|
|
|
|---|---|
|
Min kompis har en 330 XT touring -01 med CONTINENTAL 205-50 17", VARFÖR är det så högt vägljud i den! pinsamt på en så dyr bil, hans förra bil en AUDI A4 99 var mycket tystare. Detta är ej inbillning utan det stämmer verkligen det räcker att åka i 30 km/t så börjar oljudet, det är ej något fel på bilen utan det måste nog vara så att ljudkomforten ligger efter AUDI. Man har väl sparat in på ljudisoleringen, han ska köpa nya däck ihopp om att det ska bli tystare, tråkigt på en så bra bil -Never feel sorry for yourself.- | |
|
E46 Touring/Sedan är iregel en väldigt tyst bil. En av de tystaste i sin klass. Så att den skulle vara bullrigare än en Audi a4 låter väldigt konstigt. Troligtvis är det däcken som är hårda pga ålder eller liknande. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller med Wendtan, det är i grunden en ganska tyst bil. Jag har haft 205/50-17 Continental på min bil, det gick inte tystare än de nuvarande 245/40-17 GY F1. Jag var nyligen och provkörde en A4. Den gick lite tystare i jämn fart på grov asfalt än min 330, men då hade Audin också beskedligare däckdimension. |
|
|
Jag kör åxå med continental däck och upplever lite väl högt däckljud. Kommer att byta märke till nästa gång och se om det blir bättre. Finns alltid en risk att opassande fjädrings och däcks kombinationer ger upphov onödigt högt kupeljud. Farsan märkte det med sin förra mercedes. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Intressant! då kanske det hjälper med ett annat däcksfabrikat, vilket är marknadens tystaste däck i dessa dim 225- 45 17"? Stort tack för svaren på mitt inlägg - Mvh Danne - -Never feel sorry for yourself.- |
|
|
Det har nyligen varit test av däck i den dimensionen i såväl Teknikens Värld och i Auto Motor och Sport. Dessa kan kanske ge en vägledning. Tyvärr finns alltid risken att ett däck ljudmässigt passar olika bra på olika bilar. Jag har Good Year Eagle F1 GSD-3 i dimensionerna 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. De är för närvarande fräscha och bilen går ganska tyst tycker jag, men av erfarenhet vet jag att de bullrar mer när de är slitna (i och för sig ett vanligt fenomen hos däck). Nya E90 325i med 225/45-17 runt om gick märkbart tystare, Audi A4 2,0 T FSI med 225/45-17 runt om gick något tystare, Saab 9-3 Aero med 225/45-17 runt om var påtagligt bullrigare. Även Volvo V50 T5 bullrade klart mer. Det kan ibland löna sig att justera lufttrycket en aning. En hel del av bullret kan orsakas av resonanser mellan däck, hjulupphängingar och kaross. Lyckas man komma runt dessa kan bullret sjunka påtagligt. Sedan kan det löna sig att granska t ex dörrlister noga. Det behövs inte mycket läckage för att ljudnivån skall öka. |
|
| Finns inga genvägar till tystare bil utan det som gäller är originalfjädring samt gubbadäck med minst 65 profil.Sen att det inte går att ha på vissa nyare bilar för de kräver minst 17" fälgar p.g.a kraftiga bromsar är en annan sorglig historia. | |
| OK! Dutta | |
|
Jag byter i dagarna till Michelin Primacy just pga det förhoppningsvis lägre ljudet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.