är själva styrlederna du behöver byta. Det är inga konstigheter att byta styrlederna själv, se bara till att de nya hamnar så lika de gamla så möjligt i läge och få gjort en framvagnsinställning direkt efter bytet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jo så var det ju det här med minnet också!!!! Det ska vara Spindelleder och inget annat...(yttre) Finns det bussningar i dessa då? //Rob |
|
|
Nej, det finns det inte. Är en spindelled glapp måste den bytas... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Har aldrig hört talas om att det här skulel var anågon svaghet hos Z3. Däremot hos E46 har det varit en välkänd "sjukdom". Ganska billigt att åtgärda hur som helst.. | |
|
Att det skulle vara en svaghet får BMW verkstan stå för det var dom som sa det. Får matrialet gratis behöver bara betala jobbet. Det får man väl sortera under kategorin bra service. //Rob |
|
|
Besiktade min idag, i nyskick enl. besiktningsmannen efter 9000 mil året runt! /Henrik |
|
|
Min gick också igenom besikningen utan anmärkningar, killen på bilprovningen tog även en liten sväng med bilen och tyckte den var mycket stadig/stabil (och kul!). Min har dock bara gått 4700mil. Z3MPOWER |
|
|
Min har gått 2400 mil. Men den är ju dock 5 år gammal. //Rob |
|
|
Märkligt att det skiljer såpass mycket i slitage på bilarna. Min har gått igenom besiktningen utan anmärkning alla två gånger hittills, 3400 mil och i familjens ägo sen ny. /Masten "En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW" |
|
|
spindelleder är allmän BMW svaghet speciellt på E46 och E36. många 3 serie ägare får ombesikta sina bilar pga av det. Många biljournalister klagade (med all rätta) över att en kvalitets bil som BMW ska inte behöva ha samma problem med sånt generation efter generation. Eftersom Z3 har den delen rakt av en E36 så är det en Achiles häll även för oss. |
|
|
Nja...Det verkar inte vara några större problem med spindelleder på iaf 1997 års modell där bara 1!% fick anmärkning på just spindelleder. Bättre än medelbilen dessutom.. Inte heller -98 var överrepresenterade där,4% fick anmärkning på den årsmodellen av Z3.Som medelbilen.. Däremot så för tre år gamla Z3:or var anmärkningarna värre än medelbilen konstigt nog, dvs 7% fick anmärkning på årsmodell 2000,sammanfaller då med den årsmodell som "Rob" faktiskt har.. Allt jag ovan refererar till är bilprovningens resultat år 2003...Varför det inte har blivit fler anmärkningar på de äldre Z3:orna på just spindelleder har jag ingen 100% vetskap om annat än att de inte rullar så våldsamt många mil kanske,ev också för att den är mest en "söndagsbil" och går skonsamma mil. Eventuellt också annan leverantör av spindelleder på tidiga exemplar. Funderingar bara.. Mvh Janne. |
|
| janne: hur ligger 99:a i jämförelse? | |
|
Av någon anledning så redovisas ej 99:orna.. För övrigt så är det boken "Bilar,starka sidor & svaga punkter" där dessa uppgifter finns...Köptes hos Bilprovningen. Konsumentverket har denna bok också. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.