AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.275

Placering bränsle och luftfilter 320D?

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Som rubriken lyder: Var sitter bränslefiltret och luftfiltret på en 320D? Kan också passa på att fråga vilken olja ni dieselåkare kör i era maskiner? Dags för sommardäck på och service i helgen :)
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Har för mig att luftfiltret sitter under all plast ovanpå motorn. Har inte själv sett det. Bränslefiltret är fast i dieselkylaren på förarsidan av motorn.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
jodå, luftfiltret sitter under all plast..och det var stört omöjligt att byta det! (för mig iaf) plockade isär halva bilen kändes det som men kom ändå inte åt att byta. Kom så långt att jag såg var det satt men fick inte bort "den bakre" plastkåpan som satt över filtret, vet inte om man måste bort med den iofs..nån som bytt på en 320d och vill dela med sig hur fasen man gör?

Trodde aldrig jag skulle gå bet på en så enkel sak som att byta luftfilter :-/
Har inte bytt det själv men diskuterade detta med tarzan325 och man var tydligen tvungen att montera bort hela insatsen som kupé-/microfiltret sitter i för att komma åt att skruva lös den bakre plastkåpan, verkar himla svårt att komma åt annars!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
ok, så det är så det ska göras..jag funderade på om man kunde "dra ut" det framåt på nåt sätt men så är det alltså inte. Jag plockade mycket riktigt bort insatsen som håller fast kupéfiltret och kom åt insexskruven som håller plastkåpan..trots detta fick jag inte bort den! Kanske våldade för lite bara :)
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
jag har gjort de några gånger: livet blir bra mycket enklare om man tar bort hållaren för coupefiltret, går ganska fort. Sen är de bara å lossa några skruvar och bort med plastkåpan. De är ganska små skruvar så de ska inte sitta med så stormoment, borde lossna hyfsat lätt, ge den en smäll så brukar de ordna sig.
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
är livsfarligt att sitta och söka, rätt som de är så svarar man på en gammal tråd...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.