|
|
|
|---|---|
|
Jag har under ett tag nu gått i bilköpartankar, har varit extermt sugen på en E46 325'a modell -01,-02 sisådär med lite rolig utrustning. Dock så har jag blivit mycket osäker på bensibilens framtid som helhet då det har snackats om 15 spänn/litern till sommaren. Jag har blivit väldigt skeptisk till att det kommer att stanna där och vi kanske kommer att få se uppåt 20:- /liter inom en 2-3 år. Då är jag ganska säker på att bensinbilarna som finns på marknaden kommer att vara värda ganska mycket nära noll! Då ingen utom dom mest fanatiska kommer att köpa på sig en bensindriven bil. Jag tänker på hur kineserna idag baske mig tar och dammsuger marknaden på all soppa som bara kan produceras, jag menar har man gått från 17 miljoner bilar till 290 miljoner bilar på 10 år så nog går det åt soppa i MÄNGDER då. Så jag har faktiskt sagt till min sambo att vi skall lugna oss att köpa en nyare bil och puttra på med våra gamla audisar som vi har och se vad framtiden kan erbjuda med alternativbilar. Vad tycker ni? mvh Peter G | |
| Håller med i det du skriver. Jag har därför beslutat att behålla min gamla bil och istället investera i oljeaktier för de pengar som jag hade tänkt lägga emellan till en nyare bil. | |
Evol-79 |
Låter som ett tråkigt men klokt resonemang. Skulle priset skena så är det som du säger inte speciellt kul att stå där med en bensinare. Själv tror jag inte på att priset kommer att gå över 15kr (vilket är dyrt redan det)...eller tror och tror, hoppas är nog ett bättre ord. Visst lockar det att köpa nytt, men vilken baksmälla om worst-case senariot skulle inträffa. Är det värt att chansa?? |
|
Ja när man läser om Kina och den sanslösautvecklingen när det gäller kinas ekonomi. Dom länsar ju inte marknaden på endast olja utan all stålproduktion går ju till Kina och vi skall inte tala om sådana saker som cement och andra byggstenar inom industrin. Det formilgen rensas nuförtiden. Man kanske skall köpa kinafonder... Ericssonaktien suger ju. :-( /Peter |
|
|
Beror ju alldeles på vad man har bilen till! Kör man inte så mycket, och inte är beroende av bilen, så är allt annat än att behålla den bil man har förnuftsmässigt vansinne. En 5-10 år gammal kvalitetsbil, som körs kanske 1000-1500 mil/år, lär göra tjänst i åtskilliga år innan den 'behöver' bytas ut - och då lämpligen mot något nyare begagnat...... Å andra sidan behöver ju bilparken kontinuerligt förnyas, dels för att erätta de bilar som 'tagit slut' (dvs krockats eller blivit så slitna att reparation inte är vettig), dels för att dra nytta av den tekniska utvecklingen. Vi har ju oerhört mycket säkrare, bekvämare och miljövänligare bilar idag än för 15-20 år sedan, och utvecklingen lär knappast stanna av. Ökar bränslepriserna som du fruktar, lär det bli ett väldigt sug efter bränslesnåla bilar. Sen tror jag inte att alternativa drivmedel kommer att finnas kommersiellt tillgängliga än på många år - det är inte förrän bensinen VERKLIGEN tar slut som utvecklingen kommer att ta fart, tyvärr. En anledning är att det finns enorma ekonomiska och politiska intressen i oljebranschen, och de som tjänar pengar och/eller har en maktposition tack vare oljan lär garanterat motarbeta alla försök att lansera alternativa bränslen. Så mitt svar blir ja, rent privatekonomiskt är det förmodligen vettigt att puttra vidare i den bil man har. Ur säkerhets- och miljösynpunkt är det mindre självklart - har man en smutsig, farlig gammal häck kanske det kan vara värt att byta upp sig av den anledningen. Och ur ett större perspektiv vore det olyckligt om alla slutade köpa nya bilar hux flux - bilindustrin skulle då drabbas hårt, med konsekvenser för sysselsättning, trafiksäkerhet, miljö och inte minst skulle utvecklingen av resurssnålare/icke oljeberoende fordon avstanna utan intäkter som finansierar. /// Gunnar E. |
|
|
Tror att du är överdrivet orolig beträffande att oljan ska ta slut. Det är klart att Kineserna driver upp oljepriset, men det egentliga problemet är ju skatten på bensin, och det ligger på det politiska planet. Egentligen är de ju inte meningen att ngn ska ha bil i Sverige. Vi ska bo i skogen och elda med kol o leva på kottar. Visst det ligger dock en hel del i ditt resonemang. Men när oljan börjar minska får bolagen press på sig och letar frenetiskt efter nya fyndigheter. Detta i kombination med ny teknik att ta upp olja gör att oljan ändå sannolikt har en livslängd på 40 år till. Detta borde leda till att det tar ett tag innan alternativa drivmedel får fäste på marknaden och blir ett konkurrenskraftig alternativ till bensinbilen. Då är väl frågan om du vill vänta 10 till 15 år med att köpa ny bil?? |
|
|
Man blir ju upprörd över hur politikerna gör.... Själv bor jag i lappland där det går 1 buss in till samhället där jag jobbar och den kommer en halvtimme efter jag börjat jobba så jag måste åka bil. Man har ju även långa avstånd så fort man ska nån stans. Jag som kör en hel del blir ju nästan ruinerad varje gång jag tankar. Ja tror inte heller det är så stor risk att oljan ska ta slut än på ett tag. Läste en artikel där det stod att det inte alls var så lite olja kvar som man trodde. Dom hittar ju ny olja hela tiden. Det är mest svenska skatterna som bidrar till priserna. |
|
|
Domedagsprofeterna har talat...;-) Att bensindrivna bilar kommer att vara osäljbara om några år tror jag är mycket tveksamt. Hela vårt samhälle är uppbyggt kring användandet av bilar och det är inget man förändrar på ett ögonblick. Det höjda bensinpriser däremot resulterar i är att folk blir mer angelägna om att ha en bil som förbrukar mindre så bilar med större motorer (540, 740, etc) blir säkerligen ännu mer svårsålda än dom är idag. En 325 har ju en någorlunda normal förbrukning och jag har svårt att tro att dessa inte ska kunna säljas för en rimlig peng om 2-3 år. andbilh98: visst är det så att man på många håll i Sverige är tvungen att köra bil då andra färdmedel som buss/tåg har dålig tillgänglighet men ärligt talat så är jag rätt trött på att höra gnäll från folk som bor i Norrland som klagar på att dom drabbas så hårt av höjda bensinpriser och att dom ska få kompensation. Min gissning är att du bara betalar en bråldel i bilförsäkring och boende jämfört med någon som bor i storstadsregionerna. Oavsett var man bor så finns det fördelar och nackdelar och tycker man att nackdelarna är fler än fördelarna så bor man ju på fel plats... ___ //Ulf |
|
| Ulf: Problemet är inte vart man bor, utan problemet är att bensinskatten är för hög. Sen vilka som gnäller mest är irrelevant! | |
|
Sen är det relativt lätt att bygga om en bensindriven bil till etanol. Varför inte sätta upp kärnkraftverk som bränner etanol så vi kan köra våra bilar på det istället? E |
|
|
Man får faktiskt ta och hoppas att jag har fel när det gäller priset på soppa. Jag kan ta och berätta en liten anekdot. Jag kör två Audi 80:or till vardags vilka jag tankar med E85 så mycket det bara går, iden ena köra jag praktiskt taget 100% E85, lite beroende på temperatur men mest 100% i alla fall, fungerar alldeles utmärkt. Jag har dock varit ganska orolig till att jag får se ett soppapris som rakar upp i höjden. Det gör i alla fall mig orolig och inte speciellt villig till att köpa en nyare bensinbil även om jag skulle vilja och har ekonomi för det idag. Det jag oroar mig över är just det att bilen blir osäljbar/okörbar pga ett vansinningt pris. Mvh Peter G |
|
|
E: Ja, varför inte. Antagligen för att de flesta miljöaktivister har fått för sig att det är bättre för miljön att elda med kol och lägga ner kärnkraften. Att vi dessutom importerar el från betydligt mindre driftssäkra kärnkraftsverk i öst är heller inget som bekymrar dem. De är säkerligen för höjd skatt på bensin också. Så vansinniga priser på bensin kan ju vara ett faktum oberoende av att oljan räcker länge än. Jag är självklart för samhällsekonomiskt lönsamma åtgärder för miljön. Men det är tråkigt att vissa vill kasta pengarna i sjön. |
|
|
Hyabusa: Självklart tycker jag att bensinskatten är för hög. Har bott i USA och fyllt upp min SUV för drygt $20 så det är klart man det tar emot när mätaren här hemma visar 700 kr varje gång man tankar. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.