AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.409

Vevhusventilation 320i -85 (E30)?

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Det finns många inlägg om vevhusventilationsbekymmer, men jag hittar ingen som beskriver hur detta fungerar. Jag har en motor som luktar "Skit" när man startar den. (Bränd olja, eller något.)

Motorn går felfritt i övrigt, men stanken... Dessutom är det motorolja i spjällhuset! Är det vevhusventilationen som är igensatt då? Går detta att åtgärda? Är det något man enkelt kan göra själv? Hur gör man? Jag vill inte byta motor nu!

GT
107
GT6
...Är det verkligen ingen som kan svara på hur detta fungerar?

GT
107
GT6
Varför kommer det upp olja i luftrenaren/luftflödesmätaren, om kanalen för vevhusventilationen grott igen...? Då borde det väl INTE kunna komma upp någon olja, eller?

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
sitter det nått filter där då och isåf. har du provat att sätta dit ett nytt + byt luftfilter för det lär väl vara fullt i olja då?

mvh andreas
st
11
stephew
318is -88
Hej GT6 !
Ett långskott kanske, men har du gjort ett kompressionsprov ? Vevhusventilationen är ju till för att utjämna tryck som skapas i vevhuset. Ponera att du på något sätt får kompressions trycket ned i vevhuset (otäta kolvringar, spricka i kolv etc.). Borde inte detta kunna trycka ut oljan den vägen !?
// En som bara vill dej väl.

vänligen (men bestämt)
stephew
st
11
stephew
318is -88
GT6 !
Hur går det med problemlösningen? Detta hittade jag på nätet nyss (jag har ju oxå legat sömnlös ;-)
Citat <Filter för vevhusventilation
Vevhusventilationen är vevhusets andningshål och har den mycket viktiga funktionen att utjämna trycket i vevhuset vid motorns olika arbetsfaser. Ibland behöver luft tryckas ut och ibland sugas in. Filtret är tillverkat enligt samma noggranna principer som ***** luftfilter och behöver bytas minst en gång om året.
>
Det kunde tydligen också bero på igensatt eller för liten luftrenare .

vänligen (men bestämt)
stephew
st
11
stephew
318is -88
Uttryckte mej nog lite otydligt. Du kanske kan använda filter eller sluten vevhusventilation ( liten oljeburk som fungerar som "vattenlås"..typ)
Orsaken till ditt problem kan vara fel viskocitet på oljan, eller för mycket olja i motorn, lutningen av motorn kan göra att oljestickan blir missvisande så att oljan täcker vevhusventilationsröret. Har du bytt olja sedan du flyttade över motorn till GT6:an ?
Lycka till !

vänligen (men bestämt)
stephew
GT
107
GT6
Hej Stephew,

Tack för svaren! Kul att du svarar som du gör, för det du skriver är precis vad jag kommit fram till nu i helgen. Jag har läst lite i Haynes verkstadsmanual och hittade faktiskt en skiss över hur detta fungerar. (Ska fungera.) Nytt luftfilete från Biltema 69.90.- Ny Olja från biltema 119.- Har inte tänt upp motorn igen, men hoppas på en förbättring. Kompressionen har jag inte testat, men har förstått att dålig tätning mellan kolv och foder innebär att ev ångor ska tas om hand och förbrännas av motorn. (Låter som upplagt för lukt av bränd olja...:o)

F ö kan meddelas att 1. styrningen nu är inkopplad och fungerar.
2. Huven ligger nu på motorn och ska passas in. Innerskärmarna måste kapas och svetsas om innan vidare inpassning kan ske!

Tack för svaren!

Mvh//GT6

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.