AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.244

Import M5 E60, möjligt?

Hej!

Min kollega ringde igår eftermiddag, han hade siktat en M5 E60 rullandes i Uppsala, däremot hade bilen i fråga röda skyltar (vilket tyder på import, korrekt? Ej reg. besiktat men importerat?)

Är det möjligt att någon kan ha importerat en M5 redan?
Visserligen, kan ju vara någon som inte fick beställa via Sverige då kvoten tagit slut och gjorde beställningen i tyskland istället, för att sedan ta hem...

/Marcus
Bmwcs# 4680
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, var det röda plåtar så borde den vara importerad. Ska väl inte vara några problem att importera nu? Varför skulle man inte få det?

//Schnitzer

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Schnitzer;
För oss privatpersoner gäller ju fortfarande 500 mil eller 6 månader - kanske därför?...
Tja.. är säkert inget problem i och med att försäljningen startat i Sverige också.. däremot kändes det nästan lite smått otroligt att någon redan skulle fått för sig idén att ta in en sådan... såvida det inte var som jag skrev ovan, att någon gjort en beställning i tyskland för att det inte gick att få tag i Sverige..

(Kommer ihåg för ett antal år sedan att man kunde med fördel importera nya bilar från danmark, pga den höga skatten de hade på bilar så kom det verkliga priset för bilen mycket lägre än i Sverige.. kanske är import från Danmark rent av?)

/Marcus
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ok!

//Schnitzer

De första E46 M3 som rullade ute på vägar i Sverige var importerade tyska demobilar innan de första svensksålda levererades till kunder så visst är det möjligt att importera E60 M5 idag.

/RS2
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hade bilen röda tyska skyltar ??

Eller var det helt röda svenska skyltar, med REG NR och datum?

De helt röda svenska skyltarna, använde vi för export bilar, typiskt när finnarna köpte en Audi av oss. då fick bilen dessa skyltar så personen kunde köra hem bilen....

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Sani: Är inte det bara om man vill slippa betala svensk moms man måste vänta 6mån eller 500mil?

/Johan

Min bil: Länk
HRE H&R ACS Arqray

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kom på ännu en sak.. I fall bilen hade tyska exportskyltar, kanske ägaren hade fått gära en Euro delivery, dvs hämta bilen vid fabriken i tyskland, köra hem den osv....

Jag vet att det är många från USA som använder sig av det, kör bilen i EU två veckor och sedan flyger hem, derefter leveras bilen till dom....

Är dock inte säker på att det finns i Sverige.. Mercedes har haft det, men vi försökte att få hämta vår bil (E60) vid fabriken i Tyskland, men det gick inte... Men det kanske går med M5 ??

Bara en tanke som slog mig...

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Visst är det möjligt, den kan vara fabriksny det ska inte spela någon roll. Men om den räknas som ny, 500 mil och ända upp till 2 år gammal? med det miltalet har jag för mig. Då måste man betala moms.
Det är sex månader, från dess att den tagit i bruk, och 600 mil som gäller för att den ska räknas som ny. Då betalas alltså svensk moms istället för tysk som vid begagnatköp.
Visst går det o få hämta sin M-bil på fabriken. Vet några som varit nere o hämtat sina splajjans M3:or osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.