AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.389

BMW Garantiprogram hjälp!

Ei
29
Eiwinrude
530 iA Touring -01 (E39)
525 iM -88 (E34)
Ja, ni har säkert hört det förr men jag behöver ett gott råd.
Köpte en 530iaT -01 på BMW Niederlassung i Hamburg för snart ett år sen när jag hälsade på en vän.
Kan bara säga att jag aldrig hade vågat köpa den i Tyskland om det inte var på BMW.
För cirka 6 mån sedan började airbag lampan att lysa.
Körde till BMW glad i hågen eftersom jag betalt för ett års garanti.
Garanti??
Sedan dess har jag hört den ena historien värre än den andre från BMW i Malmö, Lund, Göteborg etc.
Alltifrån att "kommer BMWn i från Tyskland så gäller inte ens roskskyddsgarantin" till att "det är ingen garanti som BMW har med att göra" fastän papperna är stämplade med BMW och underskrivana av säljare på Niederlassung.
De pratar om att jag ska lämna in bilen och betala och sen kräva pengar.
Ingen kan förklara hur det ska gå till.
Det är precis som att komma med en Rolexkopia till
Douglas Krook i Malmö och åberopa garanti med papper på Thailändska.
Den bästa ursäkten var: "om vi ska sköta det måste vi ha nån här som kan skriva på tyska"
Jo, det är sant!
Är det så att de riktiga BMW bilarna tillverkas i Sverige och så säljs det kopior i Tyskland.
Och BMW Niederlassung i Hamburg är ett kulissföretag som använder otillåtna loggor på garantipapper som egentligen är ett
dokument från ett postorder försäkringsbolag.
Jag har ringt och skickat brev till säljaren på BMW och han är vansinnig på att BMW Sverige inte tar ansvar för service.
Han pratar om officiella brev till BMW Sverige etc.
Hade det inte varit för att jag sitter här med alla snygga papper från BMW hade jag bara tänkt att jag blivit lurad när han sa att det var en europa garanti.
Jag är inte dummare än att jag förstår att BMW Sverige är trötta på all import men detta är ju ett direkt kontraktsbrott.
De tar ju tydligen inte in importerade bilar i inbyte längre.
Jag tycker att det är ett direkt handelshinder mot EU som igentligen skulle pövas rättsligt.

Nu är det ju emellertid så att garantin går ut om ca 1 månad samt att jag tydligen sedan 6 mån kör runt med 8st airbags utan funktion.
Säljaren har sagt att det är inga problem för felet är anmält förra året och "visst ska vi fixa din bil".
Vad f.. ska jag göra.
Orkar snart inte med detta längre.
Älskar min bil men kommer nog aldrig mer att köpa BMW.
Är det nån som har numret till Sverker Olofsson i PLUS?

Det enklaste du kan göra är att åka ner till tyskland och få felet åtgärdat. Svenska återförsäljare har sett till att alla garanti åtaganden som skall gälla i Europa skall bli så invecklade och komplexa så möjligt. Men det du hört om att du skall stå för kostnaden själv och sen "kräva" kostnaden från Europlus (eller var nu garantin kommer ifrån) i tyskland, stämmer.

Att rostskyddsgarantin inte gäller på importbilar är ren lögn.

Ett tips är att undvika Theanders. Sök i ämnet är mitt tips.

Jag rekommenderar dig att vända dig till Förenadebil Fosie, och prata med verkstadschefen David där. Jag har aldrig träffat en mer serviceminded mäniska inom Bmw koncernen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Europlusgarantins vara eller icke vara i Sverige vet jag har diskuterats tidigare. Denna garanti gick att köpa till begagnade bilar även i Sverige så sent som hösten 2003. Numera är det som "wendtan" säger, reparera, betala och kräv sedan pengar av bolaget.

Jag har också frågat om varför denna garanti inte gäller längre och fått svaret av en i denna tråd redan nämnd återförsäljare att "det inte gick ihop sig ekonomiskt för BMW". Märkligt svar då det i princip rör sig om en vanlig 12 månaders garanti som många andra bilmärken tillämpar på begagnade bilar, t om seriösa importörer som Jarls Bilservice och Bilförmedlingen i Påarp. Tydligen går det alltså ihop sig ekonomiskt för dem men inte BMW Sverige...

Jag hoppas att BMW AG tar svenska BMW i öronen och visar vad skåpet skall stå i denna fråga. Kan inte förstå varför BMW Sverige tillämpar denna tjuriga, inskränkta attityd gentemot BMWs från tyska BMW återförsäljare. Kvalitet är ju ett av BMWs adelsmärken och de byggs mig veterligen i samma fabriker...
De borde om inte annat åka ned till BMW försäljare i tyskland och studera kvaliteten på vagnarna. Eller varför inte ta efter sina amerikanska kollegor, går att få 5 års nybilsgaranti på ny BMW i där.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
Nånstans ska det väl kosta lite extra när man importerat en bil.
Ni tjänar trots allt en bra slant när ni köper bilen.
Det måste ju finnas nån morot för att köpa en BMW av BMW Sverige. Trygghet är ett bra skäl att köpa "svenskt".

Clubsport: Att BMW Sverige tar till med rena sovjetmetoder för att försöka försvåra fria marknadskrafter tycker jag är felaktigt. Varför skulle inte en EU-täckande garanti gälla i Sverige som varit med i EU sedan 1995?
Att det "skall kosta lite extra när man importerat en bil, för att det tjänas en bra slant på det" känns mer som inskränkt "Folkhems-logik"

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918

Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-)
jo
70
joke
535d -09
125d -12
Helt klart!

Att man själv letar upp det objekt man vill ha, åker ner till tyskland eller vart man nu åker, köper bilen som kanske mest troligt inte finns i sverige med den utrustningen, milen, skicket mm och sen kommer hem och blir illa behandlad av sin märkesverkstad är oerhört trist.

Själv letade jag bil i nästan två år i sverige.. tills jag efter ungefär en stunds letande på bmw.de hittade vad jag ville ha, dessutom till överkomligt pris.

De bmw handlare jag talat med här i sverige har vart någorlunda trevliga ända tills de märker att man inte är villig att betala riktigt hur mycket som helst bara för att de vill ha mina pengar.
Förresten ganska kul att se skillnaden på bemötande om man kommer dit med lite finare kläder på sig :)

Var ganska besvärlig med handlaren i tyskland och tog både lång tid på mig att bestämma mig, ville ha upp bilen på lyft för att skåda underredet, försökte pruta, hindrade hans lunch mm, men han var väldigt serviceminded hela vägen och hjälpte mig in i det sista.
BMW-sverige - se på och lär, det tjänar ni stort på i längden..

Diesel-Framtidens melodi / JK
Extra märkligt är det ¨å det väl knappast är den lokal ÅF som står för kostnaderna utan BMW centralt. Motståndet mot importerade bilar är lika obegripligt då det finns goda pengar att tjäna på service och reparationer...
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Har nekats att rost lagats på min bil trots infon i Bmw sveriges dator säger att garantin gäller till 18 juni,ärendet skickades ner till Tyskland och de säger att garantin gått ut för bilen togs i bruk den 10 juni.
Trots att jag påpeka att Bmw personalen synade bilen och missade rost vid kontroll den 27/5.
Surt värre :(

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.