AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.104

Vad finns det för tecken på en slutkörd BMW 320 med e36 karossen?

Som rubriken lyder. Vad finns det för tecken på en slutkörd BMW 320 med e36 karossen? Är det något speciellt man ska kolla och hålla väldigt koll på.. Årsmodellen är 1995..

Skriv er galna :D
tack på förhand Fredrik
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
- kolla så det inte finns grått-vitt klägg på oljepåfyllningslocket eller på oljestickan, det är ett tecken på att vatten kommit in i motorn till följd av dålig topplockspackning eller i värsta fall sprucket topplock (dyrt att åtgärda).
- hör så att motorn inte tickar eller ger ifrån sig konstiga läten (rassel eller annat), kan tyda på missköt (långt mellan service, dålig kamkedja...)
dessa tips är väl kanske inte specifika för e36 men nog så viktiga ändå

Slitna leder och bussningar samt övriga suspekta missljud.

Rost.

Smutsig bil, kolla även i dörrgångar, under bilen mm.

Se och känn efter om det finns mycket asfaltsfläckar på bilen.
Har de inte orkat bemöda sig att ge bilen en riktigt ordentlig tvätt ens när den skall säljas, så kan man ju misstänka att de inte varit nogranna tidigare heller.

Mycket allmänna tips, men ändå.

Bilen:
Länk
Om det är lite gråfärgat klägg enbart i locket kan det ju bero på kondens iofs... men det får ju absolut inte vara den färgen på stickan...
Tack tack men det måste finnas mer ;) Jag vill verkligen bli en nöjd första bils BMW ägare ;) Det finns ju massa fina men en hel del vrak också. Den här har stått stilla i ett halvår och det finns inte en rostfläck på bilen.. den ser otroligt fin ut.. Totalt orginal förutom fälgarna då.
Du gör rätt i att inte köpa en rostig bil, den blir liksom aldrig bättre med tiden. Lyssna, lyssna, lyssna. Alla missljud (klonk, skammel, tickande) kostar pengar förr eller senare. Men det behöver inte vara så allvarligt eller dyrt. Titta på inredningen, om den är superfräsh så har bilen haft aktsamma ägare. Vilket allt som oftast betyder att hela bilen är O.K. En sunkig inredning med söndersuttna stolar och allmänt slitage är inget bra tecken. Växellådan skall kännas relativtg tajt och precis, lika så styrningen som inte får glappa allt för mycket. Kopplingen får inte ta uppe i tackluckshöjd heller. ;-) Sen så skall du vara noga med att kolla så allt elektrisk fungerar, det bruka vara ett helvete att få rätsida på krånglande el-pryttlar.

Och du, ha inte för bråttom med köpet. Det fins en massssa bilar till salu där ute. Köp den som känns helt rätt för dig....
Tack powermac. utsidan är toppskick alltså. och det jag kunde se av inredningen var den otroligt fin. Den ser ut att ha stått i ett garage i flera år. Skall fara dit och provlyssna och provköra den nu i veckan.. torsdag tror jag det blir. Vad är det för missljud som kan bli svinigt dyrt och villka kan man komma iväg relativt lätt.. Skruva är absolut inga problem för mig. tummen ligger mitt i handen om humöret är på topp ;)
Visa användare
400
XiOUS
318is 16V E30 1990

BMW CS #05432
BMW SC #180
kolla igenom servicepappren/bok och se om kamrem (eller är det kedja på den) och vattenpump är bytta som de ska.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.