AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.739

Köra utan svenska skyltar

Registreringsbesiktningen utfördes och godkändes i onsdags. Jag har helförsäkring fr o m idag fredag. Idag kom de svenska registreringspapprena på¨posten, men inte skyltarna.

Försäkringsbolaget har gett mig klartecken att börja bruka bilen som vanligt, även med de tyska skyltarna. I informationen som kom med det svenska registreringsbevisen stod det att läsa: "Fordonet får inte brukas innan det är påställt."

Därför ringde jag till VV för att höra om jag kunde ställa på fordonet redan innan jag fått de svenska skyltarna. Svaret jag fick var att i och med att ett svenskt nummer tilldelats så är de tyska skyltarna helt ogiltiga och jag får inte köra bilen en enda meter innan de svenska skyltarna kommer och bilen är påställd. Där gick den helgen, eller?

Vad tror ni, vågar man bruka bilen som försäkringsbolaget sagt, eller är det fy fy fy?

Vi har svärmors bil här med. Den har vi fått låna så länge. Hon kom dock på att hon hade en sån försäkring att inte någon under 25 för köra den, och jag har nyss fyllt 24. Kontentan är att jag har två bilar på parkeringen (eg. 3, men den är trasig) som jag inte får lov att köra. Lite svårt att ta sig till jobbet ikväll.... =/
Jag pratade med pappa polis i telefon precis. Han kom med en strålande idé: kontakta den lokala polisstationen för att få ut provisoriska skyltar (de får man direkt och är giltiga sv. skyltar) och sedan ställa på bilen.

Jag återkommer med hur det går, då jag tror att detta kan vara av allmänt intresse.
Detta gick inte alls, i alla fall inte om den beslutande polisen är paragrafryttare av rang.

Provisoriska skyltar får endast delas ut om skylten förkommit, förstörts eller förvanskats (inte exakt de orden, men den innebörden). Eftersom skylten inte försvunnet utan bara inte dykt upp så vägrar han att utfärda dessa provisoriska skyltar, trots att precis allt annat är klart. Han kunde se att skyltarna tillverkades i onsdags, så de borde ju dykt upp idag, men så var inte fallet.

Får väl vänta till på måndag... Blir dock svårt att ta sig till och från jobb plus helgens resa...
Ett tips är att kolla hos din lokala poststation efter klockan 16.00 då den sena sändning finns på plats.

MVH / Jacob
Har varit runt och spårat skyltarna både på ICA och Postcenter. På postcenter sa de att jag skulle ringa till brevbäringen efter kl 13.30 då B-posten kommit och blivit sorterad. Tydligen går skyltar med B-post....
Håll tummarna!
Hej!

Men om du har fått regbeviset kan du väl bara ringa och ställa på bilen, sen att köra med tysk skylt gör inte så mkt så länge bilen är påställd och försäkrad!

Dock har jag själv fått böter en gång av ngn i...t till polis för att jag körde med gular skyltar lite väl länge. Vill inte betala parkering:-) Men bilen var påställd och försäkrad!
Tror att han var avis för att han hade tråkigt jobb, jag student och fet bmw:-)

lycka till!
Dr
342
Dredd
525d -10
Jag frågade försäkringsbolaget när jag satt i samma situation, de sa att ur deras perspektiv var det inga problem, men polisen skulle nog dela ut böter. Jag körde med importplåtar tills de svenska kom. Dock beredd på att betala böter...

Sålänge bilen är försäkrad och man är beredd på några extrautgifter vid kontroll skall det vara lugnt. (Jag är ingen expert på området dock)
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
bologna996: Tror inte polisens avundsjuka är största orsaken till dina böter, utan att hans plikt. Du bröt mot lagen helt enkelt.
Jacob: nej det gör det INTE, det enda du hittar efter 1600 är paket ej brev...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag pratade med brevbäringen. Allt som skulle komma innan helgen hade kommit och det var inga skyltar med.

Det stämmer som ovan nämnts: försäkringsbolaget skiter i vilka skyltar som sitter på bilen, men inte sheriffen. Den präglade giltighetstiden har inte gått ut, men det är inte så jättemånga poliser hemma i byn. Nu när jag har varit där och pratat med dem lär de veta att risken finns att det rullar en bil med tyska exportskyltar som inte får rulla.

Känns verkligen som paragrafrytteri att inte få provisoriska skyltar när allt annat är klart; försäkring, påställning etc.

Visst kan man chansa och köra ändå, men ... jaja..
Hej igen!

fast 600 kr är väl ett ok pris för att få köra syn nya bmw eller? :-)

Skulle nog ändå vilja påstå att polisen var en riktig idiot, han klagade även på mina bakljus som det inte var ngt fel på och var helt utan anledning mkt mkt otrevlig!

lycka till Traum

mvh
Nej 600 kr för att få köra sin nya BMWär inte så farligt, fast i det här fallet rör det sig om en V70 och då vettefasen.

Kul när det klagas på saker som precis gått igenom besiktning.
Idag kom skyltarna! Ska bli skönt att få börja köra bilen. En sak grämer mig dock: vi fick de "vanliga" skyltarna utan EU-flagga och "S". Så som jag fått höra tidigare ska man få EU-skyltar om man inte uttryckligen säger att man inte vill ha dem.

Någon som vet nåt om det? Ska ringa Vägverket imorgon och vara småsur... De senaste bilarna vi har haft har vi bytt till EU-skyltar så fort vi köpt dem..
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Såg också en nyimporterad bil (X som första bokstav) och denna hade skylt utan EU-fältet samt att typsnittet var annorlunda. Var mer åt den stilen som fanns för ett par år sedan med rätt så "feta" bokstäver och siffror. Har som inget bättre för sig än att ständigt ändra skyltarnas utseende?

___
//Ulf
Programmer:
Var det verkligen en svensk officiell skylt då? Inte en som han låtit en reklamfirma tillverka eller så.

Anledningen till att utseende och material till skyltarna ändrades för ett par år sedan var att de bytte skyltfabrik. Gången innan dess var det samma anledning.

Jag ringde precis till Vägverket. De sa som jag hade för mig: att om man inte säger ifrån att man vill ha utan EU-märkning så ska man få med (om man inte beställer via reg-beviset, för då för man kryssa i med eller utan). Anledningen var att de på besiktningen hade kryssat i skyltar utan EU-märkning. Av nån j*a anledningen.

Nu är jag sur - nu åker vi på 120 kr till för nya skyltar för att det annars så trevliga miffot på bilprovningen skickat efter skyltar utan EU-symbol. *hmpff*
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Huruvida skylte jag såg var äkta eller tillverkad av en reklamfirma kan jag inte svara på då bilen den satt på var körandes...Bilen i fråga var en Porsche GT2. Har dock svårt att förstå varför man skulle låta tillverka en skylt med vanligt regnr i vanlig storlek fast med ett annat typsnitt...Om bilen i fråga "bor" i Lund så lär man ju se den igen då den knappast är diskret.

___
//Ulf
Skyltarna jag fick nu var det ingen skillnad på typsnittet iaf, så det är ingen "stor skyltdesignomläggning" som varit på g.

Jag är sjukligt intresserad av skyltar av någon anledning, och har en tendens att lägga märke till detaljer på skyltar rutm omkring mig. Jag får hålla ögonen öppna i Lund i fortsättningen efter Porschen i fråga ;)

I Landskrona har en del klämt på skyltar som är med det tyska typsnittet. Dessa kan man köpa antingen över nätet eller på vissa (eller alla?) Zulassungsstelle. I Paderborn där jag hämtade bilen kunde man köpa skyltar med valfri text. Vet att det även finns på www.germanplates.com .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.