AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.038

servicebok trams

kl
17
klaus pettersson
330i touring 01
Z3 2.8 98
Gjort ännu en service på auk BMW verkstad allt för att min importerade 330i touring ska få en stämpel i serviceboken (8500 m) denna omtalade stämpel. Döm om min förvåning när killen är klar, ska dyrt betala då säger han att det är dags att byta beläggen. Gör det då säger jag, för jag tror ju givetvis att service innebär byte av slitdetaljer: Finns inga belägg hemma .
Det enda som görs är stift, oljebyte koll av klarnivå ev påfyllning,koll av spolarvätska,dito påfyllning, koll av remmar.
Kanske man även smorde dörrgångjärn. Detta är det alltså som är så viktigt för att få den eftertraktade stämplen. För mej tycks det som om tjafset om fullstämplad servicbok är löjligt.

Riddaren
fa
53
farmor
E36 316i Coupé -95
Ja jag tror dig. Jag tror nästan att är man lite händig och fixar bilen själv kan man göra bättre jobb med att underhålla bilen än vad bilverkstäderna gör, smörja gångjärnen tog MLS (som jag aldrig tänker åka till) 500:- för min pappas ford, det var ingen han bad dem göra utan de spruta in lite 5-56 typ och så 500:-.

De omtalade stämplarna är nog mest kontroll och lätta byten som olja m.m.. en hemma bilmekare som har haft bilen är nog mer värt än en full servicebok.
Jag antar att du har gjort en Insp II. Mig veterligen så skall beläggen kontrolleras, är det så att de är slitna så kontaktar man kunden och ev byter mot särskild debitering. Att de inte har beläggen hemma är ju tråkigt men betyder ju egentligen inte att de har slarvat med din bil?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp man betalar dyrt för en stämpel, som lika gärna kan göras var som helst med lägre timdebitering. förutom olje byte är det mest en massa kontroller av sånt man som bilägaren egentligen ha koll på. Framvagn, bromsar mm kontrollerar bilprovningen lika bra som BMW verkstan tar hutlöst betalt för, dessutom har du slitagevarnare för beläggen när det är dags att byta. (3mm kvar)
Det görs en massa "onödiga" saker egentligen som bara är för att pumpa bilägaren på pengar och de som bara vet var ratten sitter betalar bara.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.