AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.514

Mitt första race: BMW-Ferrari 1-0 & kvaddad bil!

Sida 2 av 3
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Dåligt att inte stanna!!

Sjöberg
Dr
342
Dredd
525d -10
Men jisses...
Moralpredikningar hit och dit. Det måste vara skönt att alltid vara så rättfärdig och aldrig bryta en lag som de som gnäller på alla trådarna i forumen så fort någon gör något som kan vara moraliskt tvivelaktigt eller bryter en hastighetsbestämmelse. Ni förstör ju potentiellt kul trådar genom att sura ner dem, ingen vågar berätta någonting på forumet eftersom det bara blir gnäll på en jäkla massa moralkärringar.
Skärpning!

Jag kan väl inte vara den enda som retar mig på dessa ständigt återkommande moralkakor?

Är man så jäkla klantig så man planterar en ferrari i ett elskåp på det sätt som beskrivs här så.... Ja, jag tyckte det var ganska komiskt i alla fall.

sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har aldrig någonsin påstått att jag inte bryter någon lag, men det e stor skillnad på att köra lite fort, och skita i när någon möjligtvis blir skadad, visst "inget" kan hända i 50... 328 är en gammal bil med krocksäkerhet som en wellpapp-låda och om man leker med tanken att personen inte hade bälte på sig heller. Man kan skada sig rätt bra då...

Sjöberg
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Dredd: Det måste vara skönt att vara så oansvarsfull att man tycker det är kul att utsätta andra människor för fara och/eller skada. Ännu roligare att skryta om det sen och bli klappad i ryggen för att man har uppfört sig som en idiot. Det finns alltid två sidor...
Dr
342
Dredd
525d -10
Människan har inte mördat någon, han har kört bakom en annan bil. Följderna av detta blev ganska extraordinära. Och visst han borde ha stannat, jag håller med fullständigt.

Jag anser mig vara ansvarsfull, men jag försöker inte uppfostra alla människor jag stöter på som någon moralpolis för det.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Jag tror bara att han hittar på en "rolig" historia. Sanningshalten är nog inte helt 100%. Och skulle det vara sant så borde ju killen stannat.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
En liknanade grej hände mig för ca 1år sen då en Volvo 850 kom in i en skarp kurva för fort, hans bil understyrde ut mot vägkanten, han fick panik och gick på bromsen hårt och då snurrade han, jag såg allt som hände men kunde inte stanna direkt, fick vända och ställa bilen. Killen var bara chockad men inga skador på bilen. Det var tydligen första gången han körde på den vägen och hade ingen aning om att kurvan var så skrap.

Kan förstå jag folk som inte stannar vid sånna här situationer, jag var lite kluven själv om jag skulle stanna eller ej. Nu blev det så att jag stannade men det är inte helt självklart att man ska ta på sig ett ansvar bara för att någon framför gör ett misstag. Nu var inte detta nåt "räjs" men det är min syn på det hela.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Har man del i uppkomsten av en olycka (med eller utan skuld) så är man skyldig att stanna och vara behjälplig samt lämna sitt namn och hemvist, med straffansvar upp till fängelse á 6 månader. Har man skuld till uppkomsten för olyckan så kan man åka på grov smitning, upp till ett år i finkan.
Evol-79
Tror att många missuppfattar varför folk ställer sig kritiska till situationen. Att Ferrarin körde av vägen får han själv ansvara för. Det är inte själva upprinelsen utan själva agerandet efteråt då man inte stannar till för att eventuellt hjälpa en person som kan vara skadad.

Enligt det resonemanget borde man aldrig stanna vid en traffikolycka så länga man själv inte varit delaktig...trist för den som skadas i en singelolycka!
Evol-79
Harris:

Ser att du byt upp dig några snäpp sen du köpte min gamla 328:a. Hoppas dock att du trivdes med 328:an.
Evol-79:

Hejsan Patrick, jo 328an var en riktig pärla, var mycket nöjd med den!
Det jag gjorde med den utvändigt var att köpa 18" replika m3 fälgar och hade orginal 16" till vinter, annars ändrade jag inte på något rent visuellt.
Sålde 328an till en kille i Lund, som också finns här på forumet, i november 2004. M3an inhandaldes för snart 2 månader sen.
Vad kör du nu? maila gärna så slipper vi störa tråden.

Sorry att detta inte har något som helst med ämnet o göra.
Rastar en M5 verkligen en Ferrari? Och det är ju orättvist att tar bilar från olika år, min Permobil körde infrån en BMW 1938 års modell osv. Nåväl, dumt att inte stanna, men jag utgår från att jistorien är ren och skär lögn.
Visa användare
175
Nibban
Åpel kadett -79
hade de varit jag som gjort detta hade jag aldrig sagt de till nån + att jag hade stannat!
Men hade nog inte utsatt mig för situationen överhuvetaget!

sån ä jag...
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Ingen som tänkt på att killen ville rejsa där det finns trotoarer och elskåp... Låter som tätbebyggt område tycker jag. Måttligt smart... Och ja, man SKA stanna om man sett en olycka. (8 § 2 kap. Trafikförordningen) och kan få böter om man inte gör det (3 § 14 kap Trafikförordningen)
Conan99
mmmmm...M5: hur vet du att det stannade andra bilar när du bara fortsatte utan att stanna själv? Självklart så bör man ju hjälpa andra i trafiken och inte alltid tänka enbart på sig själv. Man mår som man förtjänar.............

Conan99
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag körde motorcykel för många år sen och råkade på en oljefläck vid en tunnelmynning i stockholms city. hojen och jag åkte rakt fram in i väggen. jag slog mig rejält och låg på asfalten när bilen bakom tvärnitade, backade och körde runt mig där jag låg till synes utslagen på asfalten.
Ingen annan stannade heller förrän en cyklist som cyklade utanför såg mig och hämtade en polispatrull som stog parkerad 50 meter från tunnelmynningen. hyggligt att kolla hur det gick för mig! de som är först till en olycka ska stanna, allt annat är jävligt oansvarigt.

Automat är bekvämt men helst med V8 muller
Paap Reeder
.... körde in en E12 i ett träd i 40-43 kmh enligt BMW´s utvärdering av bilderna. (Munchen)
6:ans tändstift satt där växelspaken satt före smällen.
Tror näppeligen att han drog in Ferrarin i nått elskåp i 50 .... ty då hade han fortfarande legat i respiratorn på KS.

MVH /// Paap R
Hans acc ur kurvan får han nog stå för om inte du provocerade fram det, själv hade jag nitat på bromsen o skrämt dig rejält.

Sen så kan du ju alltid ta och testa mot en nyare modell
och se hur det går (:
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
VAD innebär "stanna vid olycksplats för er" ????

För ett tag sedan så kom jag fram till en olycksplats där två MC hade krockat med en bil just framför mig. Det var bara sekunder sedan olyckan och jag stannade och försökte hjälpa de inblandade. Ytterligare en bil stannade och hjälpte till och denne person var ambulanssjukvårdare. Tyvärr var MCföraren totalsmashad och bortom allt hopp. De övriga överlevde.

Samtidigt stanade minst 50 bilar och folk gick ur ok tittade som om det var en cirkus eller tv-show. INGEN av dessa hjälpte till. Svagt......
Dr
342
Dredd
525d -10
Tog mitt körkort i Tyskland, där fick man inte köra upp om man inte hade genomgått en förstahjälpen kurs över två dagar. Mycket bra faktiskt, det borde vara obligatoriskt här också.

Men de lärde ut att oftast var det bättre att inte stanna eftersom (detta var före mobiltelefonens tid) en riktig sjukvårdare kunde göra så otroligt mycket mer om man körde förbi och åkte till närmaste telefon. Dessutom var det ett ganska vanligt trick att spela olycksoffer för vägpirater. Men som sagt det var före mobiltelefonens tid. Numera kan man ju både stanna och ringa som tur är.

Vill bara än en gång poängtera att jag inte tyckte det var OK att köra ifrån olycksplatsen i detta fallet, jag hade bara åsikter om att det hela tiden skall klankas på historierna. Som i många fall är just historier som har överdrivits från det att något hände polarens brorsas förra flickväns kusins kompis. Ta det med en nypa salt, som något man hör på puben, istället för att förargas över detaljer i storyn som förmodligen inte ens har inträffat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.