|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu är det så att jag har olja i vattnet på min m20b25. Toppen är riven och packningen serbra ut. Jag kan inte se några sprickor i toppen heller! Alltså! Var finner man sprickor i toppen? vilka är de vanligaste ställena? Kan jag ha missat dom? Kan toppen vara skev trots hel topplockspackning? kan felet vara i blocket? det är mycket olja i kanalerna mellan cylinder 4 och 5 sett från torpedväggen. Tacksam för svar. jag är i sälen och har jobb max 5-6 dagar till och kommer inte hem utan bilen. Mvh Joel | |
|
Leta efter sprickor i toppen i den cylinder som blir varmast, på M42-motorn (4-cylindrig 16V) är det t.ex. cylinder 3. (räknat från fronten på bilen, dvs. "torpedvägg" 4 3 2 1 "front"). Sprickor blir oftast från cylindern mot någon av vätskekanalerna som löper genom toppen och ner i motorblocket, de kan vara svåra att se för ett icke tränat öga. Dricker din bil mycket vatten, får du t.ex. fylla på vatten med jämna mellanrum, finns det grått-vitt-klägg på oljepåfyllningslocket/oljestickan? |
|
|
jag har fått förklarat för mig att m20 toppar spricker vanligast rätt under kamaxeln MVH Johan K |
|
|
Sprickor kan vara nästan osynliga. Har bilen kokat/gått varm ?? |
|
|
på frågan fylla på vatten emellan åt så är det så att jag fyllde på 4 liter och det syntes inte vara någon ände. precis innan vi rev toppen fyldes ytterligare nån liter på och då såg vi verkligen olja i vattnet vid expantionskärlet. bilen har gått varm, men jag vet inte om den kokat eftersom jag hade bilen utlånad. tack för tipsen! men frågan kvarstår: kan det vra någon annanstans än in toppen felet är? för annars kan jag ju köpa ny(beg)topp direkt? eller? |
|
Lundqvisten |
För att säkert konstatera att toppen är sprucken så behöver den kontraströntgas, då som först ser man sprickorna. I ditt fall är det nog redan konstaterat att toppen är kassation. Byt. Se till att du får bytesgaranti på den nya toppen, kontrollmät den också, de flesta M20 toppar är planade åtskilliga gånger. Efter endast två planingar så är lägsta gränsen nådd. |
draggstern |
Kan inte så mycket om Bmw men tänkte att om det sitter värmeväxlare olja/vatten så kan ju den vara trasig. Förekommer på andra bilmärken. Fast det kanske inte finns nån sån på den motorn... |
larre |
jag funderar på att köpa en 325 e:30 med en motor som suger in vatten, han påstår att det är packningen som är kass. vad jag undrar är om topparna spricker lätt på bmw? om den nu skulle vara sprucken, vad kostar en ny? |
Lundqvisten |
larre: Se upp så du ej hamnar i en "Never ending story" att det endast skulle vara toppackningen som gör att den suger vatten, det håller jag ej för troligt. Tror nog snarare att det att det finns hur mkt som helst att åtgärda. Om den sugit i sig vatten så har ju motorn dessutom gått på vattenblandad olja (vet ej hur länge) men motorlager samt kammen slits ned på nolltid. Tippar på reparationskostnader omkring 10-15.000:- |
svintoleffe |
SÅ snabbt slits inte kammen ner, om den går på vatten, Samt att lagerna inte slits så fort heller men snabbare än vanligt slits det ju så. Det är ju bara o köpa en beg topp för en 2-3 tusen kr, o stoppa dott dfen, samt byta olja en två gånger, sen bör dte funka. Länk Bimmern MVH Leffe |
Lundqvisten |
Leif: Det där uttalandet får stå för dig ensam...glöm ej att det även är glykol i kylarevattnet. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en bil med en motor som gått på vattenblandad olja samt glykol. Då är det nog betydligt bättre affär att satsa på en hel 325:a. Om det nu finns några kvar? |
|
tack för alla tipsen! Men det där med beg topp för 2-3000:-, var finns dom? jag har letat en vecka utan att hitta någon, vet ni var jag kan finna en eller känner ni någon som säljer en? eller i en komplett motor? vad kan felet vara till att toppen spräcktes? det vore surt att skruva dit en ny och spräcka den också. mvh joel |
|
Lundqvisten |
Joel: Toppen spricker p.g.a att motorn kokat (överhettning) Den kan även spricka när man monterar den vid det sista åtdragningsmomentet. |
Lundqvisten |
Joel: Den här säljaren Stig har flera E30 toppar till salu, hör efter om det finns en till M20B25 ? Länk |
svintoleffe |
Det är ju även kännt, att m20 toppar, har för stora kylkanaler, så toppen börjar o flexa, så sticker topplockspackning, så går det ut heta avgaser i kylkanalerna, så spricker toppen. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.