|
|
|
|---|---|
| På min 320i -88 har jag ett litet, men ändå störande/pinsamt problem. Det är så att den är lite svårtstartad när den stått exempelvis under natten. Man måste dra startmotorn i ca 4-5 sekunder innan den sakta går igång. När den är varm går den igång direkt! För övrigt går motorn fint, tickar lite smått men vad jag förstått så gör de flesta m20 det mer eller mindre när de har några mil på mätaren!? I det här fallet 19500 mil. Vad kan det vara för fel? | |
Lundqvisten |
Det är bränslespridarna som är slut, de håller ej längre bränsle trycket, har du riktig otur så kan de stå och läcka nattetid, så att oljan till slut blir obrukbar. Lukta på motoroljan? stinker det bensin? (Byt spridare kostar 7,500:- bara delar) |
| Bensin luktar det inte av oljan i alla fall. Kan mycket väl vara spridarna som du säger. Hur kollar man enklast om spridarna är defekta? | |
| Okey.. Jag omformulerar frågan: Hur kollar man om spridarna är defekta? | |
svintoleffe |
Det kan lika väll vara bränslepumpen som börjar o bli kass, så den inte orkar hålla trycket hela tiden. Eller så kan det vara kallstartsventilen, den behövs inte lika mycket när motorn är varm. Länk Bimmern MVH Leffe |
Lundqvisten |
Det finns ingen kallstartsventil på E30 88:a. Spridarna är med största sannolikhet slut, bara att byta ut dem, tyvärr ett mkt vanligt förekommande fel på bl,a E30. Testar dem gör man genom att ta bort en spridare i taget för att sedan se om strålen är formad på rätt sätt (kornformad) Inget efterdropp får förekomma.. |
|
Rengjorde tändstiften i förrgår och blåste rent tändhattarna som var skitiga, nu har den hoppat igång vid två kallstarter på stört! Men jag släpper inte spridarna för säkerhets skull, ska tillägga att 2 tändstift var indränkta i bensin (Den hade stått över natten) . Kan det ha nått med läckage från spridarna att göra? |
|
Lundqvisten |
Deimos: Det kan du lungt räkna med, du har två styck läckande spridare. Se till att byta ut dem snarast möjligt. Annars tunnar de ut motoroljan med soppa, har du riktig otur så blir det till slut ett mkt dyrt motorhaveri. |
| Så får det bli, men lägga ut 3000 spänn för spridare känns lite överkurs på en bil som är värt 10-15 tusen. Får bli bättre begagnat om jag hittar. Klarar man som normalt tekniskt begåvad och med hjälp av haynes av att byta spridare? | |
Lundqvisten |
Det klarar du lätt...jag kan ev, ordna två helt nya Bosch spridare med 50% inköpsrabatt. |
| Tack för det generösa erbjudandet men har hittat 6 begagnade spridare för 400 spänn. Duger bra till slit å slängbilen, å minst 2 av dem måste vara i skapligt skick hoppas jag=) Kan du däremot ordna samma inköpsrabatt till en ny kondensor som passar en 525ixt -95 så är det taget... ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.