|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag går runt i funderingar på ett lite lagom snabbt banbilsprojekt. Jag har inte någon större erfarenhet av att mecka med bilar, men har inte heller tummen mitt i handen. Dessutom kan jag få hjälp av kompisar om det skulle krisa. Men innan det blir mer än "funderingar" kan det ju vara bra att veta lite hur det är med bankörning. Får vem som helst komma och köra? Hur är det med licens för att köra på bana? Vilka banor finns det? Har sökt på internet utan större framgång. Vet ni någon hemsida där man kan läsa lite? Jag är väl medveten om att projektet kan stanna upp helt ifall pengarna tar slut - är ju student... Bilen då: En treserie från sena 80-talet eller tidigt 90-tal. 318iS och 325i är väl de modeller som är aktuella. Tanken är att låta motorn vara original, och "bara" renovera den och ev. göra lättare modifieringar. För att väghållningen ska bli bättre, ska den sänkas och få trevliga däck på trevliga fälgar, plus en stång mellan fjäderbensfästena i motorrummet. Utöver det skall mycket onödigt ut ur bilen för att minska vikten så mycket det går. På sikt kanske det blir 4-punktsbälten och någon liten störtbur, men det är som sagt först relevant efter en tid. För att göra det extra tydligt: Det är alltså INTE frågan om någon "killer" som käkar Ferraris till frukost och Porschar till lunch. ;) Men det hade ni väl redan räknat ut... Endast för skojs skull med andr ord. Tankar? Synpunkter? Kommentarer? :) Tacksam för alla svar. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. | |
|
Kolla in här...står det mesta om bankörning och vääldigt mycket om just 318is... www.rejsa.nu |
|
|
Hör med BMW Sport Club: Länk Tävlingslicens krävs, men du kan lösa en "prova på" licens för en dag. |
|
|
Tackar så mycket för svaren, Petri och Nockenwelle! Väldigt användbara hemsidor som jag av någon underlig anledning missat hittils. Där finns ju tillräckligt att läsa för att göra en 150-poängs gymnasiekurs av det. ;-) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Har nydligen skaffat en E30 318is för att ha som ett litet banprojekt. Kan inte göra annat än att ösa beröm över bilen! Den är så otroligt kul att jag ofta tar den istället för 325an när jag ska någonstans. (Dock inte på långresa för där har E46an ett litet övertag:)) men som busbil är den som sagt väldigt rolig. Att det är en perfekt "budgeträcer" som är riktigt kul när det svänger talar väl antalet bilar av denna modell på rejsa.nu om....:) Btw. så ska Länk vara mycket roligt att köra enligt dom jag pratat med som har kört det. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Skall man ha mycket kul, tror jag på följande recept, och då i ERF, där man får köra mycket! 1. En e30 318 eller 318is 2. Montera skivbromsar bak från 323/325 och byt belägg till ferodo 3. Bilstein fjädrar och koni stätdämpare 4. Polyuretanbussningar runt om 5. En bur från Rolfstorp eller Guss. 6. Diff med vettig utväxling, gärna runt 4:11 7. Bra R-däck på torr asfalt, och Toyo Proxes T1 på regn, allt på original aluminiumfälgar 15" 8. Bälte och stol. Här finns det alla varianter. Skippa dock kolfiberstolen, då det är betydligt enklare att spara vikt genom vettig diet på föraren...:-) Detta recept är hållbart, ekonomiskt överkomligt, hyffsad väghållning, och förbannat kul att köra. Detta skulle iallafall vara mitt recept på en ekonomiskt vettig banbil. Motorn är nästa steg att modifiera, men jag tror inte på övertrimmade motorer. Det skall vara lättkört och hållbart när man skall kuska runt i 12 timmar. ///Mats |
|
|
Tack för svaren! Andersson_CSI - Challenge verkar ju riktigt skitkul! Måste få fart på projektet nu så jag blir färdig innan jag fyller 95. ;) Blir ju bara mer och mer sugen ju mer man läser om det. zigge - i ditt recept kan jag svälja det mesta. Men varför ska jag uppdatera bromsar bak, och inte fram? Är det inte ungefär 80% av bromsverkan i frambromsarna? Jag hade nämligen tänkt uppdatera frambromsarna, men låta bakbromsar vara original. Tänker jag fel där? Så fort bilen är sänkt (antagligen bilstein+koni), är R-däck det första jag tänkt investera i, dock hade jag tänkt ha dem på TRX-fälg i 15". :) Diff och bur kommer senare. Hehe, "föraren" får sätta igång med grönsaker och vatten på en gång. ;) Håller f.ö. med helt om att övertrimmade motorer är lite onödigt, speciellt om budgeten är begränsad. Det blir lätt så sjukt mycket pengar. Men renoveras ska den. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
318is har redan samma bromsar både fram och bak som 323/325. Den punkten gällde bara för 318i som har trummor bak. |
|
|
Bur måste du ha oavsett, så den kostnaden kommer du aldrig ifrån. Finns ingen klass som inte kräver bur. Och precis som ILiveToRide säger, bromsbyte bak gäller endast om du inte har skivor redan(läs 316,318). Originalbromsarna räcker långt, bara man byter beläggen. Skippa för guds skull TRX-fälgarna. Finns inga vettiga däck till dom. Äkta TRX är ett mellanting mellan 14 och 15", och du kan välja endast ett däck, nämligen michelin. ///Mats |
|
|
Glömde nämna att när du har monterat bur, kommer ditt chassie att vara betydligt styvare och trevligare. Betydligt mer än vad folk tror. ///Mats |
|
|
OK, då är jag med när det gäller bromsarna. Och buren verkar jag få prioritera som första förändring på bilen då istället. :) Misstänker att man känner sig säkrare då också, så fel är det ju inte. Visste inte att TRX-fälgarna bara gick att kombinera med Michelin. Får visst tänka om på den punkten också. Då slipper jag dessutom at punga ut med slantar på dem. ;) Tack för svaren! Mycket intressant. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.